fettso
Trådstartare
Köpte ett Islandssto i vintras(Februari)nyimporterad och nyinriden.
Hon var billig och hade ingen tölt, men jag fastnade för hennes arbetsvilja och utstrålning.
Hon var en mkt rädd häst, men blev snabbt som förbytt hemma på gården.
Från att ha varit jätterädd vid uppsittning,ridning,plötsliga rörelser och att vara själv i stallet, blev hon jättelugn och trygg.
Vi lärde oss tölta hos intruktör och allt var frid och fröjd.
Jag red henne i skogen och hon var underbar att rida.
Jag red med spö men behövde aldrig använda det, det kändes tryggare bara.
Sedan hux flux en dag slängde hon bara av mig, i efterhand tror jag att det kan ha berott på en klumpig uppsittning??
Hon blev efter det omöjlig att rida med spö, hon kastade sig och sprang på snedden.
Att sitta upp själv var ett minne blott nu krävdes en extra hand som höll henne+longera innan ridning.
Men vi kunde fortfarande träna både hemma och borta,vi startade tom i två dressyrtävlingar(klubb)och det gick jättebra!
Hon fick sedan en lång sommarvila och vi bestämde att betäcka henne.
Hon blev dräktig direkt och fick komma hem.
Hon vilade då dom känsligaste dygnen sedan började jag så smått sätta igång henne.
Först från marken i en månad sedan har jag börjat rida.
Fortfarande måste jag ha en som håller då jag sitter upp+kan ej rida med spö vilket hästen utnyttjar.
När vi är hemma i paddocken(gräs)lyssnar hon inte och står ibland bara stilla och glor.
Nästa sekund är hon helt underbar och gör allt man säger, ja jag brukar ha tålamod och vänta ut henne.
Sedan häromdagen provade vi att rida ut, hon var först över förväntan jätteglad och framåt och man kunde verkligen njuta.
Men efter en stund kom vi till en äng med en skördetröska, hon försökte slita sig loss och sticka hem.
Jag blev rädd och hoppade av, ledde henne hela vägen hem.
Sedan red vi hemma i ngn vecka för att jag skulle samla mod.
Idag skulle jag på det igen, prova rida ut.
När jag tog in henne från hagen ut genom grinden for hon runt och sparkade bakut mot mig men vet ej om det var tänkt mot mig??
Hon var lugn och fin att göra iordning i stallet.
Longerade och fick hjälp att sitta upp, red lite hemma först och hon var lite sur, sedan red vi ut.
Vi kom ända förbi ängarna och jag var jättestolt, hon travade på så fint så.
Men så kom ån som forsar, vi har ridit där många gånger innan sommarvilan.
Men nu var det tvärstopp och försökte kasta sig runt och springa hem.
Gång på gång försökte hon och vägrade gå framåt, hon var väldigt irriterad på skänklarna också.
Hoppade av i ett av hennes försök att bli av med mig.
Ledde henne fram och tillbaka vid ån tills hon var lugn, fick sedan leda henne hela vägen hem.
Hemma longerade jag henne en liten stund till.
Vill ha råd, just nu är jag bara ledsen.
Vad ska jag göra? Jag är ingen tuff ryttare som vill vinna över min häst.
Jag vill kunna träna, tävla och rida ut.
Jag älskar min häst och vill absolut inte sälja henne.
Vilket min make föreslår.
Hon var billig och hade ingen tölt, men jag fastnade för hennes arbetsvilja och utstrålning.
Hon var en mkt rädd häst, men blev snabbt som förbytt hemma på gården.
Från att ha varit jätterädd vid uppsittning,ridning,plötsliga rörelser och att vara själv i stallet, blev hon jättelugn och trygg.
Vi lärde oss tölta hos intruktör och allt var frid och fröjd.
Jag red henne i skogen och hon var underbar att rida.
Jag red med spö men behövde aldrig använda det, det kändes tryggare bara.
Sedan hux flux en dag slängde hon bara av mig, i efterhand tror jag att det kan ha berott på en klumpig uppsittning??
Hon blev efter det omöjlig att rida med spö, hon kastade sig och sprang på snedden.
Att sitta upp själv var ett minne blott nu krävdes en extra hand som höll henne+longera innan ridning.
Men vi kunde fortfarande träna både hemma och borta,vi startade tom i två dressyrtävlingar(klubb)och det gick jättebra!
Hon fick sedan en lång sommarvila och vi bestämde att betäcka henne.
Hon blev dräktig direkt och fick komma hem.
Hon vilade då dom känsligaste dygnen sedan började jag så smått sätta igång henne.
Först från marken i en månad sedan har jag börjat rida.
Fortfarande måste jag ha en som håller då jag sitter upp+kan ej rida med spö vilket hästen utnyttjar.
När vi är hemma i paddocken(gräs)lyssnar hon inte och står ibland bara stilla och glor.
Nästa sekund är hon helt underbar och gör allt man säger, ja jag brukar ha tålamod och vänta ut henne.
Sedan häromdagen provade vi att rida ut, hon var först över förväntan jätteglad och framåt och man kunde verkligen njuta.
Men efter en stund kom vi till en äng med en skördetröska, hon försökte slita sig loss och sticka hem.
Jag blev rädd och hoppade av, ledde henne hela vägen hem.
Sedan red vi hemma i ngn vecka för att jag skulle samla mod.
Idag skulle jag på det igen, prova rida ut.
När jag tog in henne från hagen ut genom grinden for hon runt och sparkade bakut mot mig men vet ej om det var tänkt mot mig??
Hon var lugn och fin att göra iordning i stallet.
Longerade och fick hjälp att sitta upp, red lite hemma först och hon var lite sur, sedan red vi ut.
Vi kom ända förbi ängarna och jag var jättestolt, hon travade på så fint så.
Men så kom ån som forsar, vi har ridit där många gånger innan sommarvilan.
Men nu var det tvärstopp och försökte kasta sig runt och springa hem.
Gång på gång försökte hon och vägrade gå framåt, hon var väldigt irriterad på skänklarna också.
Hoppade av i ett av hennes försök att bli av med mig.
Ledde henne fram och tillbaka vid ån tills hon var lugn, fick sedan leda henne hela vägen hem.
Hemma longerade jag henne en liten stund till.
Vill ha råd, just nu är jag bara ledsen.
Vad ska jag göra? Jag är ingen tuff ryttare som vill vinna över min häst.
Jag vill kunna träna, tävla och rida ut.
Jag älskar min häst och vill absolut inte sälja henne.
Vilket min make föreslår.