Behöver mer muskler bak, tips?

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag har ett jättefint halvblodssto, har haft henne sedan november.
Har haft ute kiropraktor flera gånger då hon varit väldigt spänd,
hon har då också berättat att hon behöver musklas mer i bakdelen och det syns också på henne.

Då till min fråga, hur ska jag rida & träna henne ? Det märks att hon inte orkar vissa saker, korta ner galoppen, trava långsamt, gå i hög form osv..
Hon vill gärna gå i lite lägre form och jag gör mitt bästa för att försöka få henne lite högre upp där jag vill ha henne. Hon drar ofta gärna ner huvudet, kan de också ha med detta & göra? (Kan även bero på bett då vi testar oss fram just nu). Tidigare kickade hon i galoppfattningarna i ena varvet men det har försvunnit helt med massor av träning av just galoppfattningar...

Vill ju få en riktigt fin & musklad häst så fram med tips, ni som kan !

Sv: Behöver mer muskler bak, tips?

Tränar i backar. Effektivt och enkelt. ;)

Låter lite som min faktiskt, speciellt det där med att dra ner huvudet och inte vilja korta sig i trav och galopp.;)
Jag tror att du ska träna lite korta länga galoppen. På så sätt tränar du upp styrkan. Gör även många fattningar, galoppera bara några få galoppsprång, inte längre än hon orkar gå i en så kort galopp som du vill ha, för att sen sakta av, eller länga några steg. Det där med form är jag ingen expert på, eftersom jag är helt kluven i den frågan. Men tänk på att inte stressa henne in i en tvingad form, det ska nog komma lite naturligt. Lycka till!:)

Hon rekommenderade att rida mycket i backar och ut i skogen :)
Och de har jag gjort, hon var hos mig för någon vecka sen och hon har
blivit mycket bättre !
Men tänkte just på banan, själva markarbetet? :)

Okej för vi har en grusväg ut till stallet & precis innan man kommer till stallet så är det en grusbacke.. kan man skritta upp & ner för den?

Rid i en bra form, klättra, rid över bommar/stockar, rid "off road" i skogen, kan vara svårt nu i och för sej med alla snö... Men är bra sen på vår/sommar/höst :)

Tänk på att det inte går över en natt att muskla en häst, det måste få ta den tid det tar, så hästen inte blir överansträngd, för musklerna måste även hinna få vila sig...

Läs mer i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=941577

FÖrsök hitta riktiga monsterbackar mitt ute i skogen som du kan skritta både upp occh nerför 1-2 ggr i veckan (inte för ofta, måste ha några dagar återhämtning imellan för att få bra effekt). Är det bra underlag kan man ta några sträckor i galopp, se till att träna lika mkt i höger som vänster. :laugh: Roligt är det också!

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
670
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023