Behöver höra åsikter och tankar kring min stallplats!

F

Flippis

Hej! Jag har en häst på lösdrift, jag flyttade dit hästen då jag tyckte att det verkade lugnt och trevligt och välskött. Nu börjar en del saker störa mig men jag kanske överdriver och tänkte då att ni kunde hjälpa mig att reda ut detta!

Problem 1. De andra hästägarna tycker att man sköter sitt och bara kolla sin egna häst (4st hästar på lösdriften) medan jag tycker att man är där en till två ggr per dag och då tycker jag att det är självklart att man kolla att allt står rätt till med de hästar som är där och är det nåt som inte står rätt till ringer man direkt hästens ägare.

Problem 2. Hände häromdagen att min häst fastnade med täcket och hade fått panik och slitit sönder hela täcket men hästen var tack och lov oskadd! men den som upptäckte detta sa inget till mig så jag blev ju helt ställd när jag kom dit och hittade en svettig häst med annat täcke på sig och ett söndertrasat täcke på marken. Fick ringa runt och fråga folk och blev rätt upprörd när jag fick veta vad som hänt och att ingen hade kontaktat mig.

Problem 3. En bagatellsak men ändå, jag hade med mig en säck torv från förra stallet som en annan bara tog utan att fråga och utan att betala eller köpa en ny. En skitsak kanske men den kostade nästan 100 kr iaf och det är mer en principgrej att man gör rätt för sig.

Hästen verkar annars trivas bra på stället men tyvärr så känner jag hela tiden en slags oro när jag inte är där men det kanske vore bättre att hitta annat stall med bättre ordning och framförallt koll på hästarna.

Sv: Behöver höra åsikter och tankar kring min stallplats!

Har ni inget kontrakt där det står vilka åtaganden man har (gällande koll av andras hästar osv)? Har ni stallregler där det står hur man bär dig åt vad gäller att låna andras grejjer, telefonlista till alla ägare och när de ska kontaktas ang hästarna osv?

Om inte så ta ett snack med stallägaren och ordna ett stallmöte där allt detta gås igenom. En självklarhet för någon är inte auotamiskt en självklarhet för någon annan, just därför uppstår såna här situationer...

Inget kontrakt, telefonlista finns i sadelkammaren. På andra ställen har jag haft kontrakt men jag tyckte ju allt verkade så bra här...Alla som står där hyr in sig i stallet, ingen av oss som äger det.

Personen har kanske inte mobiltelefon? hon löste ju problemet iallafall för din häst temporärt.
Det vore ju värre om hon inte tagit av det trasiga täcket...

Den personen brukar ha mobil men visst hon kunde ha glömt den. Men jag blev iaf orolig att nån hade varit på hästen ifråga så jag hade velat veta iaf vad som hänt men visst är jag tacksam att han fick hjälp.

Jag är rätt duktig på att överanalysera nu när jag är mammaledig också :)

Ang problem 1: Kanske jag missuppfattat vad du menar men jag skulle inte själv kolla andras hästar extra om jag inte blivit ombedd och väntar mig inte heller att andra ska kolla min. Med att "kolla" menar jag då gå fram till hästen, hälsa på den och se att de verkar mår bra, ev visitera. Sedan är det ju en helt annan sak om man råkar se att någon häst är halt eller har ett sår, då försöker man ju så klart kontakta ägaren.
Men om inget annat är överenskommet så tar jag hand om min egen häst, jag går inte runt i hagen och kollar de andra. Jag (eller medryttaren) är i stallet en gång om dagen. Sedan är ju min installad nattetid, så det blir ju lite extra koll att han inte är jättesjuk i samband med t ex utsläpp och fodringar.

Ang problem 2 och 3: tala med de personer det gäller, fråga på ett vänligt sätt. Passa på att fråga när de har nästa stallmöte, och om de ej brukar ha detta föreslå ett sådant då du som är ny vill träffa alla och fråga om lite rutiner. Erbjud dig ev att bjuda på fika. Om det bara är fyra andra hästar kan det väl inte vara jättesvårt att hitta en tid då alla ägare kan komma.

ibland är det svårt att skriftligt förklara hur man menar..iaf så tycker jag att man få hjälpas åt att ha koll på allas hästar då man inte är där dygnet runt precis. när han stod uppstallad var det alltid nån som ledde in och ut honom och gav foder då kändes det som om han var under bättre uppsikt.

Finns inte så mycket att göra. Ta upp dina problem med stallakamraterna. Tycker de inte som du kan du inget göra.

ibland är det svårt att skriftligt förklara hur man menar..iaf så tycker jag att man få hjälpas åt att ha koll på allas hästar då man inte är där dygnet runt precis. när han stod uppstallad var det alltid nån som ledde in och ut honom och gav foder då kändes det som om han var under bättre uppsikt.

självklart blir det inte samma uppsikt över alla hästarna när de går på lösdrift! Jag skulle inte kunna begära att någon kollade min häst varje dag om den stod på lösdrift, däremot ser jag det som en självklarhet att om jag ser att någon av de andra hästarna ser väldigt hängig ut eller halt tex så kontaktar jag ägaren. Om ägaren inte kan komma ut på engång men vill att hästen ska bli extra kollad så ställer jag gärna upp på det.

Min häst är mitt ansvar, och jag skulle inte vilja gå igenom alla stallets hästar varje gång jag är där. Men är det något välsynligt så självklart hjälps man åt!

Ursäkta för rörigt inlägg

Inget kontrakt, telefonlista finns i sadelkammaren. På andra ställen har jag haft kontrakt men jag tyckte ju allt verkade så bra här...Alla som står där hyr in sig i stallet, ingen av oss som äger det.

Missförstå mig rätt när jag säger att jag tycker att det verkar väldigt rörigt i stallet. Det blir lätt rörigt när det inte finns fasta regler. Återigen: Det som är självklart för mig är det inte för en annan.

Jag tror att du kanske är en person som är som jag? Jag vill ha klara direktiv så att jag vet vad jag kan förvänta mig av andra och vad som förväntas av mig. På så sätt undviker man flum och svävande regler som tolkas olika av varje person dvs man slipper onödiga missförstånd och konflikter av detta.
Kanske har det varit en småflummig stämning i stallet innan eller så känner alla varandra väl och har "osynliga regler" som funkat ända tills en ny person kommer in i "människoflocken" som inte lärt sig och/eller inte delar uppfattning och de tidigare självklarheterna.

Är det ingen som är högsta ansvarig för stallverksamheten? Utan kontrakt har du ju heller inga rättigheter... vad händer om de andra hästägarna inte vill ha dig kvar? Mobbar de ut dig tills du självmant flyttar eller hur fungerar det om det uppstår konflikt?
I mina ögon är det bäddat för problem när man inte har någon att vända sig till utan alla ska turas om att vara chef.

Vi är alla olika och jag behöver inte samma strikta mönster med personer jag känner väl och vet var jag har, men i stall eller andra sammanhang där arbetet bygger på att folk som inte känner varandra så väl ska sammarbeta och få ett bra resultat, där funkar inte "flummighet" för mig. Jag hade dragit öronen åt mig och flyttat till ett ställe med ordning.

Senast ändrad:

Om du ska ha uppsikt över din häst hela tiden bör du nog ha den hemma. Jag har haft min häst på lösdrift på senare år, och förstår vad du menar. Jag tror att man får släppa på kontrollbehovet, jag vill inte visitera andras hästar när jag är i stallet eftersom det tar tid som jag vill lägga på min egen häst. Däremot är någon uppenbart sjuk så självklart tas kontakt med ägaren.
Jag tycker ändå att lösdriftens alla fördelar väger upp mot att inte ha riktigt lika noga koll på hästarna, än att ha de inspärrade i en box (där kan man ju verkligen tala om kontroll). Jag tror tyvärr många gånger att människans behov av kontroll går före djurens väl och ve.
Prata med dina lösdriftskompisar och kom överens om hur ni ska göra.

Jag skulle inte kunna begära att någon kollade min häst varje dag om den stod på lösdrift, däremot ser jag det som en självklarhet att om jag ser att någon av de andra hästarna ser väldigt hängig ut eller halt tex så kontaktar jag ägaren. Om ägaren inte kan komma ut på engång men vill att hästen ska bli extra kollad så ställer jag gärna upp på det.

Min häst är mitt ansvar, och jag skulle inte vilja gå igenom alla stallets hästar varje gång jag är där. Men är det något välsynligt så självklart hjälps man åt!

Precis så här jag menade, fast inte utryckte på samma sätt.

Om det är så att ingen har ansvar för stallet tror jag det är extra viktigt att ni är överens om hur ni ska agera om tex en häst är skadad och ägaren inte går att nå.

Är det OK att ringa vet på ägarens bekostnad om en av hästarna tex har en sårskada som den som är där bedömmer skulle behöva sys? Eller omvänt, är det OK att åka därifrån om ägaren inte går att få tag på? Det kan ju tänkas att du får lite olika svar från dina 3 nya stallkamrater.

OM den som tog av hästen kollat och kommit fram till att hästen var OK kan jag nog förstå att man inte bedömde att det var så akut att man behövde ringa, men att du inte fick info på annat sätt tycker jag däremot är lite konstigt. Du kanske kan föreslå att man fixar en whiteboard/svart tavla för korta meddelanden tex "Brunte hade ryckt sönder täcket, men verkade helt OK. Jag la på det blåa täcket i stället /Fia"

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 598
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 736
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30