Behöver råd ang ridning av dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
J

Jenni73

Halloj,

Mitt sto är dräktigt i 35 dygnet. Hon har stått i ca 3 veckor och innnan dess bara skrittats och travats sedan jag fick henne i slutet på mars. Anledningen till att hon stog i tre veckor var att först var hon nere hos hingsthållaren för att konstateras dräktig och då fick hon stå där i 1,5 vecka.

När jag hämtade hem henne förra måndagen så hade jag för avsikt att börja sätta igång henne så smått men tyvärr råkade jag bli hundbiten i handen så jag vågade inte rida(hästen är stor och stark och min hand kunde inte greppa tyglarna ordentligt :)).

Således så är hon nu i 35:e dygnet och jag funderar på om jag ska vänta med att rida tills det 41:a dygnet. Det är ju bara en knapp vecka dit. Som det är nu går hon ute hela dagarna.

Vad tycker ni?

//Jenni

Runt 35:e dygnet vandrar emryot ner till livmodern och fäster fast i livmoderväggen. Detta är, såvitt jag begripit, den känsligaste delen av hela dräktigheten och stoet bör inte stressas eller ansträngas mentalt/fysiskt. Låt henne gå och skrota i hagen med kompisarna några dagar till i lugn och ro; det är nog bättre att ta det säkra för det osäkra...?

Det var det som var min tanke, men ibland har man ju en tendens att bli överbeskyddande :)

Hon får gå och skrota i hagen, skadar nog inte att min hand får vila en vecka till.

//Jenni

Liknande trådar

Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 123
Senast: andover
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 325
Senast: elfi
·
J
Avel Halloj, Jag köpte mitt sto i mars och skickade henne på betäckning ganska omngående. Nu är hon dräktigt i 6:e månaden. Hon rids ca 5...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka