Behöver hjälp.

Villinte

Trådstartare
För att göra en lång historia kort: Jag har blivit utfryst på mitt jobb, ffa av en person i arbetsgruppen (4-5 personer som arbetar rätt nära). Alla som själva blivit utsatta för mobbning, eller har någon slags kunskap vet ju hur en människa mår då... Hon som gjrort drtta är en person som tar mycket plats, medan jag av uppenbara skäl dragit mig undan vilket lett till att jag periodvis varit väldigt ensam..

Efter två år blev hon äntligen förflyttad. Till andra skiftet.....:confused: Och eftersom hon flexar pga barn så tvingas jag fortfarande jobba med henne flera timmar veckan.

Jag behöver hjälp. Jag har inte råd.att säga upp mig, mitt självförtroende är i botten, jag känner mig sviken av typ alla och ja, jag är ärligt talat på gränsen till självmord. Jag har hjärtklappningar och ångest varje gång jag ska till jobbet och vet att hon inte ska gå hem direkt.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till. Var kan jag vända mig för att få hjälp? Ibland känns det som att självmord är ända lösningen för mig, och för andra som riskerar att bli utsatta här i framtiden. INGEN bryr sig. :(

Mitt spontana.
Så där ska du inte ha det! Inget jobb är värt att ta slut för!
Mina förslag är att du ska söka kontakt med facket o söka upp chefen för dialog. Börja med facket för att veta regelverket. Så att du inför mötet med chefen har något att komma med. Annars är risken att de helt enkelt inte bryr sig (o du mår ännu sämre). Sen är mitt tips att du ska börja skriva dagbok om vad som händer på arbetet. Hur du mår, vem som säger vad etc. Det är bra för minnet och kan behövas längre fram i processen.

@Villinte självmord är INTE enda lösningen och definitivt inte värt att låta den andra vinna. Jag har själv varit nära på att ge upp och begå självmord, men det är inte värt att låta det där jobbiga vinna.

Skulle det inte hjälpa med att prata med fack/chefer att det blir bättre, det går faktiskt att söka jobb medan man jobbar kvar. Då kan man säga upp sig när man fått det nya jobbet, så det är inte kört. Gäller bara att hålla alla dörrar och möjligheter öppna.

Bästa är såklart om facket sätter lite press på cheferna, så de agerar och det blir bättre.

Okej, jag ska ta lite mer. Efter att jag blivit utfryst 1 år tog jag kontakt med min chef. Han pratade med henne och hon bara säger att hon vägrar prata med mig. Inget mer händer. Någon månad senare går jag till honom igen, vi tas då in på ett gemensamt möte där hon säger att hon vägrar prata med mig och att hon hellre blir förflyttad. Jag får inte veta varför och hon blir inte förflyttad.

Inget händer. Sen pratar vi var för sig med skyddsombudet/fackliga, och sedan med en inhyrd konsult. Jag försöker fortfarande vara diplomatisk och är väl inte sådär övertydlig med HUR utfryst jag varit men när jag väl får mod till mig och säger att jag faktiskt blir mobbad utbrister konsulten " enligt vem då"... :confused:

Jag har ju inte en aning om vad andra personen sagt men det verkar ju hela tiden som att hon är rätt och jag är fel. Konsulten antyder hela tiden att JAG ska ändra mig,att jag måste ta ansvar, men hur lätt är det när den andra personen uttryckligen vägrar prata med en och vänder en ryggen om man försöker hälsa?

Jaja. Konsulten slutar, vi byter chef (han vet om allt) och ingenting händer. Jag pratar med honom två gånger men ingenting händer.

Sen händer en grej och jag ifrågasätter på fb hur mobbning kan vara okej på en arbetsplats. Personen tar åt sig (nej hon kan inte läsa min fb), blir kränkt och ringer chefen så JAG blir inkallad att det ju inte är okej och bla bla :confused::eek::cry:
En tredje person är här inblandad istället för konsulten och hon verkar fatta att det är ohållbart så några dagar efter byter mobbaren skift.

Så ja, jag är rädd för att ta hjälp. Jag känner mig sviken av alla inblandade och ännu mer eftersom inget hade förändrats om inte HON blivit kränkt.

Okej, jag ska ta lite mer. Efter att jag blivit utfryst 1 år tog jag kontakt med min chef. Han pratade med henne och hon bara säger att hon vägrar prata med mig. Inget mer händer. Någon månad senare går jag till honom igen, vi tas då in på ett gemensamt möte där hon säger att hon vägrar prata med mig och att hon hellre blir förflyttad. Jag får inte veta varför och hon blir inte förflyttad.

Inget händer. Sen pratar vi var för sig med skyddsombudet/fackliga, och sedan med en inhyrd konsult. Jag försöker fortfarande vara diplomatisk och är väl inte sådär övertydlig med HUR utfryst jag varit men när jag väl får mod till mig och säger att jag faktiskt blir mobbad utbrister konsulten " enligt vem då"... :confused:

Jag har ju inte en aning om vad andra personen sagt men det verkar ju hela tiden som att hon är rätt och jag är fel. Konsulten antyder hela tiden att JAG ska ändra mig,att jag måste ta ansvar, men hur lätt är det när den andra personen uttryckligen vägrar prata med en och vänder en ryggen om man försöker hälsa?

Jaja. Konsulten slutar, vi byter chef (han vet om allt) och ingenting händer. Jag pratar med honom två gånger men ingenting händer.

Sen händer en grej och jag ifrågasätter på fb hur mobbning kan vara okej på en arbetsplats. Personen tar åt sig (nej hon kan inte läsa min fb), blir kränkt och ringer chefen så JAG blir inkallad att det ju inte är okej och bla bla :confused::eek::cry:
En tredje person är här inblandad istället för konsulten och hon verkar fatta att det är ohållbart så några dagar efter byter mobbaren skift.

Så ja, jag är rädd för att ta hjälp. Jag känner mig sviken av alla inblandade och ännu mer eftersom inget hade förändrats om inte HON blivit kränkt.
Varför byter du inte jobb?

Det låter jättetråkigt och jag förstår det som att du tappat tilltron på dina chefer. Jag har själv arbetat i otrolig motvind en period, med en chef som motarbetade mig och baktalade mig. Det blev till slut så att chefen avskedades pga detta, jag jobbade kvar en period men kände aldrig att jag trivdes riktigt, så jag bytte jobb. Det var otroligt skönt att komma i ny "frisk" miljö.

Jag förstår att du känner dig rädd, besviken o övergiven. Jag förstår det som att du har gjort det som du känner står i din makt.
Mitt tips är nu att bli arg. Förstå mig rätt. Det är dags för armbågar o slå näven i bordet..kort o gott...slåss. När inte kommunikationen funkar, folk inte sköter sina jobb är det dags att själv börja reda i lagar, paragrafer, chef till chefen, direktkontakt med facket, skriva dagbok, etc. Det är kort o gott dags att bli en igelkott - alla taggar ut! För..så vitt jag vet kan man anmäla företag för bristande arbetsmiljö. O glöm för bövelen inte att skriva dagbok om vad du har kontaktat vem om, vad ni har pratat om, etc.

Jag förstår att du ändå känner en viss trygghet i att ha kvar jobbet som du ändå har. Dock, har du funderat något på att byta? INGET jobb är värt att stanna kvar på. Din hälsa är betydligt mer viktig o INGEN kommer att tacka dig för att du kör i väggen. INGEN.

När jag läser dina svar så ställer jag mig följande frågor. Varför är den här personen så viktig för dig?
En sådan person som snor massa energi hade jag "gjort mig av med" om det så innebär att byta jobb/ignorera eller något annat.
Hur är det hemma utanför jobbet, har du vänner och trygghet? Ibland kan det vara viktigt att ha en "fristad" så man orkar ta sig igenom svåra stunder och kanske ignorera det där jobbiga om det är möjligt. Jag vet inte vad för slags arbete du har och hur ni arbetar.
Mitt råd är nog att säga upp kontakten helt med den här personen och se dig om efter nytt arbete. Det är inte fel att ha plan B på G ifall hjälpen från facket inte funkar.

@Villinte i sådana här trådar brukar det komma tips om att kontakta facket, prata med chefen etc. Själv hade jag försökt prata med chefen och om jag inte känts att situationen togs på största allvar hade jag aldrig orkat hålla på och blanda in facket och lägga mer energi på situationen utan lämnat arbetsplatsen så fort jag kunnat.

Hur kommer det sig att du inte söker nya jobb? Eller du kanske gör det?

@Villinte
Så den här personen säger rakt ut att hen vägrar prata med dig utan att ge något skäl till varför? Även inför chefen?
Hur är din relation till resten av kollegorna?
Om nu chefen inte hjälper till, finns det någon möjlighet att få hjälp och stöd av någon kollega?

Byt jobb!
Har varit på en arbetsplats med en liknande märklig kultur, d v s att den som på något sätt sa att en kollega inte betedde sig okej mot andra fick det tillbakakastat på sig själv. Man kan inte ändra på det. Man får byta jobb för att rädda sin mentala hälsa.

Det finns massor du kan göra. Men frågan är hur mycket det faktiskt kommer att förändra.

Största varningssignalen för mig är att arbetsgivaren inte tar krafttag ens när din antagonist berättar att hon vägrar prata med dig. För mig är det helt självklart att stänga av den personen och sätta fokus på att förändra det beteendet. Det är helt oacceptabelt att en kollega anser sig få särbehandla en annan arbetstagare på det sättet.

Arbetsmiljölagstiftningen har hårdnat rejält sedan i våras, med fokus på organisatorisk och social arbetsmiljö, och detta vet din arbetsgivare, TS. Vad de sedan kan och vill göra är tyvärr en annan sak. https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...dning-organisatorisk-social-arbetsmiljo-h457/

I dina skor hade jag sökt mig vidare.

Jag behöver hjälp. Jag har inte råd.att säga upp mig, mitt självförtroende är i botten, jag känner mig sviken av typ alla och ja, jag är ärligt talat på gränsen till självmord.
Börja med att sjukskriva dig och gå till en doktor.
Arbetsgivaren har ett mycket stort ansvar för rehabilitering av anställda och du blir dessutom dyr när du är sjuk.
Sedan när du är sjukskriven så är problemet inte ditt att lösa utan din arbetsgivares problem.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 176
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Behöver alla tips jag kan få! Hur ska man göra för att få motivation till att orka göra saker man mår bra av och vad är det för saker...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 358
Senast: Anders
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar