Behöver hjälp...

N

Nisse liten

Hejsan.
Vad gör ni när ni får mugg problem. Vi sköljer av , torkar torrt och smörjer med yokun (tror det heter så ) salva . Men det blir inte riktigt bra. Har ni på Bukes några andra knep för att lyckas så får ni gärna dela med er. Mvh Nisse

Sv: Behöver hjälp...

Hej har haft en häst som har haft mugg till och från i 11år har provat det mesta men det som funkar bäst är tvätta med vatten torka smörj ett tjockt lager med mrs salva tror det heter så ska kolla ordentligt i morgon så har det försvunnit inom 2 dygn. Kanon och har då provat allt innan denna slva går att köpa på börjes och de flesta hästbutiker sök på internet efter den. Mvh Marie

Inget funkade här förrän vet.skrev ut "sokatyl" tror jag den hette.
Man måste va försiktig med mugg, om kotleden börjar svullna har det gått gör långt, då brukar ingen salva i världen hjälpa.

Då är det penicillin som gäller ,annars kan det bli lymfangit.
Jag hr sett en lymfangit häst och det var :eek: :eek: :eek: :eek:

Jag brukar (innan det gått för långt såklart)
tvätta med vanlig Grumme Grönsåpa.
Tycker det har fungerat helt perfekt. Lactacyd går också bra. Men grönsåpan har fungerat bäst för mig.

Lycka till med den tråkiga muggen :D

Man måste va försiktig med mugg, om kotleden börjar svullna har det gått gör långt, då brukar ingen salva i världen hjälpa.

Det är 96h karens på Socatyl vet. Kan vara bra att veta om man börjar använda den.

So What!!!!!!!!!!!!!
Min häst ska aldrig bli korv iallafall.

Har hört att vanlig Helsonsalva ska hjälpa. Jag har inte testat själv än, men min häst har också fått mugg :( så då blev jag tipsad om det. :banana:

Hejsvejs !

när min häst fick mugg här för några veckor sen så använde jag först helosan......blev inte bättre d kan man använda om hästen står inne fick jag reda på=(. Då tog jag vanlig hederlig idominsalva plopp så var det borta:) jag la på ett tjockt lager efter jag gjort rent. I annat fall så kan man använda Acetylsalicylevasselin (är förmodligen felstavat ) frågar man på apoteket så vet dom vad man menar.

Lycka till

Bra med en massa enkla och bra tips :bump:
Och som tvåbarnsmamma finns ju alltid idominsalva i huset....:)
Så det är väl bara ut och smörja på lite salva.
Lycka till med muggen alla hästälskare! :rofl:

Sluta blaska med vatten. Mugg trivs och frodas i väta. Försök istället hålla mjukt....

I svåra fall, innan man tar till socatyl- så fungerar det alldeles utmärkt med Penovet-pencillinsalva.

Hejsan.
Vad gör ni när ni får mugg problem. Vi sköljer av , torkar torrt och smörjer med yokun (tror det heter så ) salva . Men det blir inte riktigt bra. Har ni på Bukes några andra knep för att lyckas så får ni gärna dela med er. Mvh Nisse

Min häst har oxå problem med mugg men nu äntligen börjar jag få bukt på det. Ett tag var jag hysterisk i att tvätta och hålla rent benen men ja nu vet jag att det funkade inte alls. Mugg älskar ju vatten och frodas i det så det gäller att få benen så torra som möjligt. Det har varit betydligt lätter nu under sommaren när det har varit torrt. Fick Celeston utskrivet av vet. och det funkade jättebra. Dessutom har jag använt hästsalva(den i vit burk) som är mjukgörande och nu är pållen än så länge symtomfri :smirk:

Så det går inte att få ner en svullnad kotled med hjälp av någon salva om det är mugg som gjort att den svullnat upp?
Men hjälper det med penicillin? Alltså går svullnaden ner?

Menar inte att låta spydig eller så, är bara nyfiken på det här med mugg då det är så pass vanligt och finns så många där ute som har värdefulla erfarenheter om det

En gammal häst handlare lärde mig det här för typ tjugo år sedan(hur dumt det än låter så funkar det)Gör rent först m grönsåpa vatten +skölj m rent vatten sedan smörjer du in m motor olja funkar nog också m vanlig oliv olja,gör det varje dag minst var tredje.Är du säker på att hästen inte har fot skabb?för har den det så funkar det m grönsåpa att smörja in med och låta vara ett par timmar varje dag

prove med aloevera gele´, gärna med tee trea olja i. Har haft massa prolem med mugg på förra hästen, provat det mesta man detta gjorde susen!! Till nuvarande hästen har jag använt "första hjälpen"-spray, vet inte vad märket heter men det är en svart flaska ( dom har schampo, flugmedel mm. i denna serie!):bump:

Min häst har kronisk rasp på bägge framskenorna (kommer tillbaka varje vinter oavsett väder och andra förhållanden). Vi klipper bort pälsen (annars är det omöjligt att hålla rent!). I år provar vi följande:
Tvättar först ordentligt med vatten+fotsalt (sätt hästens fot i en spann med blandningen och ös på med en svamp), torkar torrt sen med frottehandduk och sen smörjer med idomin. Tar väck ev. lösa krustor med en fintandad kam eller med fingrarna.

Förra året hade vi Nylanders hästkräm, blev bättre men funkade inte riktigt ändå.

Har inte hittat ngt riktigt bra faktiskt, få se om detta med fotsalt hjälper. Vet det funkar på mugg men vet inte på rasp.

Tea Tree olja kanske är något, vad tror ni?

Senast ändrad av en moderator:

Funkar det bra med sårpuder då? Låter ju bra faktiskt, torkar inte ut huden direkt men håller väl ändå torrt liksom.

Idominen är ju så kletig och päcklig, går aldrig att få bort.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
9
· Visningar
498
Senast: marsve
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka