Behöver råd!

Segelflygarinnan

Trådstartare
Vår sexåriga Vita herdehund har inte vart sig själv sen i helgen. Han var iväg hos svärföräldrarna över helgen, där han alltid är jätteglad och trivs! Men på lördagen började han verka lite deppig, tyckte sambon. När han kom hem blev det inte bättre.

I tisdags hittade vi en stor fästing i ljumsken, hoppades att det var det och att han snart skulle va sig själv igen, men inte.
Han kastar sig bak till svansen och snurrar runt några varv innan han kastar sig ner på marken.

Vi har klämt och känt överallt och han verkar inte ha ont nånstans. Han bajsar och äter ordentligt och har ingen mask. Han är mer tillgiven än vanligt, vill inte busa som tidigare och ligger mest vid dörren.

Någon som har tips på vad som kan va fel? Kan hundar få Borrelia eller liknande?

Sv: Behöver råd!

ja hundar kan få borrelia.

åk till en vetrinär. I samband med fästing, hundens oaktiva beteende kan vara tecken på att något är fel. Behöver ju inte vara så, men just nu när en fästing är inblandad så är det bättre att kollla upp det.

Om ni inte hittar annat så skulle jag rekommendera att åka till vet och kolla upp så han inte åkt på en fästingburen sjukdom.

De fästingburna sjukdomar som finns är:
BorreliosTiden det tar innan sjukdomen uppträder från att hunden blivit biten kan variera från 2-5 månader.

Symtomen kan variera. Man kan se nedsatt allmäntillstånd, feber, trötthet, ömma, stela leder och hälta som ibland förflyttar sig mellan olika ben, sk. vandrande hälta. I sällsynta fall kan även neurologiska symtom samt oregelbunden hjärtrytm förekomma.

Anaplasmos (Hette tidigare Ehrlichios)Anaplasmos orsakas också av en bakterie, Anaplasma phagocytophilum. Fästingen måste även i detta fall ha sugit blod minst ett dygn för att kunna överföra smittan. Anaplasma infekterar neutrofiler, en sorts vit blodkropp. Exakt hur de orsakar sjukdomssymtom är ännu okänt. Det tar ungefär 1-2 veckor från det att hunden blivit biten tills den uppvisar symptom.

De symtom man ser är ospecifika. Akut feber (som kan komma och gå), slöhet, dålig eller ingen aptit samt tecken på smärta, stelhet, ömhet som leder till en ovilja att röra sig är vanliga symtom.

(från värmdö djurkliniks hemsida)

KAN ju givetvis vara något helt annat också!
Har han bytt foder?
Något som i övrigt blivit annorlunda i vardagen?
Löptikar i området?

Lite OT, men var kommer han ifrån?
Har två vita själv:D

Ja, jag får nog ringa vet imorn ändå. Man brukar ju säga att så länge dom äter ordentligt och kommer och hälsar som vanligt så är det ingen fara, och det gör han ju. Men i övrigt är han inte alls sig själv.

Inget foderbyte och ingen annan förändring. :(

Han är en Barvestads Aramis. :)

Min tik fick nästan 40 graders feber när hon hade fästinginfektion, men det enda jag märkte var just lite sänkt tempo. Hon var sig själv, fast trött. I hennes fall räckte det med en antibiotikakur så var hon bra på några dagar.

Hellre plocka infektionen snabbt än att hunden ska gå obehandlad!

/Migo

Han är en Barvestads Aramis. :)

Nämen!
Du har ju en halvbror till min Beya! Från Barvestads B-kull!!:D
Världen är bra liten:)
Har också en tik från E-kullen.
Ring Annicka och fråga om råd annars, det gör jag jämt;):D

Hoppas allt löser sig och att det inte är några större fel på honom!

Liknande trådar

Avel Tar allt från början. Igår när jag tog in min -08 så verkade hon lite trött. Jag tempade, 38,1. Hon var inte jättetrött och var ändå...
Svar
10
· Visningar
1 567
Senast: mik
·
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 690
Senast: _Jezzie_
·
G
Övr. Hund Förstår ingenting! Jycken har traskat runt hela dagen och gnällt, pipigt, fånat sig, gnällt lite till... Hon är antagligen skendräktig...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30