Behöver jag vara clown..?

malinsky

Trådstartare
..för att få min foderhäst att visa intresse?

När jag öppnar boxdörren så kommer hon alltid fram och hälsar, när hon ser grimman vänder hon dock bort huvudet och vill inte alls. Oftast vänder hon på sig så hon står med rumpan mot mig och huvudet in i hörnet. Jag har ridit henne i ngn månad och har alltid gjort på detta viset. Hon hugger också mot den som leder ut henne ur boxen.. surtant.

En gång provade jag att vänta ut henne.. tänkte att snart börjar hon väl att undra var jag tog vägen!? Jag fick tillslut ge upp för jag skulle ju rida innan det blev midnatt.

Ska jag locka med ngt? Hon skiter fullständigt i mig måste jag säga. Hon är ranghög!

Tips? (har skrivit om henne tidigare, men detta ignorerande börjar irritera mig..)

Sv: Behöver jag vara clown..?

det verkar som om hästen din förknippar hämtning me grimman som obehag. Hon visar för dig att något är fel, att hon inte mår bra. Hur rids hon? har hon ont någonstans? Försök att tänka ut vad som är fel för jag lovar dig, något fel är det. Hästar visar hela tiden hur dom mår och det är våran uppgift att försöka förstå dem.. ingen häst är grinig och agressiv för skoj skull. se inte detta som ignorrans från hästen för det är helt fel!! de e vi människor som ignorrerar hästarna..

hmm... hon verkar inte ha ont, och en kotis var och gick igenom henne en liten tid sedan.

När hon rids så tycker hon (verkar som om i alla fall) att det är kul. Korta varierade dressyrpass och ut i skogen. (dock lite av den varan pga dåligt underlag)

Igår fick hon en morot när jag gick in i boxen, visade efter en stund grimman och hon vände sig inte ens bort och bet inte efter mig heller (hon ser också till att aldrig bita, bara visa sitt missnöje)

Hon är van av ägaren att få godis innan de går ut ur boxen, jag tänkte att det kanske är ett missnöje att hon inte får av mig!? Nu fick hon en morot och hon var väldigt tillmötesgående.

:confused: :confused: :confused:

malinsky skrev:
hmm... hon verkar inte ha ont, och en kotis var och gick igenom henne en liten tid sedan.

När hon rids så tycker hon (verkar som om i alla fall) att det är kul. Korta varierade dressyrpass och ut i skogen. (dock lite av den varan pga dåligt underlag)

Igår fick hon en morot när jag gick in i boxen, visade efter en stund grimman och hon vände sig inte ens bort och bet inte efter mig heller (hon ser också till att aldrig bita, bara visa sitt missnöje)

Hon är van av ägaren att få godis innan de går ut ur boxen, jag tänkte att det kanske är ett missnöje att hon inte får av mig!? Nu fick hon en morot och hon var väldigt tillmötesgående.

:confused: :confused: :confused:
Det låter som om hästen helt enkelt är bortskämd.
Hästar lär sig ju efter ett tag att ett visst beteende lönar sig

Men hur gör jag :confused: Iom att hon har (antagligen) blivit bortskämd i 12 år av sin matte, är det någon mening att jag ens försöker?? Hon är en bortskämd dam i övre medelåldern (15) och kanske ska de bli bortskämda, men det är lixom inte min grejj att muta djur att tycka om mig.

OM jag kan göra något, vad katten ska jag göra?

Eller är det clowndräkten som gäller.. hahaha

Pliiiiiis, någon som har förslag?

När hon vänder rumpan mot dig slipper hon att ta på sig grimman då? Läste någonstans att man kan använda "bakvänd" (?) psykologi för att komma ifrån sådan olydnad, d v s att det blir bekvämast för henne att ta på sig grimman, = belöning. Kräv att få hennes intresse, stör henne , flytta henne för tryck o s v tills hon tycker det blir så jobbigt att det nog är lugnast att ta på sig grimman. Beröm henne mycket och låt henne ha grimman på sig en stund utan att behöva arbeta. Har inte testat detta själv men det verkade logiskt när jag läste om det. ;)

Nä, jag är så psykologisk att jag går till henne, tar på henne grimman så går vi ut.. :angel: vet ju inte annars vad jag ska göra.. visst kan jag peta runt henne, men jag får ju alltid gå till henne!

Hon får aldrig på sig grimman och sedan arbete, när hon får på sig grimman så ska hon antingen ut i hagen, ut på gången och bli ompysslad/masserad eller så ska vi ut och rida..

Vad tråkigt för dig att hon inte kommer fram till dig. Vid ett tillfälle när jag behövde hanteringsråd mailade jag till en NH-tränare via hans hemsida (tror han hette Sven Forsström). Fick bra svar någon dag senare. ;)

Varför? Man ska alltid ställa sig frågan varför. Då vet du vad hästen behöver för att ändra beteende, och du har bara själva lösningsprosessen framför dig - hur du ska gå tillväga.

I det här fallet hanlar det antagligen om ovilja - pga. tidigare erfarenheter av ridning/hantering som antagligen inte varit poitiva. Det behöver inte vara allvarligt, utan kan endast handla om att hästen tycker att ryttaren inte lyssnar, att någonting sitter obehagligt, att ryttarens hand är hård, att den brukar misslyckas eller helt enkelt bara att det är tråkigt. Och hästen har rätt att visa sin ovilja av emdast dessa "små" anledningar. Och jag anser att ingen ska tvinga en häst(eller annan varelse) till något mot dess vilja - om det inte rör sig om sjukvård eller liknande.

Att hon är ranghög leder nog endast till att hon är tydligare med vad hon vill och inte vill, än vad hon hade varit annars. Vilket är positivt.

Min häst hade samma inställning när jag köpte honom. Han var rädd för allt, allt var obehagligt, han hade ont, han var missförstådd, ingen lyssnade och det var jättetråkigt, samtidigt som han inte kunde någonting - inte ens gå på spåret.
Han vände bort huvudet när man skulle tränsa men då han var en väluppfostrad och dessutom ganska ranglåg häst, gick det att bända fram det och tränsa ganska lätt. Men det är inte roligt när hästen inte vill.
Idag dyker han ner i tränset medan jag står och reder ut tyglarna. :cool:

MOTIVATION är ordet.

Hur gick du till väga för att få reda på vad som fattades din häst, och hur lyckades du motivera honom? Hur gör jag för att ta reda på vad jag kan göra för min foderhäst?

Hon har blivit bättre, igår så snurrade hon ett varv i boxen och sedan kom hon fram till mig och fick på sig grimman utan problem... hon försökte dock nafsa som vanligt. Bettet tar hon lättare nu också, ibland hjälper hon rent av till och gapar.

Hennes matte har inte haft tid med henne (hon har en ny häst som står i samma stall) och hon känner nog sig åsidosatt.. hon gillar inte när jag eller ngn annan pratar med andra hästar. Jag pysslar med henne en del nu.. masserar och mys-pysar lite som jag tror var länge sedan ngn gjorde i ngn längre utsträckning. Hon är också van att få godis som muta när hon inte vill.. (vilket hon dock aldrig kommer att få av mig)

Generella tips då du inte känner mig eller hästen? Jag och framför allt min lilla donna skulle bli jätteglad!

Hon har blivit bättre, igår så snurrade hon ett varv i boxen och sedan kom hon fram till mig och fick på sig grimman utan problem... hon försökte dock nafsa som vanligt. Bettet tar hon lättare nu också, ibland hjälper hon rent av till och gapar.

Hennes matte har inte haft tid med henne (hon har en ny häst som står i samma stall) och hon känner nog sig åsidosatt.. hon gillar inte när jag eller ngn annan pratar med andra hästar. Jag pysslar med henne en del nu.. masserar och mys-pysar lite som jag tror var länge sedan ngn gjorde i ngn längre utsträckning. Hon är också van att få godis som muta när hon inte vill.. (vilket hon dock aldrig kommer att få av mig)
:bow: :bow: :bow: Låter som att du är inne på helt rätt spår.
Att hon blivit bättre betyder antagligen att det du gör med henne ger resultat. Att få tillbaka motivation eller ändra inställning hos en häst går inte på en dag. Det är små steg i taget som gäller. Och det verkar ju som att ni gör sånna.

En sak som gjorde mig väldigt glad var att du masserar henne. Det gör så mycket. För det första åtgärdar du spänningar som i framtiden kommer innebära att smärta eller obehag hon känt tidigare kommer att försvinna - alltså blir hennes inställning till det mesta mer positiv. För det andra stärker du er relation. Ni får chans att prata och bara umgås och förhoppningsvs under(för henne) njutnig. Sen gör det också att hon börjar förknippa hantering och dig, med något som får henne att må bra, både fysiskt med framförallt psykiskt. Kan tillägga att även jag masserade min häst, och gör det fortfarande.

Det jag gjorde var ganska enkelt. Min häst hade ont i kroppen, hade olika långa bakben(snett kors), kunde ingenting, var så spänd att han inte nådde förbi bogen sin med mulen. Han var rädd, hade hamnat på nyttt ställe och plötsligt började han ridas istället för att dra sulky.
Det var inte så svårt att förstå vad han behövde.

När jag umgås med hästar så gör jag det för att jag vill vara nära dem och ge dem något. Njutning/underhållning/upplevelser/självförtroende. Jag vill göra dem lyckliga. Det är anledningen till att jag pysslar med hästar.

Jag satt upp på min häst varje dag med inställningen att nu ska vi njuta. Efter som att det var något han antagligen inte kunnat göra så mycket med alla smärta. Jag hade inga krav - allt var upp till honom. Samtidigt som jag kom med entusiastiska förslag. Red endast ut under en lång tid. Det var sommar så vi hade tillgång till fina turer i underbart väder, utan stres eller förväntningar.

All ridning skedde på lång tygel, och hela tiden lät jag honom lyckas. På så sätt blev allt plötsligt positivt. Han gjorde aldrig fel, och efter som att han lyckades med allt jag bad honom växte hans förtroende för mig, men även hans förtroende för honom själv. Samtidigt som han lärde sig slappna av och låta mig ta allt ansvar så försvann smärtan(+även pga. massage och liknande).

Men min tanke var ju inte att ha en häst som bara ville gå i skogen. Han hatade banan och inte ens med spö gick det att få honom att trava där. Han gick inte på spåret och ville ingenting.
Jag gjorde så att under uteritterna lockade jag honom mer och mer att gå med huvudet lågt. Han älskade det för det första för att det var skönt och för det andra för att han fick så mycket beröm och lyckades hela tiden. Då började jag med att efter varje ritt gick vi förbi stallet och in på ridbanan. Gjorde en volt - på lång tygel -, fick beröm och sen gick vi in. Till slut började han uppfatta ridningen på ridbanan som ett beröm, och han fick samtidigt böja kroppen lite men det tänkte ju inte han på. ;) Till slut sprang han nästan in på banan. Då ökade jag lite på kraven och bad honom att istället gå en åtta över ridbanan innan vi gck in. Han gick gärna åttor om jag ville det. :D Med tiden kom halsen och nu fick han gå i en åtta i låg form. Detta utvecklade vi till en mer riktig form och vi var dr under lite längre tid ibland.

Han älskar volten - ibland väljer han att gå in där istället för att gå ut i skogen. Han går i form utan att jag ber honom, för att han vet att på banan går man i form. Det är helt naturligt för honom. Och iom. att jag alltid bara bett honom göra saker som jag vet att han klarar så är hans förtroende så starkt att jag kunnat lura honom till riktigt svra övningar, som han framfört med all enkelhet bara för att han vet att ber jag honom så kan han.

Sen genom att be honom göra saker som för honom verkat komplicerade, men som han ändå klarat sig igenom hur lätt som helst, får jag honom ibland att tro att han är superman. :D Ex. en gång när han löshoppade och vi lagt ut galoppbommar mellan hindrerna. Det var aldeles för mycket för honom att tänka på men efter som att avstånden var rätt, så kom han igenom perfekt även fast han bara galopperade på utan att tänka. Det var enkelt men samtdigt kändes det för honom som att han tog sig igenom någonting komplicerat. Lura hästen! :devil:

Man måste vara lite psykolog. Det första målet ska alltid vara att hästen är avslappnad så att den kan njuta. Sen kan man fråga om den vill springa lite, hoppa lite, göra en bakdelsvändning eller vad det nu är man vill göra. Genom att inte se på rörelserna som en regel - som något som måste göras korrekt - kan man göra de roliga, utveckla dem till mer extrema rörelser endast genom att leka fram dem med hästen.

Ridning är en lek; Där finns inga regler, där finns inga fel, där samarbetar man och har så roligt man bara kan.

haha, jag har provat att berömma henne mkt mer nu som om hon gör ngt alldeles otroligt duktigt, oj, så hon växer. haha. Kanske måste spara lite på berömmet också så det finns ngt spann att ta av. Men jag pratar mer med henne nu och det gillar hon. Vi skulle ha ridit för en tränare idag, men hon var lite överansträngd i muskler och ben så vi gick ut och gick ett tag och sedan fick hon massage! Hon var super go hela tiden, så jag tror att det bara är att "köra på" med det jag gör!

Tack för att du delade med dig och kom med tips!

:bow:

grimman verkat blitvit som en trigger.. hon vet att hon ska nli fångad, och av nån anledning vill hon inte d. kan va att hon kopplae ihop d me nåt eller så ahr hon gjort samma sak me någon annan och kommit undan och på så vis kommit på hur hon kan slippa träningen. om jag var du skulle jag träna lite mararbete me henne, lär sig flytta rumpan bort från dig osv. man skulle kunna lösa d i en roundpen, men om du inte vet vad du gör förnåt föreslår ja att söka hjälp av en erfaren tränare. hoppas d löser sig

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar