behöver råd

d_canario

Trådstartare
Hej :crazy:

Nu behöver jag hjälp igen. Jag o maken har 3 små hundar + 2 valpar av en större ras.
Det är min 2 åriga hanhund Baloo jag behöver hjälp o råd med :/ då jag inte vet vad jag ska göra mera nu :( blandras mellan jack russell, bichon frisee & Lancashire heeler. Han är min ögonsten.

min make har en pojke på 10 månader som vi har varannan helg sen 2,5 månad sen tillbaks.
Mot honom så morrar Baloo & vart på väg o göra utfall o nafsa han, maken o han har aldrig gått ihop med varandra. Däremot så gör mina andra
2 små hundar det.

Baloo får lukta o följa efter valparna Men gör dom det mot han så morrar han, gör utfall & försöker o hugga.

Nu sen 1 vecka tillbaks så kan ingen gå förbi han t ex jag, maken eller någon av de andra hundarna utan att han morrar o visar tänderna.
När maken kommer hem på kvällarna så kan han rusa upp o bli helt hysterisk, skäller som fan o nafsa efter hans händer

Min yngsta son på 19 år älskar han & blir överlycklig när han kommer o hälsar på.

Hjälp mig med råd, vad ska jag göra ?? omplacera han så han blir ensamhund eller ska han få somna in ?

Sv: behöver råd

Vad gör ni när hunden gör utfall?

När hundar morrar så säger de "Jag tycker du är för nära nu, låt mig vara ifred". Om inte morrandet respekteras så reagerar vissa hundar med att försöka bita eller liknande. De är helt enkelt osäkra.

Det man kan göra är att ge den osäkra hunden utrymme, lugn och ro. Låt hunden ha något ställe där den vet att den alltid får vara ifred, ett ställe som alltid är tillgängligt för den. Se också till att barnet är snäll mot hundarna och se till att hundarna dels får den aktivering de behöver men också passivitetsträning om det behövs.

Om en hund sedan börjat bete sig annorlunda osv så kan det dessutom vara en mycket(!) god idé att ta hunden till veterinär för att kolla så att den inte har ont. Många hundar som har ont försöker bli lämnade ifred för att allt blir jobbigt när de har ont, och det enda sätt de kan visa sådant på är som tidigare nämnt genom att morra (eller mer, om det behövs).

Om hunden inte har ont och ni inte kan ge den ett lugnt och tryggt liv så kan det vara bra att omplacera till en lämplig person.

Du har två valpar av stor, tung ras enligt din andra tråd. Det är inte så att de skadat denna hunden då de lekt? Ett beteende som kommer så fort kan vara ren smärta. Kolla hunden är mitt råd.

Om inte vet hittar något fel så får du nog börja fundera på hur er flock ser ut. Två nya valpar plus bebis som flyttar in inom så kort tid ändrar ju balansen.

Även jag funderar på smärta.

Sen blev min dvärgschnauzer lite allmänt "skum" när valpen flyttade in, bla resursförsvarande och sämre vardagslydnad. Det gick över, men visst kan han ryta ifrån till henne.

Med utfall mot litet barn känns ju situationen helt ohållbar dock, jag skulle inte ha de ihop.

När han gör utfall så försöker jag få tag i han & säga till med att lägga han ner tills han kopplar av men tyvärr så drar han iväg
& är hal som en ål att få tag i. då han även stänger av hörseln & går inte att kalla in han, förutom kanske med muta.

Smärta är det inte det kan jag nästan utesluta då valparna inte ens fått vara i närheten av honom utan att han morrar.

Den enda som leker med dom är min 8 åriga tik hon har skitroligt med dom när hon väl får rycket o leka.

Kan det vara så att han är svartsjuk ?? Då han har haft mig för sig själv i drygt ca 1 år innan maken kom in i mitt liv ??
Sen kom barnet & sen valparna ?? Han har varit med mig dygnet runt sen han var 8 v, knappt varit ensam hemma med dom andra 2.

på nätterna är han hur go som helst när valparna inte sover med oss i sovrummet.

Men snälla nån, om jag gör en utredning på en hund så är alltid en av frågorna om det har skett någon förändring i hundens liv.

Om jag förstått saken rätt så har det kommit in en sambo, två valpar och en bäbis i hundens närvaro, där det tidigare bara var du och han.
Om nu hunden uttrycker oro för detta genom att morra och bete sig så tycker du att det är lämplig ide att "lägga ner honom".

På vilket sätt skulle hans tillvaro bli bättre av det?

Sök proffessionel hjälp innan det för sent, alt omplacera, din hund verkar inte må bra, den försöker visa detta och då blir den korrigerad.

Svartsjuka är kanske fel ord men det kan absolut bero på förändringarna.

Smärta kan ju komma från annat håll än orsakad av valparna.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 691
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 853
Senast: Tiffany
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 694
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar