Behöver lite råd..

Quinny07

Trådstartare
Flytta gärna tråden om den ligger fel!

Flyttade min 4 åring till ett nytt stall i tisdags kväll. Ihopsläppet med de två valackerna gick jättebra. De verkade funka jättebra ihop!

Dagen efter var det tyvärr helt annorlunda. De 2 stona i stallet sover inne om nätterna. & går ut i samma hage dagtid. (Totalt 5 hästar, 2 ston, 3 valacker.)

Den ena valacken som han funka så bra ihop med kvällen innan, anfaller min häst så fort han kommer för nära de andra hästarna. Han fortsätter att attackera honom även fast min häst går undan.

Han står för det mesta själv uppe vid vattnet & hänger (inte likt honom.), medans de andra 4:a går lååångt bort utom synhåll.

Hur länge kan det ta innan han blir accepterad? KOMMER han att bli accepterad? Det har nu gått 5 dagar. Är jobbigt att se min annars så sociala häst, behöva stå helt ensam. :cry:

Vad hade ni gjort? Finns inte möjlighet till annan hage. Stallet har bara 5 boxar & alla går i flock.

Sv: Behöver lite råd..

Jag har en valack som dels är ranghög och som dessutom kan vara ganska så hingstig om det finns ston i hagen. Honom flyttade jag nyligen från ett stall, där det visserligen fanns både många och stora hagar, men där stallägaren ansåg att alla hästar skulle gå i samma hage oavsett om det funkade eller ej.

Det viktigaste för mig när jag letade ny stallplats var att det skulle finnas mer än en hage och att stallägare hade samma tänk som jag dvs att hästarna ska trivas och slippa skador. Jag var väldigt noga med att kolla upp just detta och det har funkat bra. Nya stallägaren gör de ändringar som krävs utan några krusiduller. Precis så som det ska vara tycker jag.

Personligen brukar jag räkna med 3-4 MÅNDER innan en ny häst blir fullt accepterade och kan gå med övriga flocken i samma hage.....

Fast då har jag alltid haft hästar som varit högt i rank och alltid varit flockledare.......

Släpper därför aldrig in en ny häst till en redan färdig flock före flockledaren och den nya hästen står på var sida om staketet och viftar flugor åt varandra.

Dock har jag några få gånger på >40 år sett att det klickat omedelbart mellan 2 hästar och som sen aldrig lämnat varandras sidor, men som sagt.... det är sällsynt...

Det har nu gått 2 veckor.. & jag trodde att det började bli bättre.

Tills jag idag såg honom bli inträngd i ett hörn med massa stenar!!! Han var så jävla rädd så han sparka & pep förtvivlat & var även påväg över tråden för att han var så rädd! Kastade sig tillslut handlöst åt sidan för att komma "loss". Nästa gång kanske det inte slutar likabra..

Vad hade ni gjort?

Stannat kvar & hoppats på att han tillslut blir accepterad? (med risk för skador.)
Flyttat honom till annat stall?

Jag hade flyttat hästen till några som har snälla hästkompisar. Det verkar ju vara en riktig tuffing han har fått emot sig där i hagen.

Går det inte att dela av hagen då?
Jag skulle inte vilja att det gick till så i "min" hage, det är en risk för alla inblandade hästar när dom inte fungerar ihop.

Dela av den och introducera dom en och en så kanske det blir lugnare sen och man till slut kan öppna upp hagen helt.

Först hade jag inte velat ha min valack med både ston och valacker. Det är att tigga om problem. Sedan hade jag inte heller stannat kvar med min häst i det här stallet om det inte fanns möjlighet till fler hagar. Om det är så här illa att hästen blir så rädd så är skaderisken alldeles för stor.

Ja, ni har nog rätt!

Så nu kommer en följdfråga:

Vart hade ni flyttat, till erat förra stall utan skrittavstånd till ridhus eller försökt hitta ett vettigt stall med skrittavstånd till ridhus?

Jag har alltid haft ston och valacker tillsammans utan några problem, men jag har dock som jag tidigare skrev ALLTID introducerat den nya hästen varsamt. Först med flockledaren och sen med flockens snällaste häst innan jag testat med dom andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 561
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka