Behöver lite hjälp! ...

S

SofaijaHhh

Jag har två stycken åringar ( hingstar )
Den ena fattar mig, den andre VÄGRAR!

Har lite problem att leda den ena hingsten då han stegrar sig och börjar backa i cirklar..
har provat "allt" vad jag vet och fått reda på från andra.. Min granne som också har erfarenhet av häst har försökt sig på honom men de fungerar helt enkelt INTE :cry:

Eftersom att dom inte är uppväxta hoss mig utan en annan så vet jag ju det att dom inte är vana vid att bli ledda och jag förstår att han behöver mer tid.. men skulle vara kul om någon kunde komma med lite tips! :) som jag kan öva med..
Om hur man kan få bort de att han stegrar sig..
Och de vore ju lite roligare om de gick åt andra hållet :P ( att han slutar backa/rygga sig )

Sv: Behöver lite hjälp! ...

Jag har en åring hemma som inte blivit mycket ledd hos uppfödaren.
Vi har lett honom tillsammans med hans kompis som går bra att leda, och då följer han fint, då får han lite övning i att följa.

Sedan tränar jag med repgrimma, att han ska ge efter för tryck.
Tex tar jag om grimmans nederdel och kramar och håller konstant tryck, tills han ger efter neråt det allra minsta, då släpper jag direkt. Upprepas en massa gånger. Ganska snart fattar han att lite tryck i nacken betyder nedåt. Och han går emot och tar upp huvudet måste jag följa med så att inte trycket ökar när han höjer huvudet, då kommer han nämligen gå emot mer.
Sedan har jag gjort samma med en ledande hjälp. Står framför honom, lockar och spänner grimskaftet. Håller konstant tryck tills han viktar framåt, då släpper jag direkt. Ganska snart fattar han det också. :idea:

Hur gjorde du med den som det funkar på?

Jag har två stycken åringar ( hingstar )
Den ena fattar mig, den andre VÄGRAR!

Har lite problem att leda den ena hingsten då han stegrar sig och börjar backa i cirklar..
har provat "allt" vad jag vet och fått reda på från andra.. Min granne som också har erfarenhet av häst har försökt sig på honom men de fungerar helt enkelt INTE :cry:

Eftersom att dom inte är uppväxta hoss mig utan en annan så vet jag ju det att dom inte är vana vid att bli ledda och jag förstår att han behöver mer tid.. men skulle vara kul om någon kunde komma med lite tips! :) som jag kan öva med..
Om hur man kan få bort de att han stegrar sig..
Och de vore ju lite roligare om de gick åt andra hållet :P ( att han slutar backa/rygga sig )

Min faster föder upp hästar och är jätteduktig. Något som kanske kan låta lite grymt är att hon faktiskt drar omkull hästen när den reser sig för det sätter sig, det går det verkligen.

Visst det kan se otäckt och dumt ut men om hästen lär sig att du har styrka i din kropp och att du är följsam så länge den har alla fyra ben på marken så blir det lättare.

Om hästen vänder sig bort i stegringen så rycker hon till ordentligt så hästen far omkull och den gör inte om det, den blir inte räddare för henne för det, det har iallafall aldrig hennes blivit. Hon är så pass lugn och bara väntar ut hästen så den förstår till slut att hon inte är ute efter att skada den.

Jag vet förståss inte vad du tycker om de men hennes hästar kanske stegrar första gången den blir ledd, och om hästen då vänder sig bort och faster hinner rycka till så hästen far omkull då gör den inte om det. Istället följer den min faster och visst kanske springer lite åt sidorna för att den fortfarande är lite rädd och förstår inte riktigt vad som händer, men den har fattat tillräckligt mycket för att förstå att min faster inte vill skada den.

kan låta ologiskt i vissa öron, och kanske lite våldsamt, men man gör det ju inte för att vara taskig. Men min häst som jag hade en dust med som fyra månader gammal fölunge försöker aldrig sticka för han kommer ihåg våran diskussion som liten. Han har aldrig försökt slita sig från varken mig eller där han stått uppbunden och har varit en ängel att leda i alla lägen och är idag 2 år gammal 400 kg häst. Men 100kg eller 500kg spelar ingen roll, när hästen väl står på bakbenen så har den inte samma styrka att streta emot om man gör på rätt sätt.

Det här med backningen får man ju försöka lösa utifrån om hästen är rädd eller bara "vägrar" av ren ovilja. Om det är rädsla det handlar om får man väl försöka ta små små steg...å mycket beröm. Men vid ren ovilja, att han helt enkelt inte tänker göra som du säger för han vill bestämma, ja då hade jag bett honom backa ännu mer, så långt det bara går, för då ber du honom att göra något ännu jobbigare när han väljer att inte lyssna på dig. Fel ska vara jobbigt, och rätt ska vara lätt. När man känner att han lyssnar på att du ber honom backa så stanna, se om han är lite mer avslappnad och sen be honom gå fram igen, om han återigen börjar backa så be honom backa ännu mer, men beröm när han gör rätt är jätteviktigt.

Det är bara tips, saker som hjälpt mig vid dominanta hästar, men även det här med stegring vid rädsla har löst sig om man gör som min faster gjort. Kanske kan låta hårt....men ja....du väljer själv om du försöker eller ej, du får känna efter själv vilken metod som passar dig och din häst helt enkelt...
Nu hoppar väl folk på mig men ajja..^^ Mitt tips iaf.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tipsen :)

De där med att dra omkull vet jag inte om jag har mod till..
Och de måste ju vara rätt tillfälle så att inte pollen uppfattar de fel och jag måste ju vara säker i det jag gör.. :)
Jo häromdagen ville han slita sig från mig ( jobbar endast med longeringslina med honom, för att inte ta några risker..)

Och Ja den andra hingsten är helt ofattbar han "läser mina tankar"
Behövde bara höja handen lite lätt bakom honom så gick han i början, stannade han så nuddade jag lätt med ett finger på rumpan så gick han vidare och fick beröm såklart.. så nu är han såpass att han går brevid mig när jag säger "gå på" så börjar han gå ( utan grimskaft. )
Han är väldigt lätt att komma nära och komunisera med..

Ska testa de med repgrimman. :) tack!

De där med att dra omkull vet jag inte om jag har mod till..
Och de måste ju vara rätt tillfälle så att inte pollen uppfattar de fel och jag måste ju vara säker i det jag gör.. :)

Nej förstår det, jag tyckte också det var en otäck tanke i början, men det ser oftast våldsammare ut än vad det är för hästen fattar inte att det är jag som rycker till, dom tror det är dom själv som åstadkommer det men det sätter sig.
Jo, tajming är viktigt i allt man gör.

jo, det är jätte effektivt :grin: skaderisken för hästen är ju inte direkt liten om man drar ikull dom så. en häst i närheten reste sig ännu högre innan den föll över och bröt nacken :grin: men även "lindrigare" skador kan vara nog så illa.

till ts.

ha longerlina när du led tränar och mycket uppmuntran när han gör rätt, och inte långa stunder varje gång. några minuter/gång räcker. gå vid bogen när du tränar.

ha longerlina när du led tränar och mycket uppmuntran när han gör rätt, och inte långa stunder varje gång. några minuter/gång räcker. gå vid bogen när du tränar.[/QUOTE]

Blev bara intresserad varför man ska gå vid bogen när man tränar?

utav den simpla anledningen att där har man bäst kontroll ;) samt att där kommer inte hästen åt dig lika lätt med bak eller frambenen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Myzan87
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 380
Senast: SkorpSmulan
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka