Behöver råd

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare JessanM
  • Startdatum Startdatum
J

JessanM

Jag har en f.d. travare, Super Braxen (e. Super Arnie, u. Tame Quick) som jag har ridtränat i ett par år nu, men nu har jag börjat bli riktigt sugen att pröva honom i trav igen, jag har aldrig gjort det men innan jag fick honom tränades han för det och har startat några gånger..

Kruxet är att jag är orolig för hur travträningen/tävling kan påverka honom som ridhäst, för det vill jag också använda honom till, hur är era hästar att rida? Dessutom kan jag ingenting om trav, men det får bli ett senare problem:crazy: nu måste han först å främst komma igång igen efter vila, men måste man köra mycket när man tränar eller funkar det lika bra med ridning.?

Sv: Behöver råd

Jag har kollat resultat från tidigare starter på din häst och det såg väl tyvärr inte så lovande ut. Vill först klar göra att konkurrensen inom trav för varmblod är stenhård! Din häst har visserligen 2 fristarter kvar men måste då placera sig bra för att ta poäng och ha chans till att få starta igen.

Varför vill du pröva trav med honom igen?

Vill du å känner att han klarar av det tycker jag att du ska försöka men som sagt förvänta dig inte jättemycket då det finns så otroligt många varmblod som vill ut å starta.
Ska du träna honom själv behöver du en tränarlicens(finns kurs att gå på din hemma bana)

Vad gäller träningen kan du absolut ridträna honom, det gör jag med mina,kör nån gång emellan åt. Hur dom blir som ridhästar när dom samtidigt tävlar är ju olika från individ till individ men han kan väl absolut få upp vinnarskallen å bli hetare.

Om du bestämmer dig för att pröva starta honom önskar jag dig lycka till!

Neej jag vet, men jag hade vela prova för att se om det funkar bättre nu när han har blivit mer harmonisk och lugn, har pratat med en som såg honom när har va i träning förr å då stressade han lätt upp sig, så det hade bara varit roligt att prova nu då det är många runtom som tror att han har potential.. :)

Jaa jo jag förstår det finns många varmblod, men det kan ju alltid va roligt att prova, så har man gjort det oxå :) jag har inte bestämt mej hur jag ska riktigt, men kan ju alltid satsa på att få upp honom i kondition iaf så får jag se sen hur det blir :)

Risken är att han stresar upp sig igen när han märker att det travtränas igen. Inte kul om du lagt ner jobb för att få honom att coola ner. det krävs mycket till att få en häst till start.
Jag personligen skulle nog inte lagt ner allt jobb om det dessutom resulterar i en stressad häst.

*kl*

Jag skulle inte heller "riskera" en bra ridhäst när jag kommit så långt. Speciellt inte om jag visste att den var stressad tidigare.

Det har hänt hos oss att duktiga ridtravare fått riktiga "bryt" när de hamnat i travmiljö för någon form av ridtravaruppvisning och inte kunnat genomföra programmet pga detta. Jag tror att man backar för mycket genom att försöka.

Och om man ska börja med trav ska man inte ha en stressad eller en som inte räckt till eller en unghäst man tränar upp själv för det är en av tusentals av dessa som lyckas. Resten blir det bara besvikelser och bakslag för.

Jaa, dom som sålde honom ville bara bli av med honom, annars skulle han ha gått till slakt.. så dom brydde sig inte vad vi ville göra med honom..

Jaa det har ni rätt i, han är ju jätte fin att rida nu så det kanske är säkrast att hålla sig till det i fortsättningen också då :)

Vill du ha tävlingstravare så finns det ju andelshästar att va med i om man bara vill va med på ett hörn för skoj skull.

Jag ser ingen anledning att inte prova träna för att starta! Gör man det för att man tycker det skulle vara kul att prova så varför inte?! Det är inte säkert att han blir sönderstressad bara för att du provar träna honom för start. Han var ju bara tre år då han startade och kanske inte var mogen för det då? Speciellt då han varit i proffsträning för då vill ju ägaren ofta ha ett bra resultat fort då det kostar en himla massa pengar att ha dem i proffesionell träning och gärna vill att det ska generera i nån slant tillbaka.

Vill du prova ska du absolut göra det. Han har en jättefin stam tycker jag och moderstammen har lämnat starthästar rakt igenom. Han kan förmodligen springa tillräckligt fort:)

Börja träna kondition varvat med lite intervallträning. Du behöver träna mycket tuffare än konventionell ridhästträning. Det går bra att rida istället för att köra men ridning i högre farter sliter mer på hästen än att ha honom i vagn. Ojm det finns nån som har travhästar i ditt stall så fråga om du får låna deras grejor för att prova köra ett par gånger. Kom ihåg att vissa hästar kan sparka i vagnen så använd slagrem om du är osäker på om han slår så det inte händer en olycka. Ta hjälp av nån som har lite erfarenhet.

Lycka till!

Nu vart jag inspirerad igen att prova att starta honom, har pratat med min hovslagare idag som håller på med trav och han tyckte verkligen att jag skulle prova för han tror verkligen på honom.. Det kan ju alltid vara kul att testa, men jag tänkte iaf börja med att träna upp honom i ridningen till att börja med :)

Jag är också jättesugen på att "travträna" mitt varmblod i sulky, dock utan den minsta lilla tävlingsambition. :)

Jag tycker också att du ska prova att starta! :D

Min nuvarande starthäst fick jag gratis som fyraåring, hon hade startat 9 ggr med en femteplats som bäst. Jag hade henne som ridhäst i några år, sen blev jag sugen på att träna upp henne för trav igen.

Som 8-åring, i första starten på fem år, gick hon ut och vann från femte ytter! Helt klart den bästa dagen i mitt liv! Sedan dess har det blivit ytterligare tre segrar, och hon tar pengar i stort sett varje gång hon går felfritt.

Vad gäller hennes temprament som ridhäst har jag inte märkt någon större skillnad (förutom att hon orkar betydligt mer nu, haha). Hon verkar kunna skilja på "ridhäst-träning" och travträning, blir skarpare när man rider/kör snabbjobb osv men i paddocken är det samma lugna häst som vanligt.

Hon var också stressad som unghäst när hon var i proffsträning, men som jessie skriver så kanske det var den mentala biten som inte var redo än? Kanske är det precis samma sak i din hästs fall?

Nej, jag tycker absolut att du ska göra ett försök i alla fall, jag har då aldrig ångrat att jag gjorde det! :D

Villman testa ser jag inget fdel i det. Hästen måste ju kvala först och du måste fixa med tränare mm, så det kommer ju ta lite tid före han är kval klar. Så börja lite smått så får du ju se medans du är i gång om det känns bra.
Jag känner en som fick en travare som ridhäst, eller "ja gör vad du vill med den den funkar inte på travet iaf" Den blev årets häst året efter... så det kan faktiskt gå om man har en massa tur med.

Hej.
Förstå o fram gäller dte väl att testköra, innan man ser om det överhuvudtaget är lönt att träna för lopp & start.

Har själv en e:Super Arnie. Han har tisigare gått på travet men med väldigt dåliga reslutat (gallop 90% av starterna typ, tidigare tränare beskriver honom som oerhört stressad men med stor potentional) som sedan blivigt ridhäst. Han är nu framförallt ridhäst men körs 1-2ggr i veckan, vilket har funkat utmärkt! Han tycker dte är jätte kul och stressar inte upp sig alls, inte en fot fel sätter han (dock ät han enbart körd på banan hemma & en gång i mantorp). Hade det inte vart för hans ålder (-99) hade jag satt honom i träning & satsat på honom.

Tycker att han bara blivigt bättre ridmässigt sen han började köras, han får utlopp för energin, kondis och andra muskler. Blivigt mjukare hela han.
Dock får man ju vara försiktig, ta dte lugt och fint.

Jag skulle prova han framför vagn iallfal!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024