Behöver tips från vinkunnig!

Wysiwyg

Trådstartare
Min mamma fyller jämt iår och jag vill naturligtvis ge henne en fin present. Hon är väldigt intresserad av vin så något åt det hållet hade inte varit fel. Gärna ett lagrat vin från hennes födelseår, 1955. Men hur får man tag på något? Är de horribelt dyra?

Finns det något annat jag kan köpa till en vinperson som är finare och lite "genomtänkt" vinmässigt?

Jag hittade ett på Roberson Wines från 1955, ett sauternes. De som är så gamla är dyra men det var väl rimligt i pris, 2535 SEK.

En snabbgoogling gav några röda också, bla bordeauxer, i samma prisnivå.

På Winefinder hittade jag en port från 1955 (1437 SEK) och jag skulle nog rekommendera att köpa ett sött vin om du ska ha ett från 1955 för de håller sig generellt längre än torra viner (dvs är godare).

Annars skulle jag kolla lite vad hon gillar för områden och köpa några flaskor av lagringsbara viner från det området, från en bra årgång. Tex är bordeauxer från 2009 och 2010 väldigt lovande. 2000, 2005, 1995 och 1990 är också bra (samt 1986, ett av de bästa vinerna jag druckit var en bordeaux från 1986 :love:).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455
Fritid I min familj har vi numera lagt ned det där med julklappar, men oavsett traditioner eller vad som gäller inom den närmaste familjen kan...
Svar
16
· Visningar
1 006
Senast: Sleepan
·
Kropp & Själ Okej Buke, jag behöver tips och idéer. Jag ska åka bort nästa vecka och min mamma ska passa min katt. Hon kommer att åka över till min...
2
Svar
23
· Visningar
1 901
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar