Behöver råd ang hästköp...

B&B

Trådstartare
(Hoppas det är okej med en sådan här tråd här, läste igenom den nålade och såg att prisfrågor på häst inte var okej men får se om denna får stanna den innefattar inte enbart prisfråga :angel: ...)

Jag har hittat en underbar hblvalack född 1994, har provridit både i ridhus och i skogen och trivs kanon med honom, han har haft kotledsinflammation två gånger i olika ben, senast i somras men han var friskförklarad och igångsatt men så besiktades han igen och visade hälta i höger fram och sprutades. Har stått två veckor och var tillbaks idag och friskförklarades i höger fram men markerade på böjt spår i vänster fram. Underlaget var lite halt och han hade inga broddar fram vilket kan ha varit orsaken men vet skrev ändå med markering i intyget.

Denna häst har tränat och tävlats i hoppning upp till 150 fram tills alldeles nyligen.
Hos mig skulle han få gå som läromästare, jag kommer troligtvis inte komma upp i högre höjder än max 1.10. Mycket skogsridning och max ett pass i veckan dressyr och eller hoppning på bana eller i ridhus.

Han är lågt försäkrad och blir sjutton nästa år men är utan reservationer i nuvarande försäkring. Skulle han försäkras om med senaste intyget skulle han få reservation i vä fram sa vet.

Jag kan få ha honom på prov i en månad och sätta igång honom långsamt för att sedan besikta om honom och om han då går igenom kan jag få honom för 33000, okunnig som jag är på värdering av hästar undrar jag nu om detta är rimligt?
Jag var beredd att köpa honom för 40000 innan besiktningen han inte gick igenom, efter den började jag fundera om det här med kotledsinflammationen kommer att fortsätta vandra runt men i och med att jag inte ska upp på högre höjder kanske risken är liten? För ska jag nu lägga ut en större summa som detta är för mig så vill jag ju vara så säker det går på att jag får en häst som förhoppningsvis håller för det jag vill göra...

Vad ska jag gå på, väga in och så vidare i mina tankar?

Tacksam för svar.

Sv: Behöver råd ang hästköp...

Utan att ge mig in i diskussioner om gamla hältor etc etc så tycker jag absolut att priset låter rimligt om du får igenom hästen i vet-besiktningen efter prövotiden. Jag tycker t o m det låter billigt nästan:)
Och prövotid är super i ett sådant läge, bara ni kommer överens om noga hur ni ska göra om hästen INTE går igenom då så ägaren inte kommer med något om att du gjort fel...Lycka till!!

Sv: Behöver råd ang hästköp...

Vad säger plåtarna? En häst med några år på nacken och en aktiv karriär bakom sig kan ju mycket väl ha röntgenförändringar som ställer till det, och då kommer hästen troligen inte att hålla för annat än möjligen mulleskrittning i skogen.

Jag hade börjat med att få ett utlåtande om plåtar på de aktuella benen. Är hästen inte frisk och inte går att hålla frisk är den inte värd mycket i mina ögon. Oavsett vilket aldrig mer än försäkringsbeloppet i det här fallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 566
Senast: Kirie
·
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och...
2
Svar
34
· Visningar
4 313
Senast: Deimion
·
A
Hästvård Hej alla Buke människor! Nu är de såhär.. Min medryttare upptäckte att min häst haltade på vänster fram i traven i mitten på juni så...
Svar
10
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Tjockistråden 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka