behöver snabb hjälp! Snoriga hästar..

S

scb

Vi har snoriga och hostande hästar på lösdriften där jag har min islandsvalack.

Min häst har inte blivit sjuk tack och lov men jag undrar nu om det finns några regler som säger att man måste ta ut en veterinär till de sjuka hästarna, eller om man ska anmäla det någon stans? De som har sjuka hästar bryr sig nämligen inte så väldigt mycket och jag undrar nu om man kan kräva att de ska ta ut en veterinär till sina hästar?
Eller om någon vet om det finns någonting man kan göra?

Jättetacksam för svar!

Sv: behöver snabb hjälp! Snoriga hästar..

Om hästarna bara är snoriga/ hostande så låter de mest som förkylning och då finns det inte mycket veterinärerna kan göra. Det bästa brukar vara vila precis som för människor. Är hästarna däremot väldigt allmän påverkade, hängiga och har hög feber bör kanske veterinär tillkallas. Likaså om det finns tecken på att det skulle vara t.ex. kvarka så måste det ju anmälas och behandlas. och framförallt isoleras.

Tempa och håll koll på allmäntillståndet är nog första viktiga åtgärderna.

Att rådfråga en veterinär kan vara bra, men så länge man inte misstänker annat än förkylning tycker jag inte att man behöver ta ut veterinären om inte denne anser det vara nödvändigt.

Är det samma hästar som i den andra tråden?
Det finns hästägare som mörkar kvarka med tanke på att det kostar pengar att stänga en hel gård samt megajobbet med att sanera.
Men rådgöra med veterinär absolut och tempa alla hästar dagligen, speciellt nu när ni inte vet vad för typ av smitta det är.
Tills ni har fått råd av veterinär vad ni skall göra så bör hanteringen vara som vid kvarka.
Inte minst med tanke på andra stall i närheten.
Vi har aldrig haft förkylda hästar i vårt stall men kvarka har vi haft och vet hur vi ska agera. Allt handlar om att göra det mesta för att hästen skall må bra, minimera spridningen samt sanering.

Vi har haft sjuka hästar i drygt 8 veckor nu och dom är fortfarande sjuka, dom är 30 hästar som alla går ihop.
Jag undrar om det finns något man kan göra för att påskynda tillfrisknandet, flera av hästarna som är sjuka har omsjuknat några gånger.

30 hästar sjuka i 2 månader och ingen hästägare orkar engagera sig att ringa veterinär.
Vad är problemet :mad:
Pengar eller brist på grundläggande hästkunskap.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka