Behöver råd och hjälp.

A

allessa

Har en ponny. Ett varmblodssto på 9 år som inte är rolig att rida.
För att göra en lång historia kort så när jag vill skritta lugnt på långa tyglar så konstrar hon å det grövsta. Hon steppar åt sidan och böjer nacken "inåt" så hon tittar inte ens åt det håll hon går. Så det går inte att skritta rakt fram och inte heller lugnt. Vid trav så lägger hon in passgångstrav, återigen åt sidan, hon försöker stegra sig och är allmänt knasig. Jag har försökt att longera henne först och trots det beter hon sig likadant.

Jag har nu senaste veckan traskat runt med henne där vi brukar rida så att hon ska vänja sig vid alla saker som finns där och det har gått bra. Men jag vet inte riktigt hur jag ska tackla ridningen. Ska jag sätta "hårt mot hårt", dvs trycka på tills jag får min vilja igenom? Eller ska jag välja den mjukare linjen? (Förslag om hur jag ska göra mottages tacksamt) Jag funderar på att ställa upp två tunnor ca 20 meter från varandra och föraöka jobba henne enbart i skritt tills hon går fint i skritt rakt fram. Vad ska jag göra när hon drar sig utåt??
Hur ska jag ha tyglarna? Eftersom hon hela tiden drar sig utåt så går det ju inte att ha långa tyglar....om jag då trycker på med skänklarna som riktvisningshjälp så försöker hon stegra sig och knasar sig.

Någon som har förslag på bra träning?

Sv: Behöver råd och hjälp.

Rider du ut och hon stressar? Tänk på att du ska andas lugnt och avspänt. Ofta håller man andan på stressade hästar och förvärrar problemet.

Lägg volt på volt när hon stressar i skritten. lås inte fast henne om hon har en tendens att stegra utan hon får röra sig. Låtsas att det är det du ska träna volter åt bägge hållen och beröm henne när hon lugnar ner stegen. Tänk skritt själv också. Rid inte så mycket på banan om ni inte är överrens där. Låt banan vara en belöning för henne så får du längre fram en häst som gillar ridbana!

Sv: Behöver råd och hjälp.

för att fortsätta...pass beror på spänning hos dig eller hästen. Du kan låta henne gå över bommar på marken. Börja låt henne vara lös först så hon löser det på eget sätt. Löslongera är en rolig övning med hästar där du inte stör hästens balans. Du ska bestämma varvriktning och gångart sedan får hästen bestämma hur den löser det på bästa sätt. Går hon i pass även utan dig på ryggen massera henne lite själv och känn efter om hon är kittlig någonstans. Där de är kittliga finns det någon spänning...sedan är det ett trevligt sätt att lära kännas in häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 136
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9