Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

N

ninex89

Hej alla! Provar att skriva om mitt problem här för att se om någon känner igen sig i och kan hjälpa mig!
Har ett sto på 5 år med mycket humör (mycket fullblod i sig). Hon är världens snällaste i all hantering och hon är trygg att rida ut på. Problemet är att när jag rider henne på ridbanan blir hon stark och springig. Jag har svårt att stanna henne och hon är super hård i munnen, det är svårt att svänga och att rida i form. Ibland springer hon in i staketen. Hon börjar stegra sig om man försöker flytta för skänkeln. MEN när jag longerar eller tömkör henne går hon jättefint och mjukt och trampar under sig ordentligt och får ett stort steg och det är inga problem att flytta sidvärts åt något håll. Sadeln är utprovad och ligger bra, hon är likadan om jag rider barbacka. När jag rider ut är hon mjuk o fin och blir inte alls lika stark. Har gått igenom henne med en duktig kiropraktor som inte hittar någon låsning eller ömhet på henne. Hon är helt frisk och har alltid varit det.

Någon som känner igen sig??? Vet inte vad jag ska göra snart, är inte alls kul att träna längre då jag hade stora ambitioner med henne och det ger inte med sig. Hon har hållit på såhär i ca ett år nu. Rider på banan max 2 dagar i veckan och aldrig mer än en timme, försöker variera med bommar och annat som hon kan fokusera på men inget funkar.

Tror ni att det är hennes humör bara? Ska jag bara fortsätta att bråka med henne och inte ge mig? Eller borde jag röntga igenom hela hästen??
Graman?? Starkare bett? Har ett normalt tredelat bett nu.

Är så tacksam för alla tips och ideér jag kan få!
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Visst kan det vara så att hästen har ont någonstans men kan lika gärna vara trots. De flesta hästar har någon gång runt 4-5 års åldern en trotsperiod och märker de då att de kan få sin vilja igenom så kan det krävas ordentligt med jobb för att bli av med det sen. För att veta vad det kan vara behöver nog tre frågor besvaras. Har du någon tränare? Har vet. gått igenom hästen alls (menar böjprov, arbetsprov eller liknande)? Blir den bättre om den får smärtstillande?

Att åka iväg och röntga hela hästen för att den är besvärlig i ridningen är känns onödigt som första åtgärd men säger magkänslan att det är något fel så bör man lyssna på den och i alla fall diskutera problemet med en vet. Är problemet inte att hästen har ont så kan det ge en rejäl knuff framåt att låta någon annan utbilda hästen i en/ett par månader bara så att man kommer ur "dödläget".
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Rider du öht för tranare? Om inte ring och boka tid;)! Man behöver hjälp från marken helt enkelt.
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Hej alla! Provar att skriva om mitt problem här för att se om någon känner igen sig i och kan hjälpa mig!
Har ett sto på 5 år med mycket humör (mycket fullblod i sig). Hon är världens snällaste i all hantering och hon är trygg att rida ut på. Problemet är att när jag rider henne på ridbanan blir hon stark och springig. Jag har svårt att stanna henne och hon är super hård i munnen, det är svårt att svänga och att rida i form. Ibland springer hon in i staketen. Hon börjar stegra sig om man försöker flytta för skänkeln. MEN när jag longerar eller tömkör henne går hon jättefint och mjukt och trampar under sig ordentligt och får ett stort steg och det är inga problem att flytta sidvärts åt något håll. Sadeln är utprovad och ligger bra, hon är likadan om jag rider barbacka. När jag rider ut är hon mjuk o fin och blir inte alls lika stark. Har gått igenom henne med en duktig kiropraktor som inte hittar någon låsning eller ömhet på henne. Hon är helt frisk och har alltid varit det.

Någon som känner igen sig??? Vet inte vad jag ska göra snart, är inte alls kul att träna längre då jag hade stora ambitioner med henne och det ger inte med sig. Hon har hållit på såhär i ca ett år nu. Rider på banan max 2 dagar i veckan och aldrig mer än en timme, försöker variera med bommar och annat som hon kan fokusera på men inget funkar.

Tror ni att det är hennes humör bara? Ska jag bara fortsätta att bråka med henne och inte ge mig? Eller borde jag röntga igenom hela hästen??
Graman?? Starkare bett? Har ett normalt tredelat bett nu.

Är så tacksam för alla tips och ideér jag kan få!

Min häst( arabiskt fullblod) var sån i sin trotts( när hon var 5) varade i säkert 1 ½ år,
prövade starkade bett som faxtist funkade och jag kunde hålla henne bättre
varför hon springer e väl att hon vill komma undan, så har det varit för mig iallafall, är ju självklart inte så på alla hästar,
Dock har hon blivit mkt bättre nu när jag bara följer med henne och bara hänger med på ryggen, inte spänner mig någonstans.


Sen har mitt sto ETT SJUKT HUMÖR!
passar det henne inte har man inte mkt att säga till om:o
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Uppför hon sig likadant om du byter ryttare till någon annan än dig själv?

/Camilla
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Svårt att säga utan att ha sett hästen men jag hade röntgat ryggen framförallt och kollat upp om det är något fel.

Annars så skaffa bra hjälp! Eventuellt någon som även kan sitta upp och känna vad som har blivit fel. Framförallt någon som vet hur man jobbar med unghästar och ston för att få dem att arbeta utan att bråka med dem...
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Jag skulle råda dig att dels ta det mkt lugnare med hästen (backa i utbildningen) och dels ta hjälp av en tränare.
Att få hästen mjuk och lyhörd för hand och skänkel tillhör ju liksom grundutbildningen.
Börja med att bara skritta i padocken. Mkt lång tygel så hästen slappnar av, och korta dem MJUKT och håll alltid med mjuk kontakt. Inget mer avancerat än stora volter.
Lite travarbete kan man ju lägga in OM hästen går mjukt och avslappnat.
Flytta inte för skänkeln förrän hästen är avslappnad i alla gångarter på rakt och böjt spår och när du börjar med sidförande så ska det vara kravlöst.

Och jobba kortare pass. 1 timmespass är ju faktiskt ganska långa pass för en ung häst som kanske inte är så stark psykiskt eller fysiskt.
Rid lite oftare, kanske 3-4 dagar i veckan ca 15 minuterspass. Du kan ju börja ridpasset i padocken och sen rida ut.


Och nej man ska inte "fortsätta bråka" med hästen eller ta till skarpare medel. Man ska lyssna på hästen. Säger hästen att något är fel så är det förmodligen det.
Det gäller bara att reda ut om problemet sitter hos hästen eller hos ryttaren och sen åtgärda problemet utefter det.
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Fast en 5 (snart 6?) -åring som är riden normalt länge måste ju kunna klara av att göra mer än bara skritta runt på stora volter på banan, även om man inte vill ställa så stora krav.
Antingen åker man och kollar upp hästen om det är något fel och gör något åt det, kanske låter den vila helt ett tag för att sen börja arbeta igen eller så får man ta tag i problemet. Sitta och åka runt på hästen på lång tygel gör varken till eller från tycker jag. Det går att ändra på sin ridning och gå tillbaka lite men ändå arbeta hästen.

Däremot håller jag med dig om att en timmes arbete på banan är ganska lång tid för en ung häst, lite beroende på hur man rider såklart. Samt att det är dumt att börja bråka med hästen, speciellt innan man vet om något är fel...
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Men uppenbarligen så har ju hästen fått för höga krav på sig iom att den protesterar så kraftigt. Att hästen bör klara mer innebär inte att man måste kräva det av den.
Min poäng med att skritta på lång (OCH kort tygel men med mkt mjukt stöd, samt trav om hästen gör det lugnt) är ju att få hästen lugn och avslappnat och få en positiv attityd till ridbanan.
Man kan välja att fortsätta bråka med hästen men det tycker jag personligen är rätt korkat. Hade hästen varit 10 hade jag tänkt annorlunda men här känns det mer som för snabb, för hård och/eller felaktig inridning/utbildning, och då tycker jag det är smartast att ta det lugnt och börja om på ridbanan och sen rida på som vanligt ute i skogen där hästen funkar.
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Men det går (iaf nästan alltid) att rida i alla gångarter utan att ställa för stora krav på en snart 6åring så länge det inte är något fel på hästen, utan att bråka. Bara man vet hur, därför det är så viktigt med en bra tränare.

Det gäller att få hästen avspänd på alla platser, väldigt ofta ger tex. en framåt galopp i låg form betydligt mer avspänd häst än skritt oavsett om det är på kort eller lång tygel.
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Men uppenbarligen så har ju hästen fått för höga krav på sig iom att den protesterar så kraftigt. Att hästen bör klara mer innebär inte att man måste kräva det av den.
Min poäng med att skritta på lång (OCH kort tygel men med mkt mjukt stöd, samt trav om hästen gör det lugnt) är ju att få hästen lugn och avslappnat och få en positiv attityd till ridbanan.
Man kan välja att fortsätta bråka med hästen men det tycker jag personligen är rätt korkat. Hade hästen varit 10 hade jag tänkt annorlunda men här känns det mer som för snabb, för hård och/eller felaktig inridning/utbildning, och då tycker jag det är smartast att ta det lugnt och börja om på ridbanan och sen rida på som vanligt ute i skogen där hästen funkar.

Nej, det där köper jag inte. En häst ska redan när den är tre år gammal kunna ridas i alla gångarterna i en hyfsat eftergiven form. Det är inte att a stora krav på hästen. Det är det allra minsta basic som vi begär av våra ridhästar.

eftersom TS upplever sin häst som mjuk och fin när hon rider ut tror jag delas inte att hon har för höga krav på ridbanan eller att det är något fel på hästen. Jag tror att felet sitter i TS kommunikation med hästen på banan som skapar spänningar och stret. TS vill ju uppenbarligen att det ska gå bra, men har fastnat i en loop av att hon spänner sig för att hon vet att det kommer att gå dåligt.

TS behöver rida för tränare för att få hjälp med sin ridning och utbildningen av hästen!
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Min spontana tanke säger styrka. Att den kanske inte orkar riktigt helt enkelt. Om du byter miljö, till exempel att rida samma övningar på ett fält eller ute i skogen men på samma yta så att säga, hjälper det? Om det inte blir bättre skulle jag sikta ännu hårdare på att den helt enkelt inte orkar.
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Eftersom hästen går bra ute i skogen och funkar vid tömkörning så tror jag inte att det är något fysiskt fel på den! och jag skulle inte misstänka utrustningen heller eftersom hästen funkar ute.

Rider du något för intruktör?

Tror att det kan vara så att hästen är lite lat. Den orkar inte jobba och springer därför ifrån jobbet. Kan också vara så att du behöver se över din sits och att du omedvetet "pressar fram" hästen med sitsen?

Backa lite i utbildningen, kanske kan det vara så att sidförande hjälper inte har befästs? börja om lite ifrån början med grundhjälperna eftersom det verkar vara dem som inte funkar. Det finns inget fel med att gå tillbaka lite och renodla hjälperna, det får man göra hela tiden! Även på äldre hästar ibland.. har haft någon äldre häst på träning (10+) som jag har behövt "börja om" med för att sedan komma vidare.

Innan du börjar tänka på hästens form så bör grundhjälperna sitta som de ska.. man måste ha en stabil grund för att kunna komma vidare. :)

Mitt tips är alltså:
- Skaffa en tränare (om du inte redan har en)
- Kolla över din sits (där behöver du någon kunnig från marken)
- Befäst grundhjälperna och se till att få hästen lydig för dem
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Eftersom hästen går bra ute i skogen och funkar vid tömkörning så tror jag inte att det är något fysiskt fel på den!

Jag vill verkligen inte måla fan på väggen, men har haft en häst som protesterade på ridbanan, bla genom att resa sig. Uteritter gick fint, om jag inte hade känt hästen så väl hade jag bara trott att den var pigg och framåt. Den hästen var helt och hållet tvärslut i bakknäna. :(

Numera ska det mycket till för att jag ska tro att hästen testar, trotsar, är lat eller "dummar sig", jag utgår helt enkelt från att det är fysiskt och hanterar hästen därefter tills jag får det motbevisat. Är det inte fysiskt så utgår jag från att jag har gjort fel på något vis och försöker då tänka igenom varför och/eller ta hjälp. Min egen högst personliga teori är att hästar mycket sällar testar eller är dumma; det är fysiskt eller ryttarrelaterat på ett eller annat sätt.
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Fast hästen går inte att stanna, är svår att svänga och springer in i staketet, samt stegrar när den blir pressad. Jag tycker det är dumt att välja högre hastigheter innan klarar av detta på ett hyfsat bra sätt.
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

För mig är basic start-stopp-sväng.
Visst går det att börja med alla gångarter relativt snabbt på unga hästar, men det är ju hästar som INTE blivit felridna.

Hästen har ju "bråkat" i ett år, alltså var den ~4 när den började bråka(det kommer ju inte pangpoff över en dag) . Tycker det är konstigt om man utgår från att det beror på något annat än för snabb eller felaktig utbildning. Det är en sak om den hade börjat som 6åring, då hade jag också gett helt andra råd, men en 4åring är ju faktiskt fortf. rätt ung och kräver ju ändå att ryttaren kan läsa av hästen på rätt sätt.
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Sen kanske jag ska tillägga (eftersom alla är så negativa :p ) att jag knappast menar att ts ska rida på det där sättet i flera månader. Det brukar räcka med ett par veckor sen är liksom allt tjaffs över.
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

Framgår ju inte av första inlägget när hästen är inriden. Att du rider in hästarna så att dom funkar vid 3 års ålder innebär inte att alla hästar är redo för det då. Min är 4 år och under inridning och det du begär vid 3 års ålder kommer jag att begära under våren när min häst är 5.
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

De låter som min blev i typ april, jag kämpar fortfarande! (Med diverse uppehåll för ledighet, hovböld med operation och boxvila)

Tipset jag kan ge dig är att alltid ha en dörr på glänt när du rider din häst på banan, låt den kunna "ta vägen" någonstans, vill du forma den för skänkeln kanske du måste låta den få pipa iväg lite med ytterbogen, istället för att fånga upp med en graman, då kan den känna sig trängd och ställer sig på bakbenen, som den redan gör...
Va inte rädd för att låta hästen göra lite fel, med det menar jag att de kan få ramla iväg i en sidförande övning utan att man gör något rabalder av de... Låt hästen få känna sig lite duktig, även om det inte är perfekt...

Hitta nya ideér till hästen, gör något lätt tex övergångar, få den alert för skänkeln och se till att start och stopp funkar väldigt bra... Gör det lätt, men ändå uppbyggande...

Var konsekvent, men mjuk och sen är de bara att traggla på som sagt...
 
Sv: Behöver tips/hjälp med 5 åring!!!

tycker att du ligger helt rätt med dina ideer och methoden. Personligen rider jag många hästar som kommer från galloppen (fullblod) och gör nästan likadan.

Låter dom skritta i ridbanan på långa tygglar helst på en stor volt och motiverar dom att samtidigt skänkelvika uttåt. När detta fungerar lägger vi till trav och gallop.
 

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp