Behöver snabb hjälp - hur mkt grovfoder/dygn?

S

Skuggabaldur

Jag undrar om ni kan gissa på ett ungefär hur mycket hösilage en islandshäst (strax över 300 kg, liten och nätt) får i sig per dygn? Hon går i en flock med ca 10 andra hästar. Det finns en hösilagebal (fri tillgång alltså) och de går ute dygnet runt. De turas om att stå och äta. Så hon äter absolut inte hela tiden. Ser henne oftast gå omkring/stå och sova i andra delar av hagen.

Håller på att göra en foderstat till henne, men jag behöver veta ungefär hur mycket grovfoder jag ska räkna med...

Sv: Behöver snabb hjälp - hur mkt grovfoder/dygn?

Jag tror inte det finns någon tumregel att en häst på x kg äter y kg per timme, eller så. Det beror ju också på hur blött ensilaget är - blött ensilage = tyngre mat.

Vi har en islänning som inte är särskilt matfixerad (max 350 kg), med en TS på ca 75% så kunde jag inte få honom att äta mer än 5-6 kg (hade lite gräs i hagen men stod uppstallad och hade alltså inte fri tillgång - det blev alltid över av kvällsgivan) medan nummer två (knappt 400 kg) skulle äta tills han sprack. Minst 6-7 kg ville han ha.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Sv: Behöver snabb hjälp - hur mkt grovfoder/dygn?

Jo, jag har funderat på om hon inte äter mellan 5-7 kg/dygn så det kanske stämmer då, eftersom du kommit fram till nåt liknande med dina hästar.
Min älskar ju mat, men samtidigt står hon inte och proppar i sig maten. Var samma med henne förra vintern när hon stod inne på natten. Fick inte i henne mer än 5-6 kg. Ska kanske prova att räkna på 6 kg:idea:.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 078
Senast: Twirro
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 272
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna