Behöver råd om unghäst

CiderGirl

Trådstartare
Hej!
Jag köpte en holländsk unghäst 4 år i år. Var i ganska magert/undernärt skick när jag fick hem den, men är mycket bättre nu efter 4 månader. Nu är det så att hästen började tränas när den kom till mig och allt var frid och fröjd, tills en dag när hon slagit i skenbenet höger fram med liten svillnad och värme som resultet, samt ett dår på innersidan av kotan. hon fick vila, men varken sår eller värmer eller svullnad ville försvinna och eftersom hästen inte ömmade annat än direkt på såret på kotan och ej var halt så förtsatte träningen.

Nu kommer det konstiga... helt plötsligt var hon svullen på senorna, på båda frambenen! Ringde veterinären och hon sa att så länge hästen inte är halt så ska hon vara ute och röra på sig men va lindad, inte träna hårt dock, så jag lydde rådet... svulnaden gav sig när man lindade men svällde upp igen så fort man tog av lindorna.... och så en dag var hon öm i samma ben som hon först gjort sig illa i, altså en rejäl svullnad och en ömhet, vilket gick över i vecka senare efter vila, promenader och hagvistelse. Veterinären kom ut men då hade en stor del av ömhet och svullnad lagt sig och menade att det var huden som var överkänslig och jag skulle inte linda alls... sagt och gjort.
Efter det har jag bytt stall, hästen har fått fri tillgång till jätteproteinrikt grovfoder och fått gallor... så nu sväller benen efter träningspass (lindar enligt rekomendation när jag tränar) eller om jag har på linement eller kylprodukter.... så efter som det inte vill försvinna och senorna tidvis blir helt bulliga och svullna letar jag råd hos er.... någon som vet vad det kan va eller har egen erfarenhet att liknanade, alla råd är välkomna....börjar få slut på egna lösningar....

Senast ändrad:
Sv: Behöver råd om unghäst

Om senorna svullnar ska du defintivt söka dig in på klinik. Vänta inte, det kommer ju uppenbarligen inte bli bättre på egen hand.

Utredning behövs.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 377
Senast: fridaxi
·
Hästvård Förra vår/ sommaren stukade min häst sig ordentligt (tänjde ut ett sidoligament) Hästen blev halt och undersöktes på klinik där vi blev...
Svar
11
· Visningar
2 141
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 093
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka