Behöver hjälp.

E

_Essie_

hej jag är medryttare på ett femårigt sto(Shakira) som jag har lite problem med.
Problem 1:
Hon har en sto kompis som hon är väldigt bra vän med , Shakira går INGENSTANS utan henne , om jag ska ut o rida shakira utan hennes kompis blir hon vild o vill absolut inte gå.
Jag hatar att det är så för då kan vi nt rida ut utan hennes kompis.

Problem 2:
Ibland när vi är ute och rider med båda hästarna så bara stannar Shakira o vill nt gå nånstans, vi löser detta genom att hennes kompis går så att shakira till slut blir orolig o springer efter, men jag har absolut ingen kontroll då.

Hoppas att nån kan hjälpa mig skulle blitt suuuppppeeeeerr glad då.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver hjälp.

(problem 1) Vi hadde det likadant i det stallet ja har min häst i mellan min kompis häst och stallägarens häst. Vi löste det genom att placera dem i 2 olika hagar (med varsin av de andra hästarna som sällskap) i någon vecka och nu är de inte alls så "beroende" av varandra längre.

(problem2) Jag har samma problem med min häst att han bara helt plöttsligt stannar och vägrar att gå, jag vet inte varför han gör så men jag "lurar" fram honom. Jag föker svänga åt ena sidan lr backar honom något steg och då går han oftast framåt.

(problem 1) Vi hadde det likadant i det stallet ja har min häst i mellan min kompis häst och stallägarens häst. Vi löste det genom att placera dem i 2 olika hagar (med varsin av de andra hästarna som sällskap) i någon vecka och nu är de inte alls så "beroende" av varandra längre.

Ok men det finns bara dom två hästarna där sen e det långt tills nästa häststall.

(problem2) Jag har samma problem med min häst att han bara helt plöttsligt stannar och vägrar att gå, jag vet inte varför han gör så men jag "lurar" fram honom. Jag föker svänga åt ena sidan lr backar honom något steg och då går han oftast framåt.

ok men när jag styr henne framåt så ryggar hon bara tbx o det går inte att svänga hon bara böjer halsen o när jag skänklar samtidigt så börjar hon trava i den riktningen hon vill till , jag vet inte hur jag ska göra längre :(

för det första så hänger problemen ihop och eftersom ni låter löser problem nr 2 med hjälp av problem nr 1 så är ni alltså bidragande till båda problemen. klurigt?

dvs: shakira vill inte gå utan sin kompis. när ni är ute och rider tillsammans och shakira inte vill gå så använder ni er av det faktum att shakira är beroende av sin kompis.
det blir alltså inga problem lösta, utan allt sker egentligen på shakiras egna villkor.

jag skulle rekommendera att börja om från början med ledarskapsträning. gå med henne, jobba från marken tills hon litar på dig och visa att du menar allvar med det du ber henne om.

jag är ingen expert på ledarskapövningar, men det sitter en massa duktiga människor på NH-forumet och allra b'´äst är det ju om man kan ta hjälp av en tränare (om man har råd vill säga...:angel:)

det är ju såklart tråkigt för dig när det är en medryttarhäst, det är alltid lite trist att rätta till andras misstag, för jag förmodar att hon gör såhär med ägaren också? annars har du ju en där som kan ge dig bra tips!

för det första så hänger problemen ihop och eftersom ni låter löser problem nr 2 med hjälp av problem nr 1 så är ni alltså bidragande till båda problemen. klurigt?

dvs: shakira vill inte gå utan sin kompis. när ni är ute och rider tillsammans och shakira inte vill gå så använder ni er av det faktum att shakira är beroende av sin kompis.
det blir alltså inga problem lösta, utan allt sker egentligen på shakiras egna villkor.

jag skulle rekommendera att börja om från början med ledarskapsträning. gå med henne, jobba från marken tills hon litar på dig och visa att du menar allvar med det du ber henne om.

jag är ingen expert på ledarskapövningar, men det sitter en massa duktiga människor på NH-forumet och allra b'´äst är det ju om man kan ta hjälp av en tränare (om man har råd vill säga...:angel:)

det är ju såklart tråkigt för dig när det är en medryttarhäst, det är alltid lite trist att rätta till andras misstag, för jag förmodar att hon gör såhär med ägaren också? annars har du ju en där som kan ge dig bra tips!

Ja precis men ska jag lixom ut o leda henne o sånt för det e jätte svårt o få henne bort från stallet utan hennes kompis:(

var hittar jag NH-forumet???

Men för fasen lyssna på Mutafarij ! SÄRA på dom i hagarna .. låt dom inte gå ihop på ett tag så kommer dom inte vara lika beroende av varann sen ... Bästa lösningen på problemet:idea:

Men för fasen lyssna på Mutafarij ! SÄRA på dom i hagarna .. låt dom inte gå ihop på ett tag så kommer dom inte vara lika beroende av varann sen ... Bästa lösningen på problemet:idea:

ja ok:) men då måste dom gå en o en i varsin hage då. ska jag göra det ändå?
isåfall kan dom gå i hagarna precis brevid varandra? för dom har bara dom.
tack:)

Finns det inga andra hästar i stallet då?
Men om de ser varann så är det ju ingen fara om de går sj, men frågan är om det har samma invärkan då.

visa att du bestämmer, tycker det låter som en otroligt bortskämd häst.
Min nya ville inte gå från stallet när han kom hit men jag väntade ut honom, han fick hoppa o studsa, backa resa sig hur mkt han ville tills han insåg att det händer inget han fick inte gå hem iaf. Massa beröm bara när de går fram o gör rätt.
Det händer fortfarande att han stannar o tänker börja bråka men nu räcker det att jag ryter till en gång o går på honom med skänkeln så vet han att det är nog o traskar på o får en massa beröm.

Blir du rädd när hon börjar bråka släng upp en erfaren ryttare som kan sätta henne på plats, det är bara dumheter.

visa att du bestämmer, tycker det låter som en otroligt bortskämd häst.
Min nya ville inte gå från stallet när han kom hit men jag väntade ut honom, han fick hoppa o studsa, backa resa sig hur mkt han ville tills han insåg att det händer inget han fick inte gå hem iaf. Massa beröm bara när de går fram o gör rätt.
Det händer fortfarande att han stannar o tänker börja bråka men nu räcker det att jag ryter till en gång o går på honom med skänkeln så vet han att det är nog o traskar på o får en massa beröm.

Blir du rädd när hon börjar bråka släng upp en erfaren ryttare som kan sätta henne på plats, det är bara dumheter.

Vet att det låter så men hon är absolut inte bortskämd.

Problem ett: Hästen måste gå ensam ta ut henne utan sin kompis någon dag då du har gott om tid. Driv på och ettra tills hon inte orkar bråka längre då hon ger med sej och går frammåt. Nästa gång går det säkert fortare och nästa gån en fortare. Det gäller att vara envis så att inte hästen får bästemma, och vad du en gör, ge inte upp!

Problem två: Samma sak gäller som på problem ett

Problem ett: Hästen måste gå ensam ta ut henne utan sin kompis någon dag då du har gott om tid. Driv på och ettra tills hon inte orkar bråka längre då hon ger med sej och går frammåt. Nästa gång går det säkert fortare och nästa gån en fortare. Det gäller att vara envis så att inte hästen får bästemma, och vad du en gör, ge inte upp!

Problem två: Samma sak gäller som på problem ett

Okej jag ska testa det men hon blir så stirrig o jobbig när jag gör så men jag ska absolut försöka.

vad skulle du kalla det då?
En häst som inte vill gå från stallet själv o är van att alltid få som hon vill kallar jag ouppfostrad o bortskämd.

Det kan ju också vara så att ingen någonsin krävt att hästen ska gå från stallet ensam - sånt förekommer faktiskt. I så fall är det ju klart att hästen tycker att det är ett orimligt krav att gå ensam.
Men faktum kvarstår ju att den måste kunna gå ensam, annars blir det opraktiskt.
Kanske det vore bra att börja med att rida bredvid varandra på inhägnat område, och gradvis rida längre och längre ifrån och göra självständiga rörelser, och ta det därifrån? :idea: Sen när det funkar så kan man börja göra korta rundor bort från stallet medan kompisen är kvar där, och sedan utöka längden allteftersom.
Jag tror inte att man ska kräva att hästen ska gå en hel runda ensam från första början, om den är så pass van att få som den vill. Man ska välja sina strider och en orolig och obstinat häst kan faktiskt bli farlig.
Bara ett förslag.

hej jag är medryttare på ett femårigt sto(Shakira) som jag har lite problem med.
Problem 1:
Hon har en sto kompis som hon är väldigt bra vän med , Shakira går INGENSTANS utan henne , om jag ska ut o rida shakira utan hennes kompis blir hon vild o vill absolut inte gå.
Jag hatar att det är så för då kan vi nt rida ut utan hennes kompis.

Problem 2:
Ibland när vi är ute och rider med båda hästarna så bara stannar Shakira o vill nt gå nånstans, vi löser detta genom att hennes kompis går så att shakira till slut blir orolig o springer efter, men jag har absolut ingen kontroll då.

Hoppas att nån kan hjälpa mig skulle blitt suuuppppeeeeerr glad då.

Min häst var så ett tag förut, fast han ville inte gå från hagen eller från stallet när man skulle rida.. När man kommit utanför stalldörren och skulle sitta upp så stog han lungt och fint, men sedan när man kommit en bit bort från stallet så började han tjura och försökte gå hem.. Jag smackade på och drev men han drog bara tillbaka till stallet, jag provade om och om igen.. Sedan så kom vi iväg en liten bit, och så drev jag som en gnu och om han försökte gå till stallet så tog jag båda tyglarna i en hand och drog.. (ända sättet att få han att gå därifrån) :angel:

Till TS:
Vad är det för typ av häst?
Vad har den gjort före du började rida den ,vad kan den?
Är den RIDEN på riktigt, eller har någon suttit på den och åkt med när den har följt efter kompisen?

Allt det måste man ju ta hänsyn till innan man börjar ställa krav.

vad skulle du kalla det då?
En häst som inte vill gå från stallet själv o är van att alltid få som hon vill kallar jag ouppfostrad o bortskämd.

Hon är rädd och osäker inte bortskämd!.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar