Behöver litte råd då jag är osäker på mig själv.(Långt)

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag är litte bekymrad över en av hästarna. Det är den miskötta valacken jag tog hem för några väcker sedan.
Litte bakgrunds info. Valack 8år korsnig ardener/halvblod då vi fick hem honom var hovarna långa och ovådade med långa tår men avbrytna sider och trakter. Hästen var i mycket gåtthul till tendensen väldigt fet. Fick hem hästen onsdagen den 25/5 på fredag blir hästen halt höger fram lördag kommer vet + hovis vör att värka och ge vitaminsprutor belastnigsfång konsateras. Hästen blir värkad så att han går på sulerna fram för att hovvägarna är så avbrytna och bärranden uppruten. Tårn på hästen kotas mycket men kan inte kortas så mycket som det behövs för hovarna är mycket deformerade. Lördag kväll markerade han höger fram men det var betydligt mindre en hältan som han hadde på morgonen.söndagen hästen är ömm men ingen störe fara med hältan. Måndag morgon hästen är nästan blockhalt med mycket pulls i båda benen vi tar in honom och ringer hovis och vetis. de säger avakta. Måndag kväll hittar vi hästen i boxen ligandes med kolik. Ringer vetis och hovis båda kommer. Efter mycket om och men får vi hästen att resa sig förståpnigskolik konsateras hästen får 10L vätska, kramplösande,smärtstilande,beviplex+ att han blir sonderad med olja och vatten. Vi försöker att gå med hästen men han är nära att ramla om kull pga av smärtan i hoven så vet ber oss sluta.Vi jobbar med hästen i över 24 timar då behandligen upprepas flera gånger. vid halvtvåtiden den 2/6 kommer första avföringen senare sama morgon får vi upp hästen i lastbilen för transport till helsingborg. Nere i helsingborg rönkas framhovarna och hästen värkas för att avlasta tån. En hovböld hitas i höger fram och den dreneras. Koliken har släppt helt nu. Vetrinärena i helsingborg tycker inte att vi skall lämna hästen där utan vi får åka hem.
Sen hemkomsten så har hältan blivit mycket bätre han haltar nu bara i lbland då han har sprugit i hagen. Just nu går han i en liten hage med väldigt lite bete han får bara hö att ätta. sen får han va utte i den störe hagen med mycket bete ca 1 timme dag. Jag tycker att pulsen är kraftig i benen då han har rört sig men är ganska så normal anars.
Hästen har gått ner ganska så mycket i vikt och jag skulle nu beskriva honom som normalhull men myskelfatig.
Jag har daglig kontakt med vetrinär och hovis men jag är osäker på mig själv. Jag funderar på att ge hästen kraftfoder men är osäker på hur mycket jag vågar ge honom för att han inte skall tapa mera. Vågar man släppa dena häst på bete igen utan munkorg. Vi har köppt en grengard men den är för litte och hästen får av sig den.
Har någon tipps att ge då jag är rädd för att göra fel då jag faktiskt inte kan så mycket om fång. Jag för söker läsa på men på de flästa sidern står det bara om foderfång och hur man behandlar akut foderfång. Tyvär så har min vetis inte så mycket erfarenhet om belastnigsfång heller.

herre gud! stackars er.. får man fråga varför du tog över hästen?? :eek:antar att den inte fick någon vet besiktning?? vet inte riktigt vad man ska ge för råd,allt är väl upp till vet o hovslagare nu..skulle nog kontakta en annan vet med tanke på att din inte har erfarenhet av det din häst lider av. fråga även denne om foder!låter som en dyr historia. hoppas allt ordnar sig iaf..

Vi tog över hästen för att det är en fruktansvärt fin och bra häst. Vi han aldrig vetrinärbesikta den det skulle varit på fredagen men stäldes in då hästen vart halt. Att byta vetrinär är svårt då jag redan har en mycket bra vetrinär och den andra som finns här nere är väldigt oförskämd då han kommer ut. (kalar hästarna hästskrällen och kräk) Sen har jag en del utbildnig på djursjukvård och foderlära men har aldrig räknat ut en foderstat på en fånghäst förut. Jag vet hur man behandlar en fånghäst i det akuta läget och hur man ser symtomerna men efter det är jag hellt nålad har läst trådarna som finns här på buke och lärt mig en del men jag vill göra allt rätt för hästen då han är väld det.

Hej!
Långt och komplicerat inlägg, men jag skall försöka bidra med det jag vet.

Belastningsfång har faktiskt inte så mycket med fodret att göra utan har i din hästs fall förmodligen berott på de hemska hovarna samt övervikten.
Du bör alltså kunna vänja in honom på riktigt bete, men eftersom han haft kolik ganska nyligen (?) så skulle jag ta det VÄLDIGT försiktigt.

Alltså, foderfång beror på foder etc.

Belastningsfång beror på belastning, dvs felaktig hovställning, felaktig ridning, övervikt etc.

Naturligtvis höjs pulsen när han rör på sig! Det enklaste sättet att upptäcka tidiga tecken på fång är att jämföra värme och puls i olika ben! Samt naturligtvis att kolla ofta så att du lär dig hur han brukar fungera och därmed kan upptäcka skillnader snabbare.

Det finns ett alternativ till munkorg och det är vad man kallar ”strip grazing”.
Man börjar med en liten plätt som man inhägnar med snabbstolpar (lätta att flytta) och så ökar man en bit varje dag.
Jag har problem med skavsår och munkorg så den här metoden har funkat bra för mig.
Det finns två bekymmer med metoden:
Den första är att de första dagarna kommer hästen att ha en begränsad område och kanske inte röra sig så mycket.
Den andra är rent praktisk, valacker vill gärna ha lite högt gräs att kissa i, det kan dröja innan de sparar en tuss att ha som ”kissgräs”, lite halm brukar hjälpa.
Den stora fördelen är att man kan reglerar hur mycket hästen får i sig och att man ”tvingar” dem att komplettera färsk gräs med hö.

Om din häst har fått fång av foder eller belastning kan jag inte svara på, jag misstänker att min fick belastningfång men jag vågar inte chansa med foder i alla fall.

När det gäller foder till fånghästar är jag av den åsikt att man bör ge så pass bra hö att man slipper ge stärkelserika foder som havre/korn.
Jag håller med föregående "talare", var försiktig i början och håll ett hököga på förändringar i hans allmänna tillstånd.
Hoppas du har nytta av det här och Lycka till!

Tack för att du tog dig tid att svara. :)
Det här med pulsen i benen dena kille har puls som är stark fortfarande. Dock är den mindre och lugnare. Hur är det med puls i benen vist är det så att den skall känas men skall va ganska svår att hitta. På våra andra tre hästar hittar jag ingen puls alls överhuvudtaget är det så det skall va?
hästen är inte varm någonstans i ben eller hovar och har under hela tiden inte varit det häller. Vilket jag finner är jätte konstigt. Om han har puls fortfarnade har han då fortfarande fång? Tråtts att han inte visar någon hälta , eller värme. Han belastar nu alla hovarna lika mycket och har bara visat hälta på en fot kan det va så att det bara säter sig på en hov belastnigsfången. Jag har nämligen fått lära mig att det skall sätta sig på båda föterna.

Tack så jätte mycket för att du svarade. :)
vi har en hagge som är liten men vi utökar och flytar den suksesivt då btetet i den hagen tar slutt. Sen får han hö på det.
Jag vågar häller inte chansa just nu de säger belastingsfång och vist det är mycket som tyder på det men jag är hälre överförsiktig en gör min häst sjuk igen pga okunskap. Just nu är vi ute tvågånger dagligen och titar till hästen försäkrigetskull.

Lita inte på att om hästen är halt på en enda hov så är han fångfri.
Få se nu om jag förstår saken rätt:
-Du ger inte längre någon medicin
-Hästen är kall och fin i benen
-Han har puls på alla fyra
Är halt på ett ben, är det höger fram? Kan det vara hovbölden som spökar?
Vad har de sagt på kliniken? Har din häst fått en rotation av hovbenet (det måste de ha sett på röntgenbilderna)? Det kan nämligen ge en del hovbölder som måste dräneras.
Hur ser lamellranden ut? Är den bred, smulig? Kan smuts ha vandrat upp där och gett hovbölder?
I mitt fall var hovbölder en direkt konsekvens av rotationen och det tog några veckor innan hästens tillstånd hade stabiliserat sig.
Har han feber? Vid foderfång går tempen upp.
Hoppas du fått lite idéer på hur du kan leta efter symptom.
Angående hagen är tricket att inte flytta hagen men göra den större varje dag, då får han möjlighet att röra på sig.
Håller tummarna!

Han har ingen temp och har inte under helatiden haft någon häller. legat konstant på 37,7-38,1 så han har nog hög kroppsep av sig själv.
Nej han får inga medesiner längre.
Hans ben är kala och fina inga svulnader eller liknade. det ända som är ar att jag jag käner puls på honom.
Han visar hälta på höger fram i skriten efter han har sprunit, när han springer är han haltfri.
Han har bara pulls på båda fram inge bak.
Han hadde roration men den var näst intill obefintlig.
Hans lamelrand är bred smulig men tor.Ja smuts hadde troligtvis vandrat upp och gett honom en hovböld.
Jag tackar för alla ider de behövs så att man lär sig. :)

Jag skulle skott med PG beslag några skoperioder för att avlasta sultrycket,och hornet fått en chans att växa ner lite.
Koliken kan mycket väl bero på hovböld och smärta,som stör tarmfunktionen.
Vänta med att släppa hästen på 24 timmarsbete tills den verkat vara normal och återställd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 452
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar