behöver tips och råd från er ärade buke-människor! (långt)

P

pluttis

vi har en inackordering i stallet, har inte stått där så länge. bara nåra månader. det är en connemara på fyra år. hon har MASSOR med energi att göra av med, dock är hon som har lånat hästen mycket okunnig och motionerar lite när hon känner för det. hon visste inte ens i vilken kondition hästen var när den kom. hon bara började rida hästen, första gången hon hade vart ute mötte jag henne när jag var på väg ut med min häst. hennes hästen var genomsvett och flåsade. sen ibland så kan hästen bara stå i flera dagar sen het plötsigt ser man hästen stå där i sin box svettig och utan täcke lr nånting.
ett tag gick hon ner massor i vikt också men de har blivit bättre nu sen ja sa åt henne att en d-ponny ska inte gå på 3 kilo hö och 4dl havre och 4dl betfor om dagen! mer stråfoder! så nu får hon iaf sex kilo minst om dagen!
hon har även svårt att göra rent saker efter sig, jag ser det som en självklar grejj att när man har tex släppt ut lr tagit in hästarna lr om man lämnar stallet att man då soppar stallgången och plockar undan sina saker efter sig. detta har jag gjort MÅNGA gånger åt denna lilla flicka!
och boxen som hästen står i är det sågspån från hennes farbror sågeri lr nåt! de luktar skunk om det och är nästan aldrig rent!
denna box har jag mockat ur x-antal ggr!
sen har vi ju uppdelade fodringar så alla hjälps åt att skriva upp sig ett antal ggr i veckan, så alla fodrar lika ofta. men när hon inte kan ta nån fodring beror de oftast på att "min pappa orkar inte gå upp en lördagsmorgon o skjussa mig till stallet". va e de för nån jävla ursäkt?! hon får väl cykla som alla vi andra!
ja blir så trött på denna människa som inte tar sitt ansvar som "hästägare" (hon lånar bara hästen till sommaren).
ja menar ja kan ju liksom kanske stå ut tills hon lämnar tillbaka hästen i sommar men risken är ju att hon skaffar en ny häst o gör samma sak igen!
och alltid när hon ska göra nånting i stallet har hon bråttom o hinner inte göra alla saker som borde göras! alltid en tid o passa. lr så kommer hennes pappa o ställer sig utanför stallet och blir jättearg för att hon inte kommer! om man är där innan hon åker då så åker man på o göra allt som hon inte hann!
"kan du göra de åt mig, jag har bråttom o ja hinner inte"
det har tom hänt att hon glömt o fodrat! hon var uppskriven på kvällen och skulle fodra runt 8 lr 9. klockan 11 på kvällen går han som äger stallet ner och fodrar åt henne för då hade hon inte vart där! hon kom dessutom inte efter de heller! när ja ringde till henne o sa att hon skulle fodrat sa hon bara att hon hade minsann inte skrivit upp sig då o de måste va nån annan som skrivit upp henne!
fatta att man tröttnar!

kanske ska tilllägga att hennes mamma har cancer också, men de fan ingen ursäkt! dom skaffade hästen för att dottern skulle ha nåt annat o tänka på!

om de va mitt stall skulle ja slängt ut henne, iofs har vi väldigt bra kontakt med han som äger stallet. bättre än vad hon har. vi brukar tex äta hos varandra osv.

vad tycker ni att jag ska göra? jag tjatar ju jämt på henne att hon måste ta sitt ansvar o så! måste alltid jag få ansvaret för alla hästar!
ja blir så irriterad varje gång ja kommer till stallet o måste städa och plocka efter henne.
 
det jag reagerade på när jag läste ditt inlägg var först och främst att hennes häst blir lidande på grund av okunnighet och kanske även tidsbrist. Jag tycker att någon vuxen i stallet, lugnt och stilla (utan bråk) skall prata med denna tjej och även hennes föräldrar. Att hon inte sopar stallgången efter sig kan vara irriterande för er andra, men att hästen inte får tillräckligt med grovfoder kan få allvarliga följder.

Så prata först med tjejen ifråga och hennes föräldrar, erbjud er att hjälpa henne med hästen. Nu vet jag inte hur gammal denna tjej är, men om hennes mamma har cancer har hon det jättejobbigt. Att slänga ut henne tror jag inte är någon bra lösning, varken för henne eller för hästen.
 
min mamma har pratat med henne men hon bryr sig ju inte. hon tror att hon kan allt och inte behöver nån hjälp alls!
hennes föräldrar är typ omöjliga att ha o göra med! talar av egen erfarenhet. (tjejen är 15 år)
I hennes föräldras ögon är hon en ängel som aldrig gör nåt fel, och om alla i stallet träffas för att prata om nåt så påpekar hon alltid saker som att man ska skölja ur hinkarna med kraft efter man fordrat. Men i själva verket så är det bara hon som INTE gör det hon själv påpekar!
 
hm, har stallägaren försökt att tala med henne plus föräldrarna och säga att: "nu gäller detta och detta och om du inte följer stallets regler måste du se dig om efter en ny stallplats"?

Vem har hon lånat hästen från? Vet denna hästägare om hur hon (miss)sköter sin häst?

Om hon är femton, borde hon kunna ta ansvar (på beskrivningen lät det som om hon var i tio-årsåldern), men det blir ju extra kännsligt eftersom hennes mamma är sjuk.
 
stallägaren har sagt till henne att hon inte får glömma o göra vissa saker, tror dock att han är för snäll. och hon tar de inte så mycke på allvar tyvärr.

hagens connemarastuteri tror ja. tror ja inte hon vet.

man tycker ju de. men om man är femton ska man också kunna avgöra om man verkligen har den tiden till en häst om man vet att mamman mår dåligt.
 
hmm, verkar inte alls kul eller lätt det här...
Vi hade själv en liknande tjej i vårat stall, folk försökte förklara och åter förklara, men inte ska du tro att det blev någon ändring. De slutade med att en tjej blev väldigt less och i princip skällde ut henne, förklarade saker och ting, sa "Tänk på hästen". Och tro det eller ej men tjejen bättrade sig. Fast efter den vintern så sålde hon hästen...
Tror dock inte detta är en sådan bra lösning på ett sådant problem. :smirk:

Hoppas ni kommer på en lösning snart :bow:
 
Sv: Re: behöver tips och råd från er ärade buke-människor! (långt)

pluttis skrev:
stallägaren har sagt till henne att hon inte får glömma o göra vissa saker, tror dock att han är för snäll. och hon tar de inte så mycke på allvar tyvärr.

hagens connemarastuteri tror ja. tror ja inte hon vet.

man tycker ju de. men om man är femton ska man också kunna avgöra om man verkligen har den tiden till en häst om man vet att mamman mår dåligt.


vilket stall står du på? och vad heter hästen?
 
Sv: behöver tips och råd från er ärade buke-människor! (långt)

jag har också varit med om liknade i mitt gamla stall. Det flyttade in en famlij som hade köpt en haflinger. Grejen är att den här famlijen är helt nollade när det gäller hästar, dom kan iprincip ingenting. Ändå uppförde dom sig som du redan kunde allt. Hästen dom köpte ( utan att ha provridit :smirk: ) var jätte fin och kunde nog lå långt på tävlingsbanan bara någon sattasade på henne. Men dom kunde inte rida henne, på banan kunde dom knappt göra en bra volt och dom kunde kanppast få ihop henne i någrolunda form( hon var fint musklad när hon kom, men det förvandlades snart till fett) när dom var ute så kom dom snabbt hem då hästen inte ville gå längre. Jag fick provrida hästen och den den var faktikst underbar. :) reaktionen från deras sida var bittra när dom såg att det faktikst inte var omöligt att få hästen på tygeln. Jag föreslog att dom skulle rida för instruktör men dom kunde ju redan allt. Det här var för ca ett år Sen nu har jag och min häst flyttat till ett annat stall. Senaste nyheten som jag hörde för någon vecka sen var att dom köpt en till häst för den som dom köpt vägrade gå framåt så nu har dom två :( ..det är sorligt såna människor som dom här och den som du berättaade om borde inte få ha häst ....om jag var du skulle jag nog förklara ett och annat för henne och om man märkar att hon inte lyssnar kanske man kan höja rösten :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver tips och råd från er ärade buke-människor! (långt)

Angående att hon inte plockar undan sina saker efter sig så hade jag gjort så här...

antingen lagt in allt i boxen, när hästen är ute, om hon ska ta in dem. Kanske fattar hon

eller bara samlat ihop allt lagt det i en sopsäck och ställt undan nånstans. När hon frågar efter det så säg typ att åhh jag trodde det var skräp eftersom du inte hade plockat undan det så jag slängde det. När hon tappat hakan så plocka fram sakerna och säg att sopbilen inte hunnit komma men att det kanske den hinner nästa gång.

Oj vad hård jag är :D
 
Sv: behöver tips och råd från er ärade buke-människor! (långt)

lillamyggan skrev:
Angående att hon inte plockar undan sina saker efter sig så hade jag gjort så här...

antingen lagt in allt i boxen, när hästen är ute, om hon ska ta in dem. Kanske fattar hon

eller bara samlat ihop allt lagt det i en sopsäck och ställt undan nånstans. När hon frågar efter det så säg typ att åhh jag trodde det var skräp eftersom du inte hade plockat undan det så jag slängde det. När hon tappat hakan så plocka fram sakerna och säg att sopbilen inte hunnit komma men att det kanske den hinner nästa gång.

Oj vad hård jag är :D


haha det hade jag också gjort! iallafall om man sagt åt henne att ta bort efter sig och hon inte lyssnat! då får hon ju skylla sig sjäv :devil: :devil:
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 027
Senast: Freazer
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 742
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp