Behöver råd men min galenpanna

P

puckis

Har då en häst som är 7 men snarare beter sig som en 2-åring.
Han är lite fladdrig och har tendens att gå över en om han ser något spännande.
När man rider kan han ibland glömma bort vad vi höll på med eller som i hoppningen "tänka själv" och fatta galopp och taxera mot ett hinder.
Mot hästkompisarna är han hårdhänt och alla andra hästägare har nu flyttat från hagen och han står ensam. Han tror nämligen att han är störst, bäst och vackrast och driver iväg de andra hästarna vid insläpp samt har i sina ung-år stått i hingsthage så han är lite väl hårdhänt.
Jag har haft honom i snart två år och det har blivit klar förbättring, förra ägaren sålde honom för att han blev för svår.
Nu tycker jag dock att vi har "fastnat" lite och att han är lite för respektlös. Jag har inga problem med att ta in honom från hagen men andra tycker han är läskig.
Tips??

Sv: Behöver råd men min galenpanna

Ja, det är inte lätt att ge tips. Så här får ju inte en häst bete sig. Gå över folk och bestämma själv. Men det är ju sedan alltid där man hamnar ändå att det handlar om ledarskap. Du har valt att ta på dig en problemhäst och då blir det lite att göra. Läsa på rent teoretiskt om hästars beteende och kroppsspråk. Kanske besöka en westernclinic med t.ex. Ronny Åman (obs jag är inte westernryttare, har bara själv sett att det ger goda resultat).
Först och främst handlar det om att själv veta hur man talar till hästen och veta att man inte gör det med ord, utan med sin kropp. Att vara där man är och inte vika undan för hästen. Tydligt med armarna stoppa hästen som vill att man skall vara den som väjer själv. En hand i tydligt stopptecken (häftigt och i rätt ögonblick) satt i riktning mot hästens öga stoppar de flesta hästars framfart. När man väl lärt sig använda sin kropp för att tala så blir det plötsligt lätt. Stor och bredaxlad skall du göra dig och vara som gammaldags polis som mitt i gatan står.
Hälsning Maja

Ja, du har rätt. jag kanske ska investera i en NH-kurs. De tips du gav mig är också sådant jag gör men efter att vi bytt stall är det många som hanterar min häst och alla är inte lika kunniga och det har ju förvärrat saken, tyvärr. Jag ska söka lite på kurser och tränare. Finns det någon i Stockholmsområdet du kan rekommendera? PM:a mig gärna.
tack/ Helena

jag har jobbat länge med problemdjur... Om de har tappat respekten för människor så gäller det ju att få den tillbaka UTAN ATT HAN TAPPAR FÖRTROENDET FÖR MÄNNISKOR...
Glöm inte berömmet så fort han är på rätt väg... Jobba mkt från marken, stanna ett tiotal gånger från o till hagen... låt honomi nte gå ut ur boxen innan du gett tillåtelse mm. Små saker varje dag ger bäst resultat tycker iallafall jag.

Jag har också en ganska kaxig häst, stark mentalt. - ancans råd är jättebra runt ledarskap, så gör jag med min, och det har hjälpt till att hålla honom på jorden - små små saker som befäster ledarskapet gör hela skillnaden. Det låter som din häst är lite som min - dvs snäll och glad och positiv runt det mesta, men somsagt, med gott självförtroende som gör att han kan trampa över gränser om man inte vaktar på det....Min är dock väldigt snäll runt andra i kollektiv stallet, så där har det inte varit några problem, det är mest att han kan testa gränser ibland som man får hålla hårt i principerna så att säga....

ett annat tips är om din häst funkar att gå med ston... ett gammalt ranghögt sto är inte att leka med, och brukar kunna ta ned den kaxigaste "herre" från sina höga, så att säga ;) han kanske bara gått med valacker hittills tänkte jag...?

Ja, han är inte elak på något sätt, bara uppe i det blå. Egentligen tror han att han är bäst ledare men han får ett starkt lugn över sig när han vet att det är jag som bestämmer. I början när jag fick honom kunde han rusa rakt ut ur boxen och skulle man borsta gick han bara runt-runt. De problemen har vi kommit över även fast när jag vänder ryggen till lägger han gärna hoven över boxkanten för att provocera.. Oftast räcker det med en sträng blick för att han ska peta in hoven igen.
Det svåra är vid intag eftersom det ständigt är nya människor hela tiden som alla gör olika och jag har ingen möjlighet att ta intag själv. Det har ju också gjort honom värre. funderar på att sätta instruktioner på boxdörren.. Vad tycker ni, är det en bra idé och vad ska det stå? Att skriva var hård och bestämd kan ju uppfattas på alla möjliga vis...
Jag har provat att stå med ett sto, då alla vallacker rymde från min hästs hage.. Det slutade med att han trodde han var hingst och satte på henne. Så var det slut med det. Det stot var iförsig inte speciellt ranghögt men jag ska fundera på saker, det kanske är bra. frågan är bara om någon stoägare vill att sitt sto ska stå med honom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hjälp mig bollar lite idéer ang stallen. Trivs just nu utmärkt och hade inte tanken på att flytta tills en kompis hade hittat ett stall...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: Svamlan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
S
Träning Är upprörd, ledsen, arg och chockad! HUR kan man göra det!?!? Det var så här att min häst stod vid grinden och ville komma in från...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
15 508
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar