Behöver tips ang hingstval

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare laura94
  • Startdatum Startdatum
L

laura94

Har en varmblod/kallblods korsning som jag vill betäcka om ett tag, hon har inte det typiska varmblodssteget men ingen direkt samlad galopp heller.
Behöver tips när det kommer till olika hästraser som kan kompensera svagheterna hos henne så som lätt för samling och lite kortare bakben.
Har kollat mycket på PRE men är lite osäker att proportionerna blir för grova då mitt sto är en lite mer grövre modell av ett varmblod.
Har någon något tips ang lämpliga raser så skriv gärna ;)

Sv: Behöver tips ang hingstval

Köp dig en häst som har det du söker istället för att använda ett mindre bra sto i avel.

har redan bestämt mig att avla på henne så är bara ute efter olika lämpliga raser, inte vad jag ska göra med henne :)

Finns ingen lämplig ras till ett olämpligt sto. Så om du nu ska avla på henne välj då istället hinbgstar som kan förstärka det som är bra med henne. För det är ju de bra egenskaperna man vill föra vidare i avel inte ta bort de dåliga.
Troliga raser då är de raser hon själv kommer ifrån för de bör ju ha samma goda egenskaper som hon kan ha.

Alltså detta är ju kategori Einstein+en snygg tjej, men istället är det Einstein+en tjej som varken är smart eller snygg och så hoppas man ändå på en Einsteinunge.

Varför varför varför ska det avlas på ston för att dom helt enkelt har en livmoder??? Jag vet i år så jäkla många skitfina föl som slumpas bort för inga pengar alls! Köp en sån istället!

ja visst ja men ja förstår inte alla påhopp man får för att man vill avla på sitt sto, hade inte tänkt sälja det vidare utan vill ha det för mig själv och att man säger en tjej som varken är snygg eller smart är ju ändå lite att ta i, man behöver inte vara championat för att få en bra avkomma och jag är säker på att man kan få fram ett bra föl från mitt sto då hon har nästan alla egenskaper jag söker hos en häst

Jag skrev detta för en del år sen, och då blev det världens hallå i tråden.
Trots det säger jag det igen.
Ska du absolut betäcka, funder på en snygg och lite större åsnehingst.

ja visst ja men ja förstår inte alla påhopp man får för att man vill avla på sitt sto, hade inte tänkt sälja det vidare utan vill ha det för mig själv och att man säger en tjej som varken är snygg eller smart är ju ändå lite att ta i, man behöver inte vara championat för att få en bra avkomma och jag är säker på att man kan få fram ett bra föl från mitt sto då hon har nästan alla egenskaper jag söker hos en häst

Någonstans måste man vara självkritisk. Att ditt sto har egenskaper som DU vill ha innebär inte att det går igen hos en avkomma. Vad gör du då?

Du har en korsning varmblodstravare/kallblodstravare, känner du till stammen? Vissa linjer är oerhört skarpa...Känner du inte till stammen måste du inrikta dig på en hingst som då är stabil och som lämnar stabilt i avkommorna. En äldre väl beprövad sådan. Fortfarande är det dock ingen garanti att det blir bra.

Uppenbarligen har din häst mycket att önska vad det gäller rörelserna. Ja, det kan bli bra med en hingst som har bra rörelser och återigen är det då viktigt att det är en väl beprövad sådan så du kan se flera avkommor och göra din bedömning efter det. En viktig fråga här är, VAD ska du ha avkomman till? Bara skogsmulle? Träning på hobbynivå? Tävling? o.s.v. Kom ihåg att det du känner idag inte behöver vara samma som du känner om 5 år...*förtydligar* Även om man för dagen INTE har några tävlingsambitioner (t.ex.) händer det allt som oftast att det förändras och då är det ju bra om man tänkt på det när man avlat fram en häst...Att ha som tanke att den ev. även ska kunna prestera hyfsat på en Medelsvår nivå. Lätt nivå bör alla hästar klara oavsett...(min åsikt).

Jag har själv tagit fram en korsning. Det var planerat och det finns en plan B ifall det någon gång i livet skulle sk*ta sig. Modern är helt av okänd härkomst men då jag tränade henne blev jag helt fascinerad av henne och beslöt att fråga om jag fick låna magen. Jag använde en godkänd Paint, stoet är friröntgad. Det kostade mig en ansenlig summa att ta fram den här avkomman, ångrar det inte. Avkomman är så pass bra att andra gärna skulle vilja ha honom. Jag har haft turen att lyckas, inte 100% givet att det skulle bli så men jag tror att det noga planerandet och det faktum att stoet var BRA spelade in. Det sistnämnda, ack så viktigt.

Även om man tänkt behålla avkomman kan man hamna i en livssituation där man kan bli tvungen att sälja, därför måste man se till att producera hästar som har ett andrahandsvärde.

Och även om ens egen korsning är väldigt lyckad och allt man önskar sig av en häst är det inte alls säkert att avkomman blir likadan, fast bättre på de punkter man vill förändra. Någonting som ligger längre bak i stammen kan slå igenom fast det inte märks på stoet.
Mitt eget sto har tre avkommor med tre olika hingstar och ingen av dem är särskilt lik sin mamma i temperamentet och alla tre helt olika.

absolut att jag ska kolla hinstens avkommor och vill helst ha en som hållt på ett tag, jag skulle aldrig göra det här oplanerat och bara köra på utan självklart har jag en plan b och när det gäller att man måste sälja vidare, varför skulle inte en person med lite mindre ambitioner som nu kanske bestämmer sig för att köpa en ostammad häst kunna ha det lika bra som en med känd bakrund, förstår mig inte på det där för ingen av mina hästar har stam och det finns människor som önskar att dom kunde ha lika fina individer som jag har, stammen har ingen betydelse för mig ifall jag skulle skaffa häst och när det kommer till tävling mm så vill ja ha en allround inriktad som klarar av de du menar medelsvår nivå.

Även om man tänkt behålla avkomman kan man hamna i en livssituation där man kan bli tvungen att sälja, därför måste man se till att producera hästar som har ett andrahandsvärde.

Kan bara hålla med!

Min förra häst (en connemara med superstam!) blev, trots att både mamma och pappa var ponnyer, klart över 155 cm. Då gjorde ägarna ett försök till och fick ytterligare en övervuxen ponny att sälja för löjligt lite pengar. Även om min tjej var riktigt snygg hade hon ändå inte alla de egenskaper man hade velat och dessutom ärvde hon sin mammas sämre humör mot andra hästar- trots pappans supertemperament..

Tyvärr kan man inte avla bort det dåliga, man kan försöka förstärka det bra, men risken är fortfarande att hästen blir helt fel.. (minns travar/fullblodskorsningen som såg ut som en travare, breddade bak som en och dessutom hade jättesvårt för galopp.).

Vill man avla bör man ha ett avelsmål och följa det. Att hästen är "söt och rar" är inte ett mål i sej..

/Lavinia, som kommer avla på sitt sto OM hon visar sej prestera bra, eller får mycket bra poäng, annars får det vara.

vad menar du med åsnehingst?

Vad jag skriver, så klart.

Det finns rätt trevliga såna korsningar, (om de nu kallas mulor eller mulåsnor).

Om folk har "fördommar" mot travare, så är det inget vad många har mot åsnor.
De kan vara ruggigt trevliga riddjur.

absolut att jag ska kolla hinstens avkommor och vill helst ha en som hållt på ett tag, jag skulle aldrig göra det här oplanerat och bara köra på utan självklart har jag en plan b och när det gäller att man måste sälja vidare, varför skulle inte en person med lite mindre ambitioner som nu kanske bestämmer sig för att köpa en ostammad häst kunna ha det lika bra som en med känd bakrund, förstår mig inte på det där för ingen av mina hästar har stam och det finns människor som önskar att dom kunde ha lika fina individer som jag har, stammen har ingen betydelse för mig ifall jag skulle skaffa häst och när det kommer till tävling mm så vill ja ha en allround inriktad som klarar av de du menar medelsvår nivå.

Missförstå mig rätt nu... Att ha stam på hästen ger en möjlighet att kolla upp ev. genetiska defekter, humör och prestation. I mina ögon är det första viktigast av allt!!! Att sträva efter att ha känd stam är således ett bra mål.

ja men nu är det så att hur hästen nu än blir så ska jag behålla det och visst blir det en chansning men jag vet vad stoets mamma heter och kan då försöka hitta avkommor och stammen längre bak MEN det beror också på i vilken situation man befinner sig i, hur fölet nu än blir så ska jag somsagt behålla det och min familj är insatt i hästar så det finns alltid möjlighet till att behålla det inom släkten men istället så skulle ni ju kanske kunna föreslå någon ras eller hingst eller stall mm som har lätt för samling och lite mer kompakt än varmblod.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med varken ras eller hingst. Det är något du måste fundera på själv utifrån de tips du ändå fått i tråden.

Det blir påhopp eftersom ditt sto har nada avelsvårde. Det finns MÄNGDER av hästar som har de egenskaper som du vill ha som kostar en bråkdel av vad det kostar att betäcka. Skaffa en travare till-som är i princip gratos och kan bli jättetrevliga ridhästar som bra bra ridning du kan tävla i vad som helst:).

Det behövs inte fler hästar i Sverige utan klara avelsmål.

Vad jag skriver, så klart.

Det finns rätt trevliga såna korsningar, (om de nu kallas mulor eller mulåsnor).

Om folk har "fördommar" mot travare, så är det inget vad många har mot åsnor.
De kan vara ruggigt trevliga riddjur.

Och dessutom så är dom :idea:.... söta .....:love:

Fast då kan man ju inte fortsätta avla sen för dom får väll inga mer bebbar:confused:

Mia

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 657
Senast: ameo
·
Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 138
Senast: Chamsin
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 998
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka