Behover jag verkligen jarntabletterna?

micaelathegreat

Trådstartare
Min lakare sa at mig att borja ata jarntabletter vid mitt forsta besok hos honom. Han hade inte tagit nagra blodprov an utan bara vagt mig och kollat blodtrycket. Senare samma dag gick jag upp till sjukhuset och de tog en massa tester. Nu ar jag en lydig patient sa jag gick och kopte jarntabletter for gravida och borjade ata dem. Jag blev nagot sa sjukt forstoppad pa bara ett par dagar och grat lite inombords eftersom jag ska ata dem resten av tiden enligt min lakare. Iaf, nagra veckor senare ar jag pa aterbesok och far mina provsvar. Mina blodvarden ar jattebra och allt ar kanon. For nagon vecka sen pratade jag med mamma och namnde mina jarntabletter och att min lakare ordinerade dem ratt slentrianmassigt och inte pga daliga blodvarden. Hon tyckte att det lat lite konstigt och tyckte att jag lika garna kunde sluta med dem eftersom alla tester var bra. Har inte tagit dem pa en vecka nu (pga glomska och toalettanledningar) och ar overlycklig for att jag kan ga pa toaletten normalt igen. :o

Vad tror ni? Gor man sahar overallt (ordinerar jarntabletter utan att veta "behovet")? Jag vill inte prata med min lakare da vi dels har en jattesprakbarriar och inte riktigt forstar varandra och dels pga att han inte riktigt forstar mig (min oro, mina fragor osv osv).

Sv: Behover jag verkligen jarntabletterna?

Min mage vande sig vid tabletterna efter ett tag. Jag har sjukt trög mage, men jag åt ett fiber/bulkpulver under tiden och mådde då jättebra!

Jag at dem i en manad innan jag gjorde det har uppehallet. Jag har forsokt att dricka mycket och ata fiberrikt men det verkar inte hjalpa. Hur lang tid tog det for dig att vanja dig?

Min barnmorska gjorde samma sak. På andra besöket rekommenderade hon att jag skulle börja äta järntabletter. Detta utan att värderna sjunkit ännu med motiveringen att ungefär i halvtid i graviditetet börjar blodvärdet sjunka ordentligt och då kan det vara bra att vara lite "före". Ja, ja sa jag och gick till apoteket där de menade att jag inte alls skulle äta järn om jag verkligen inte behövde. Jaha? Nä då sket jag i det. Kommande BM besök hade värdet sjunkit från 145 till strax under 100. Typiskt obra. Därefter har det inte gått upp nästan någonting fastän jag käkar 4 tabletter om dagen. Snacka trög mage då...

Prova ett bulkmedel som gör avföringen lite mjukare. Det har funkat för mej. Äta fiberrikt är bra men det går inte ens att jämföra med bulkmedlena. Jag proppar i mej Inolaxol men det kanske inte finns hos dej.

Hoppas magen blir bättre och att järnvärdet håller sig uppe. Det är inte att rekommendera att sjunka lågt. Trust me...

Mvh Miks

Man ska väl INTE fylla på med järn om det inte behövs? För högt järnvärde är inte heller bra om man är gravid. Det kan orsaka proppar i moderkaka och navelsträng. Lagom är bäst, och blodprov måste tas först !!

Nej man gör inte så överallt. De kollar väl blod flera gånger? Dessutom finns det andra gravidvitaminer som innehåller liiiite järn och andra nyttigheter som magnesium mm, som inte är förstoppande. Rena järntabletter skulle jag aldrig ta om det inte fanns behov för det. Mina järnvärden var toppen hela förra grav och ligger bra hittills i denna också.

Äta fiberrikt hjälper inte. Det måste bli mer volym. Riktigt bulk måste det vara! Kolla på apotekets hemsida efter visiblin så ser du vad det är för typ jag menar.

Både vid denna graviditet och med sonen kollade de järn vid inskrivningen. Sedan rekommenderar de att man äter järn från ca v 20 för att inte riska att få för lågt, eftersom de flesta sjunker då. Detta tror jag är oavsett värdena, och ganska standard i Stockholms län.

Jag låg bra till i v 20 med förra barnet och behövde bara äta en tablett om dagen. Denna gång hade jag lågt redan v 9 och ska därför äta dubbla multivitaminer.

Min BM rekomenderade att äta järntabletter från v 20 ca, men eftersom mina järnvädern var så bra så behövde jag inte det. Vi kollade järnvärdet varje besök istället, och det låg alltid på samma jämna nivå (135) så det var aldrig några propblem. Be att få göra så istället så att du slipper äta järn och bli förstoppad i onödan.

Ät mycket blodpudding, spenat och broccoli och drick apelsinjucie till (inte mjölk). Blutsaft ska också vara bättre och snällare för magen, men jag tyckte attd et var så ruskigt äckligt att jag inte provade mer än en gång!

//Julia

Här var det också så att jag hade bra järnvärde, men fick börja äta 1 tablett (niferex) om dagen runt vecka 20. Min barnmorska förklarade att det är bäst att börja med dem för om järnvärdet sjunker senare i graviditeten är det mycket svårt att få upp det igen. I vecka 28 fick jag öka på till två tabletter om dagen.

Man ska väl INTE fylla på med järn om det inte behövs? För högt järnvärde är inte heller bra om man är gravid. Det kan orsaka proppar i moderkaka och navelsträng. Lagom är bäst, och blodprov måste tas först !!

Järnvärdet orsakar inga proppar, det har du missuppfattat.
Tar man järntabletter så tar kroppen upp vad den behöver, resten bajsar man ut.
Det är en bra idé att ligga före och ha fyllda depåer när man är gravid, eftersom järnbehovet ökar ganska rejält under andra halvan av graviditeten.

Vi kollade järnvärdet varje besök istället, och det låg alltid på samma jämna nivå (135) så det var aldrig några propblem. Be att få göra så istället så att du slipper äta järn och bli förstoppad i onödan.

Ät mycket blodpudding, spenat och broccoli och drick apelsinjucie till (inte mjölk). Blutsaft ska också vara bättre och snällare för magen, men jag tyckte attd et var så ruskigt äckligt att jag inte provade mer än en gång!

//Julia

Ni blandar ihop järnvärde (halten av järn i blodet) och blodvärde (hemoglobin, det röda i röda blodkroppar, det som transporterar syret). Hemoglobinet innehåller visserligen järn och man behöver (bl a) järn för att bilda mer hemoglobin, men det är långt från samma sak. Det är hemoglobinvärdet man mäter på MVC.
Man tar ett annat prov för att mäta järnhalten, järndepåerna och järnmättnaden, så vitt jag vet görs inte detta rutinmässigt på gravida i Sverige. Hur det är i Australien vet jag inte.

Man kan ha bra blodvärde (hemoglobinvärde, Hb) men usla järnvärden om man har använt upp alla sina depåer. Ökar då behovet av hemoglobin som under en graviditet finns inga depåer att ta av, därför bör man fylla på i förväg.

Järn från animalisk källa (blodpudding, kött, lever etc) är färdigt att tas upp och man behöver inte dricka juice till. Spenat och broccoli mm kan man få bättre effekt av om man dricker C-vitaminhatig dryck till.

Järnvärdet orsakar inga proppar, det har du missuppfattat.
Tar man järntabletter så tar kroppen upp vad den behöver, resten bajsar man ut.
Det är en bra idé att ligga före och ha fyllda depåer när man är gravid, eftersom järnbehovet ökar ganska rejält under andra halvan av graviditeten.

Ah, min BM sa så och jag läste det på niomånader.se men då har de väl fel där då?

Jag råkade ut för det att min järnvärde såg helt okej ut. Jag hade väl druckit lite flytande järn en vecka innan eller så. Men vid närmare koll var mina järndepåer "tömda".

(Detta var inte när jag var gravid och jag har ändå sen jag gått på lågstadiet fått springa och mäta mitt HB hela tiden.)

Det finns annat flytande järn än blutsaft. T.ex. Järnsaft. Smakar mycket bättre. Man blir inte dålig i magen av det, men det är ju inte i samma doser som riktiga (magdödande) järntabletter. Jag brukar äta flytande järn till och från vid behov. Men när jag var gravid fick det bli en rejäl dos via tablett. Alltså ingen man kan säga bu och bä om utan man får helt enkelt kolla hur mycket järn man behöver :)

Ah, min BM sa så och jag läste det på niomånader.se men då har de väl fel där då?

Om de påstår att ett högt järnvärde orsakar proppar, så har de fel.

Har man högt hemoglobinvärde (se min förklaring ovan) så kan det i vissa fall finnas en risk, men det är inget man får genom att ta järntabletter och inget man får genom att ha ett Hb-värde i övre normalintervallet.

Finns ju massa olika tabletter, testa en annan sort! För mig funkade niferex, medans de inte funkade alls för min kompis.

Hm, nej jag läste just att man inte skulle ta järntabletter utan att man gjort ett blodprov för att för mycket järn kan ge proppar i moderkakan... jag kan inte hitta det nu igen bara för det.
Jaja, jag litar mer på dig iallafall :)

Om du hittar en bra förklaring kan du väl berätta det, i så fall lär jag mig något.

Liknande trådar

Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 782
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 386
Senast: Inglorion
·
Hundavel & Ras Meet Jesse... Jesse kom till oss lite hastigt och lustigt igar, efter att ha varit hos forra agaren hela.. knappa... 2 veckor. De...
Svar
7
· Visningar
1 213
Senast: Bewildered
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
2 029
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka