behover lite hjalp har i england

L

lovelylace

Hejsan
Jag bor i england och letar just nu efter en pre (andalusian) ung hast, jag letar efter en hingst som jag kommer att visa som unghast, och om han ar bra nog kommer behallla som hingst, men om inte bra nog for avel kommer att galla...
mitt mal ar att utveckla min ridning och att ha en hast som jag kan tavla med bade i dresyr och hoppning.
Har i england har vi just nu lite av en divide mellan vad vi kallar, classic dressage och "competitive dressage" jag har val mest blivit tranad i det foregaende och vill nu prova mina vingar och se vad classical dressage har att erbjuda, jag formodar att classical dressage, foljer samma linjer lite som akademisk ridning? eller? Nu undrar jag lite om utrustning och traning etc...forst om jag valjer mer typisk akademisk utrustning, tilexempel en av dom sadlar jag har sett har, som ar tillexempel bom los, kan jag fortsatta anvanda den nar hasten andrar form? kan jag anvanda en bomlos sadel for all ridning, typ hoppning etc?
Jag kommer att jobba med hasten som ungahst i hand, ar det nagra speciella ovningar som ni kan rekomendera eller foljer ni typ samma utvecklings skala som nar man jobbar med en "vanlig" unghast?manga tack anna

Sv: behover lite hjalp har i england

Vill du importera eller köpa hästen här i england?
Finns både förmedlare och uppfödare av PRE. :)

Jag har tittat lite pa bada modellerna, jag har pratat med st pirans stud och ska vanta tills dom ala folen har kommit, sen ska jag titta pa en tva aring har i Hertfordshire pa fredag, han verkar vara ganska perfekt for det jag vill gjora men vi far val se nar jag kommer dit...

angaende sadlar etc, kan man tavla BD med en bom los spansk sadel tex.?

Jag tycker det låter som du ska ta kontakt med en riktigt bra tränare inom den disciplinen du vill tävla inom och få råd om utrustninc etc. Alltså jag kommer att fortsätta tjata om vikten av en bra tränare efter denna dagens träning som gick ofantligt bra med min lilla femåring av obestämbar ras :)

BD- british dressage, organisationen for affiliated tavlings dressyr...

jo jag instammer helt med att man ska ha enbra instruktor, men det ar svarare an det kan tankas tro hari england...jag har nu gatt igenom 4 instruktorer, en som kom hoigt rekomenderad och som tavlar valdigt framgangs rikt men som tyckte att jag skulle saga ner en unghast i form...eeeek nej tack , nasta instruktor, tyckte att jag skulle salja min arab for att hon inte var ratt byggd for dressyr..ok jag instammer till en del men anser att en instruktor ska kunna hjalpa mig att jobba vilken hast som helst korrekt aven om dom har hogt ansatt hals och ar lite for hoga i bakdelen sa att saga...
den tredje var bra som instruktor men sen helt plotsligt kopte en sadel som jag inte behovde och kravde mig pa pengar...hrrm, den fjarde verkar ok, men inte tillrackligt intreserad i classisk dressyr, hon ar egentligen hopp ryttare och mer hopp inriktad, men bra pa det..

sa nu letar jag ;lite har i england efter andra lika sinnande, plus att jag skulle vilja veta lite mer om utrustningen sa att sag...

Va kul med unghäst!! Jag har precis importerat en busig grabb från Spanien. Det är lite av ett projekt och jag skulle inte rekomedera att importera en häst du inte sett, efter allt jag fick se där nere!!

Mina tankar om utrustning:
Egentligen är väl det inte utrustningen som gör ridningen, men den kan ju hjälpa... Jag upplever att bomlös känns bra att rida i, man kommer nära och känslan blir superb - men är inte optimal för hästen i alla lägen. Man kan även kanske ibland komma åt FÖR bra i en bomlös. Skulle nog inte rekomendera bomlös för unghäst just därför... Fundera då hellre på en flexibel bom, eller läderbom, dom sadlarna tycker jag känns bättre och stabilare. Välj en sadel som sitter bra på hästen och som sätter dig rätt, sen om det är dressyrsadel eller AR-sadel eller Spansk sadel spelar inte egentligen nån roll. I ren AR siktar man ju på att "stå" i sadeln, så som det var tänkt från 1700-talet, men det är inget krav för att rida AR. AR handlar mer om tanken kring ridningen och utbildningen. Hur det ser ut i classical dressage och deras utrustning vet jag inte.

Lycka till! :)

Då är jag med.
Jag tror att det finns vissa bomlösa BD godkännt för tävling, maila och fråga!

Jag håller ju på med Classical Dressage själv men det finns inte direkt tränare att tillgå i samma utsträckning som i sverige. Jag har min hingst uppstallad hos en tränare i Classical/Spanish dressage men det är mer high-school show dressage än Bent branderaup om man säger så. Hans hästar och min tränas för Show/Teater/Film osv.
Vet inte om han ger lektioner, men jag kan ju fråga om du vill?
Annars kanske det kan vara intressant att hälsa på honom, han har fina hästar. Bland annat En PRE hingst som var i Operan Carmen och en Frieserhingst som Colin Farell red i filmen Alexander.
Och min häst förstås. ;)
Han har även kameler som gör galoppiruetter och galoppombyten men det är en annan historia. :D

Annars kan du kika på
http://www.classicaldressage.co.uk
http://www.classicalriding.co.uk/

Bor du i närheten av Hereford har du min fd arbetsgivare där som är fd beridare på spanska ridskolan, cadre noir och var Dr R Klimkes andreryttare. Vet inte om jag får länka så vill du ha namn och webadress så PM:a. :)

Hejsan...jag ska och titta pa en pojke i kvall, jatte nervos, en tva arig pojke som har Avarroes III som pappa...kan nog vara jatte fin....eek...va spannande...

viva- ja tranare har i england ar svart tycker jag...Jag bor i Hertfordshire, I Berkhamsted, men det skulle vara jatte kul att komma och se vad ni gor och sa....vem tranar du for...

ska ivag och kolla classical dressage webb sidor nu...hehehe

Heather Moffets sadlar är godkända för tävling. Börjar bli ganska snygga också! :p
Jag TROR att hon är lite inne på klassisk dressyr (främst centrerad ridning) men hursomhelst är sadlarna tänkta att ge bra stöd, vara stötdämpande och tryckfördelande för hästen, göra att ryttaren sitter väldigt avslappnat och bekvämt och hjälpa till att få en lodrät sits.

www.enlighetenedequitation.com rätt land och allt! ;)
De får inte klassas som bomlösa men är i princip det - koppjärn framtill och väldigt stötdämpande material men ingen hård bom.

Jag skulle inte heller rekommendera en mjuk modell av bomlös på en unghäst. Kanske om den ändå ger ryttaren tillräckligt med stöd. Flexibla bommar har jag tyvärr ingen erfarenhet av mer än att ha provsuttit i en.

Lycka till med hästköpet! :)

Liknande trådar

L
Träning Hej, Jag har nyligen borjat rida igen efter 8 ars uppehall. Flyttade till England nar jag var 18 och hade inte mojlighet att...
2
Svar
32
· Visningar
3 985
Senast: Moa Londonbo
·
Övr. Hund Jag har alltid haft hundar kring mig och de senaste 5 aren av mitt liv (20 iar) hade jag och mamma hund. Det var mest jag som tranade...
2
Svar
23
· Visningar
2 145
Senast: Wysiwyg
·
C
Utrustning Jag har flyttat till en del av varlden dar det tyvarr inte finns sa manga sadlar att valja bland, och dar priserna darmed ar avsevart...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Cathrine
·
Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 799
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama