Behöver råd...snälla läs

Pallas_Athena

Trådstartare
I stallet jag stod förut innan jag flyttade (min mor har kvar en stallplats där till min häst) så står även denna person jag tänker berätta om:mad:

hon är 20 år gammal vi har växt upp ihop hon har alltid haft en väldigt konstig syn på hästar och deras hantering.
hennes pappa äger ett hotell med tillhörande bensinmack och restaurang så hon får allt hon pekar på...tyvärr

nu är det så att hon har fyra stora halvblod som hon tävlar hoppning och en unghäst på 2 år.

jag vet inte riktigt vart man ska börja,men alla hästar har várt dåliga i benen dvs inflammationer m.m
dom åker på behandlingar hela tiden.
den äldsta hon har som är 10 år har haft fruktansvärda problem med frambenen (hon skyller på dåligt underlag,jag på hennes hårda ridning för ingen av dom andra 11 hästarna har ngnsin haft det)
han har blivit sprutad med olovliga medel i benen,ej godkända i sverige men i tyskland.detta går inte att bevisa men hon har berättat det för alla i stallet.

nu är hon trött på att inte få sålt honom för han är ju jämnt skadad,hon berättar för alla ev köpare att försäkringspengarna går ut om han inte håller så dom förlorar ju ingenting:crazy:
han är en underbar häst...

nu har hon bestämt sig för att skicka ner han till sin tränare i skåne och han ska tävlas så länge an håller och sprutas samtidigt:cry:

jag kan inte bara stå vid sidan och titta på jag har kännt denna hästen så länge och han är underbar.

kan ja göra ngt? går det anmäla ngnstans??
hon har en häst till som snart går i graven pga av rollkurs ridning så håller inte hans rygg och han e bara 8 år:(

Sv: Behöver råd...snälla läs

Jag blir så arg :devil: när jag läser detta, men vet inte hur man går till väga. Har bett min kompis läsa detta, hon kanske vet...

jag blir så frustrerad vet inte vad ja ska göra,vi har gått i skola ihop sen vi va jätte små och aldrig gillat varandra..hennes pappa ringde hem en gg och hotade oss..

ja du det här är tyvärr alldeles för vanligt! så länge ingen vanvård används är det nog väldigt svårt att tex få hästen ifrån henne. det är ju som sagt hon som äger den. är det rädda den från smärtan du vill så kanske det skulle funka att anmäla det, så kan hon bli tvungen att ta ut en veterinär och att den då blir utdömd. lider den så e de bäst!!! det lär inte gå att göra något åt problemet med tanke på att hästen redan börjat sprutas i benen så pass........
hoppas det fixar sig!

Förstå inte varför vissa människor över huvud taget vill ha häst!! :mad:

Nu kanske jag är helt ute och reser. Men kan man inte ringa typ någon djurskyddsörening eller till hästars värn så kanske dem vet var man kan vända sig. Sånt här gör mig så upprörd...........:devil:

Det jag undrar är vad det är för tränare som går med på något liknande?? Kan man inte prata med tränaren?
Vet faktiskt inte riktigt vad man ska kunna göra åt elendet... speciellt om man inte har några riktiga bevis.
Tacka vet jag travet där det tas doping titt som tätt... Då kan man behandla, men inte starta samtidigt iaf.

tänker då inte prata med den tränaren det är dom som har rått henne att göra detta. allt dom säger gör hon

Senast ändrad:

:cry: Stackars häst....:devil: Om man är säker på att hästen sprutas med förbjudet preparat, måste man kunna anmälla det till kommunen i första hand, sen får väl dem skicka ut en veterinär som ta prov på detta....Man kan ju alltidringa och fråga, eller prata med din veterinär...

pallas_athena skrev:
tänker då inte prata med den tränaren det är dom som har rått henne att göra detta;) allt dom säger gör hon

Så &/(#%& oproffesionella tränare! Att en naiv person med troligen (av vad jag läst) int har nån vidare kunskap kan få för sig att gör sådana saker kan jag ha lite förståelse för (menar INTE att jag tycker att det är acceptabelt) men en tränare ska veta bättre, dom kallar ju sig för f-n för yrkesmänniskor. Tränare ska säga ifrån när en elev är ute på fel vägar inte uppmuntra till det :mad:

Låter som en liknande historia vi har här i trakten, sorgligt med rika jävla snorungar som inte kan rida. Men häst ska de fan ha, usch! :mad:

Men hästen får kanske inte problem hos tränaren. Förhoppningsvis så rider h*n bättre, har ett bättre underlag, och sliter inte så mycket på hästen.

nu är det så att underlaget spelar ingen roll för det är inte det det handlar om,vi har bra underlag både i paddock och manegen.

hon och hennes tränare är av samma synpunkt att hästen ska användas till det yttersta

hästen har vart hos denna tränare flertal månader förr och då även fått åka t klinik o behandlats

Jag hade nog ringt djurskyddsverket och fråga vart jag ska vända mig. eller veterinären, de borde ju veta vad man anmäler sånt här.

:devil: Vad tror du om att luska reda på vilket försäkringsbolag hon har, o prata med dem??? :devil:

De kanske inte gärna vill fortsätta försäkra hästen om de vet hur hon resonerar... de kanske undersöker det hela närmare i a f.

Då måste hon ju se till att få hästen bättre innan hon säljer den, för hon kan ju inte sälja en oförsäkrad häst o hon får inga pengar om hon "kör slut" på hästen.

Kanske ett sätt att "attackera" det hela bakvägen.

mvh Jessica

svårt....:( :confused:

men kan inte alla försöka anstränga sig liiiiite mer att inte ge så "bra"
beskrivningar........
små orter gör att det blir så lätt att peka ut folk, och ofta tror sig folk veta exakt vem det pratas om,
utan att bevisen finns där.
givetvis ska man reagera om man märker att det inte står rätt till, men vart gränserna går är svårt.
Försöker alltid prata med personen först, man kan alltid göra det med sin egen hästs bästa för ögonen.
Annars tycker jag att man ska plocka ut en duktig vet (el dyl.) som man har för att få hjälp.
i alla fall jag har ju ute vet på rutinkontroll ibland.... man blir hemmablind!

"Kanelbulle med rättvisepatos";)

Men då verkar ju endel av problemet ligga vid tränaren...
Karnske tränaren som inte borde få vara tränare då?? eller??
Det är iaf knepig situation och jag hoppas att du kan hitta en lösning.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel