Behöver musklas, men det går inte så bra som det borde

Sv: Behöver musklas, men det går inte så bra som det borde

Högivan täcker hennes underhållsbehov precis som du säger. Hsn var smal när hon kom, men hullmässigt är hon bra nu. Man känner revbenen genom ett lager av fett.

Jag har köpt lucern nu och även ett foder till dom hon ska få senare som skulle vara proteinrikt. Jag kommer bara ge henne lite i början och successivt öka till några kg lucern.

Samtidigt känns det bra att ha en plan för att hon inte ska falla ur. För just nu är hon inte vacker i kroppen och jag vill ha en hållbar och välmående häst.

Jag trodde i början att det skulle bli bättre med mer hö. Hon har blivit bättre sedan hon kom till mamma. Men inte tillräckligt, tyvärr blir man ju lite hemmablind också. Jag skulle ha reagerat tidigare och tillsatt extra foder, men lätt att vara efter klok.

Jag tycker inte att det är samma sak att koka hundmat själv som att tillsätta det hästen behöver.
Sedan har jag aldrig skrivit att hästar alltid klarar sig på bara hö. Jag säger att om hö värdena är höga så finns det ingen andledning till att tillsätta kraftfoder bara för att.
Jag vet att det var någon här på buke som hade ett hö/hösilage med samma värden som lucern, tycker du då att de ändå borde ge kraftfoder? och isåfall varför?

Jag ger mina hästar det som de behöver, behöver de kraftfoder så får de givetvis det men har jag ett hö som täcker deras behov så ser jag ingen andledning att ge kraftfoder, som Christina Plank säger, hästar är av naturen gräsätare.

Jag tycker det mer har gått överstyr när folk på fullaste allvar tror att hästen behöver kraftfoder alltid, oavsett värden på hö/hösilage, när man läser om lilla ponnyn som är fet och ägaren funderar på att dra ner på högivan som redan nu är under all kritik istället för att ta bort kraftfodret för att de tror att de måste ha kraftfoder eftersom det står på säcken att de ska ha ett visst antal kg om dagen.
Sådant skrämmer mej, när folk inte har en aning om hästens behov utan sväljer färdigfoder säljarnas argument med hull och hår, det som gör mej mest illamående är när t.om ridskolor ger kraft till alla hästar istället för att ge det hästarna verkligen behöver. Och ja jag vet att det är ett pyssel att få ihop vettiga foderstater för 25 olika hästars behov utan att behöva köpa in fem olika sorter, men jag ger hellre vad de behöver än köper färdigfoder.

Jättebra att du fixar en analys då vet du ju vad hon behöver som "listhäst" och hinner se hur mycket hon behöver i verkligeheten innan hon ska ge di. Du kommer säkerligen att få ligga ordentligt i överkant för att få upp hullet på henne nu men då är hon ju i så bra skick så möjligt när fölet sedan kommer.
Många islänningar behöver en betydligt högre kvot än andra, jag läste förklaringen men minns den inte nu. En kvot på 11 var inte ovanligt att de behövde enligt artikeln.
Nu är ju min korsning med islänning men hon har behov av en betydligt högre kvot än de andra hästar jag har haft tidigare och högre än araben.
Jag hade väntat med att köpa en massa foder innan du har fått analysen, sedan är det bara att räkna upp henne kanske 25-50 kg och räkna utefter det men kanske lägga sig högre på kvoten, iallafall nu i början.
Det är ju så att lättfödda hästar blir feta om kvoten är för låg, det verkar som om proteinet hjälper till att bryta ner energin.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?