kopparberg
Trådstartare
Tycker pålle behöver mer hull nu när jag rider fullt ut. Har inte haft henne mer än ett halvår, förra ägaren gav rejält mkt mer kraftfoder än jag vill ge (totalt 4 kg, ca hälften havre hälften färdigfoder).
Nu står hästen på 2 kg havre + ca 0,2 kg betfor + fri tillgång hö.
Vårt hö har höga värden, minns inte exakt, men runt 80 Smrp och runt 8 MJ, så jag har höjt höet till fri tillgång.
Mer havre vill jag inte ge nu när det är vintersäsong = inga tävlingar. Vi har även Krafft groov i stallet, men jag känner att jag inte vill byta över till groov, hon funkar fint på havre, och har lagom motor på det.
Funderar på lucern eller korn? Eller har ngn annan ngt annat tips?
Det är inte tal om ngn "sjuklig viktnedgång", det är bara att jag ser i ett mkt tidigt stadie att det behövs mer foder till hästen.
Vill inte byta till ngt annat färdigfoder som enda kraftfodergiva.
Nu står hästen på 2 kg havre + ca 0,2 kg betfor + fri tillgång hö.
Vårt hö har höga värden, minns inte exakt, men runt 80 Smrp och runt 8 MJ, så jag har höjt höet till fri tillgång.
Mer havre vill jag inte ge nu när det är vintersäsong = inga tävlingar. Vi har även Krafft groov i stallet, men jag känner att jag inte vill byta över till groov, hon funkar fint på havre, och har lagom motor på det.
Funderar på lucern eller korn? Eller har ngn annan ngt annat tips?
Det är inte tal om ngn "sjuklig viktnedgång", det är bara att jag ser i ett mkt tidigt stadie att det behövs mer foder till hästen.
Vill inte byta till ngt annat färdigfoder som enda kraftfodergiva.