Behöver lite hjälp!

R

Rosapelefantrosa

Det är så att jag har 2 st två veckors valpar som jag tar hand om pga att dom "riktiga" ägarna´s tik inte ville ta hand om dom, och paret orkade inte heller ta hand om dom. Nu är det så enligt vett, så kan dom börja äta köttfärs och välling vid 2-2½ v. men jag fick ingen hjälp på hur jag ska göra denna övergång eller vad man nu säger!
allt hon sa var att jag skulle rulla köttfärs till köttbullar och låta dom snutta på de i två dagar och sen efter två dagar ska det blandas med välling.. kan någon som kanske är lite smartare än mig förklara lite bättre :rofl:
 
Sv: Behöver lite hjälp!

Det är inte så lätt som det låter det kan jag lova dej. Men ta en liten klutt köttfärs och sätt upp i gommen på valpen och låt den smaska i sej, i början hamnar det mesta utanför igen men mata på så ska du se att det till sist kommer dit det ska. Speciellt små hundar är det lite krångligt med, nu vet jag ju inte vilken storlek det var på valparna. Jag tycker också att det är svårare ju tidigare man börjar. När jag har haft många valpar har jag börjat tidigt för tikens skull och det har varit mkt jobbigare än när man väntar tills dom är fyra veckor. Men i ditt fall är det ju bra om dom kan börja äta så fort som möjligt förståss.

Har du någon vuxen hund som tar hand om dom?

Det är viktigt att dom har det så om du inte har det försök att hitta någon skendräktig tik eller bara en snäll hund som vill vara plastmamma.
Det är också viktigt att du stimulerar för kiss och bajs, ta en bomullstuss eller något och stryk där bak när dom har ätit och sovit. Som tiken gör när hon tvättar dom.
 
Sv: Behöver lite hjälp!

Nej har inte hittat nån tik, dom hade en tik på G men hon fick aldrig sina valpar (då) men dom kom för nån dag sen och det var tydligen väldigt många valpar och då gick det inte sa dom som ägde den tiken. jag har en 5 månaders valp (hane) som tar väldigt bra hand om dom. tvättar och bär bort katten när den kommer för nära valparna. joda vi tvättar o torkar. fick dom när dom var 4 dagar så det har gått gode bra än så länge,ja förutom att den minsta valpen vart dålig imagen och har fått äta medicin men då började hon fälla massa päls, inte så att hon vart naken utan det är som en annan päls där under, men nu är hon bra och vi hoppas på att pälsen ska växa ut igen.Tråkigt nog är den stora valpen dålig imagen,väldigt lös som en kanon, men har medicin till den nu, men ingen av dom har tapat sin matlust,äter väldigt bra, båda har öppnat ögonen och är i försök till att gå. en fråga till bara, ska jag blanda köttfärsen sen när det är dags med modersmjölksersättningen eller vanlig välling?
 
Sv: Behöver lite hjälp!

Jag brukar köpa mjölkersättning för hundar och spä med i början, sen när valparna blir äldre övergår jag till majsvälling.
Vad ger du nu, ngn mjölkersättning måste du ju ge, späd med det, så blir inte övergången så drastisk
 
Sv: Behöver lite hjälp!

Tycker du är såå duktig som tar hand om valparna. Speciellt med tanke på att du inte verkar få nått vidare stöd från tikägarna!
Det är ju ett jättejobb och ett jätteansvar.
Jag kan ingenting om hur man föder upp små valpar ville mest skicka dig ett lycka till.

Det låter dock som en väldigt bra ide att försöka få tag i en surrogattik. Risk är ju annars att valparna inte får den rätta "tikuppfostran". Dessutom så känns det som du behöver avlastning.

Lycka till!
 
Sv: Behöver lite hjälp!

Joda det ger jag, har jag gjort sen jag tog hand om dom.
vet bara inte riktigt hur jag ska "blanda" allt, ska det va lite köttfärs eller mycket, osv osv, i vad ska jag sätta maten i. Få ursäka mig om jag låter korkad. men jag aldrig gjort nå sånt här förut, och jag vill juh lära in så mycket som går så att dom har chans att klara sig.
 
Sv: Behöver lite hjälp!

jag får tacka :p ska jag vara helt ärlig så trodde jag när jag tog dem att det skulle va jääätte jobbigt, men det har gått jätte bra och helst då när man 5 månaders valp hjälper till att tvätta och som sagt plockar bort katten när den kommer för nära,han ligger med dom i sin "låda" och när dom försöker smita så bär han tillbaka dom.
dom e tjocka och goa :) men det är samma för mig som du skriver, har aldrig heller tagit hand om så här små valpar,men jag gör mitt bästa. Är sjukskriven ett bra tag pga min bror dog för ett tagsen så dom är juh då aldrig själv.och vi letar efter nån tik kanske vill ta hand om dom, men de enda folk som svarar är typ oseriösa, så den biten var juh inte så lätt.
 
Sv: Behöver lite hjälp!

Eloge till dig som tar dig an detta jobb!:banana:
Måste få fråga vad det är för valpar?
Och eftersom du har en hund hemma som verkar ta hand om dem så tycker inte jag att det är någon panik att få tag i en tik som kan ta dem.
Jag brukar börja ge köttfärs vid tre veckor. Det brukar räcka att de luktar lite på färsen så blir de helt "paralyserade" och bara vill ha mer. Eftersom du ska börja tidigare så blanda färsen med mjölkersättning till en ganska lös gröt. Pilla i dem lite med fingrarna eller en liten sked. Ge små smakportioner till att börja med och när de får upp intresset så kan du öka på.
Lycka till med de små!
 
Sv: Behöver lite hjälp!

tack tack :)
Tyvärr så eller det är väl inte tyvärr men det är 2 blandras valpar,
finnspets/husky, var en tjuvparning och jag tror att jag kan tro på dom tanke på att tiken var 8-9år gammal, fast men vet juh aldrig. tack för rådet, ska prova det. :)
 
Sv: Behöver lite hjälp!

Blanda med ersättningen och prova dej fram hur lös du ska göra den. Ju lösare den är desto svårare att få i dom men om dina är vana att dricka själva (eller om du ger nappflaska det vet jag ju inte) så kanske det är lättare att göra den lös och få dom att lapa i sig det på egen hand.

Lycka till, vilket jobb du har haft. Du får trösta dej med att det blir bara lättare framöver.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp