Behöver råd! Behålla eller lämna tillbaka

C

CammyS

Har haft riktigt med otur när det gäller hästköp och skador och behöver lite synpunkter på hur jag ska göra.
Efter att ha lämnat tillbaka en häst med en dold skada hittade jag min drömhäst en 6 årig hopphäst direkt importerad från Tyskland.
Han var lite bråkig och bockig ända från början men hans hoppkapacitet och personlighet kompenserade det. Gick igenom besiktningen utan anmärkningar och jag tog också ben och höft plåtar som alla var fina.

Han har under tiden jag haft honom blivit ännu värre och har tappat all gnista. Min tränare misstänkte ryggproblem och igår åkte jag in och kollade på Täbys ATG klinik. Det visade sig att han var halt på höger fram så han blev sprutad med cortison. tog nya ben plåtar men dom var fina. Ska nu vila 3 veckor ocH sen in igen. Jag tror fortfarande det sitter i ryggen men vet vill behandla alla symtomen först och sedan kolla ryggen.
Nu till mitt beslut. Han är bara 6 år, jag har nu haft honom i en månad, ska fungera som hopphäst på hög nivå och jag har nu valet att jag kan lämna tillbaka honom och få en frisk unghäst i utbyte eller behålla honom och fortsätta behandla... Vad skulle du gjort?
Kan tilläga att jag enbart har enbart har haft sjuka hästar senaste halvåret och tappar mina sponsorer om jag inte är ute och tävlar i september men gillar verkligen min plutt :cry:
Hjälp mig...

Sv: Behöver råd! Behålla eller lämna tillbaka

Jag hade nog lämnat tillbaka hästen:(
Har själv en häst som efter 1 mån blev halt och sprutades.
Det kom ifrån ryggen :crazy:

Vi gjorde nog fel och lämnade inte tillbaka hästen då hon hade sån Kapacitet.

Nu har vi hållt på i snart 9 mån och efter ett 10 tal klinik besök och 2 friskförklaringar är gon nu på G igen men det finns ju risk för att det inte kommer hålla :crazy: :cry:

Om jag hade vettat detta hade jag utan tvekan lämnat tillbaka min häst tyvärr:(

tack för rådet... men man blir så förvirrad för tänk om han blir frisk direkt eller tänk om han aldrig blir bra...suck

tack i alla fall

Senast ändrad av en moderator:

CammyS skrev:
tack för rådet... men man blir så förvirrad för tänk om han blir frisk direkt eller tänk om han aldrig blir bra...suck

tack i alla fall

Jo det är jätte jobbigt:(

Jag hade en "vet" som sa från början att din häst kommer bli bra.
Men efter några månader var det närra utömning :crazy:

Jo det är svårt om han nu blir bra. Men kan du inte vänta den korta tiden och se. Eller kan du då inte lämna tillbaka hästen?

Du har ju köpt en häst som du ska använda till tävling och nu går ju inte det.... så igentligen har du ju svater där.......sorglig men sant. Synd att du har haft sån otur med en massa skadade hästar. :(

Lycka till!!! :)

Om du nu verkligen vill ha hästen, kan du inte se till att få röntgat ryggen nu direkt för att direkt få svar på om där finns några skellet defekter, då får du kanske svart på vitt direkt att där finns problem och du behöver inte fundera vidare på det. Är ju bättre att göra det på stuts i och med att du sitter i den sits du gör så kanske rtgplåtarna direkt fattar beslutet åt dig eller så ser ni att där inte finns något och kan då fatta beslutet utifrån det.

Håller med gylle, kan du fara in och be dem röntga ryggen och se om de kan se nått där? Även om du kanske måste betala själv för de plåterna så måste det ju vara värt det för att (förhoppningsvis) få veta...

Har nu bestämt mig att vänta 3 veckor, åka in med honom igen och se hur skadan har läkt och samtidigt ta ryggplåtar och därefter ta nya beslut.
Tack för era åsikter och råd.

Hur lång tid har du på dej att bestämma dig?

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 364
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar