Behöver hjälp! sprutad i knät. Lågt!

L

lovlimee

Jag är i stort behov av hjälp nu!

Jag tar hand om en häst som nu är 23 år gammal. Ägaren, vi kallar henne A, har honom i ett stall hos en kompis till henne, vi kallar henne B. Jag är den som tar hand om hästen mest. A tar hand om honom ca 1 gång i veckan. Och B mockar åt honom när ingen av oss kan.

Jag har tagit hand om honom i snart 9 år. Han var den första som jag red på. Red honom i ca 2 år sedan blev jag för stor för honom. Efter det så började vi gå promenader, tömköra och longera.

För ca 2 år sedan började jag att träna NH med honom. Inget på allvar sådär utan bara för skojs skull. Då gjorde jag mest det och det gick jätte bra. Var ute på promenader då kunde han gå helt lös och lyssnade vädligt bra.

Sedan för ett halvår sedan kanske så började jag ta upp tömkörningen igen. Då var han helt förändrad. Jag hade varit borta i ca 3 veckor och då hade A tömkört honom mycket med graman inspänning. Vilket jag inte tyker är så jätte bra. Han ville inte gå i ordentlig form skulle bara köra in nosen och krypa i hop. Det löste sig efter ett tag och då sa jag även till A att jag inte ville att honom skulle tömköra honom så. han blev jätte fin sen.

Sen var jag borta några veckor till och då hade han tydligen dragit omkull A när ho var ute och tömkörde och hon hängde efter. Det resuterad i att han fick väldigt ont i munnen. Efter det var det bara jag som tog hand om honom. Jag var ute och gick med honom i grimma i va 4 veckor och sedan började jag tömköra med grimma. Efter ca 5 veckor så började jag tömköra med bett. Efter att vi hade kollat upp munnen. Men sedan har jag bara tömkört honom med bettlöst eftersom han trivs bäst med det.

Han har varit halt lite till och från under åren men inget allvarligt.
Nu för ca 1 månad sedan upptäckte både jag och B att han var halt på
v.bak. B bestämde sig för att ta ut veterinären till honom. A ville inte riktigt det eftersom att det kostar pengar och hon tror inte att det är någon större fara. När veterinären kom ut så visade det sig att han hade ont i knät vänster bak. Han blev sprutad med kortison och tuppkam. Om han blev bättre så skulle han bli sprutad efter några veckor igen. Han blev bättre. Han fick bara gå i hagen ingen annan motion.

Nu har jag varit borta en vecka och så var jag nere hos honom i dag. Och då visade det sig att A redan hade varit där när jag ringde till henne. Hon sa då också att hon har börjat gå promenader med honom. Vilket jag inte är så jätte förtjust i. Jag skulle vilja att han vilade. För när jag var ute i hage och skulle känna på benet var det ingen större fara men när jag skulle lyfta upp det var han stelare än han har varit förut. Därför känns det ju inte som någon jätte bra ide att gå ut och gå med honom. Visst att det inte är så ansträngande. Men hans hagkompis kan göra ordentliga utfall mot honom så han måste göra ordentliga svängar och får springa i väg. Det känns som om det är tillräckligt.

Det har blivit så att han är mera min än As och jag har bestämt över honom i ca 3 år nu. Etersom att han mest är en börda för A. Hon tycker att det är jobbigt att ha honom. Men hon vill inte sälja honom.

Snälla hjälp mig. hur ska jag göra? vad är bäst för honom? Jag vill inte ha svar som att det är As häst och jag borde låte henne bestämma. Den häst hästen är mitt allt. jag kan inte leva utan honom.

Sv: Behöver hjälp! sprutad i knät. Lågt!

Det går tyvärr inte att komma ifrån. Det är inte din häst. Och det är ägaren som bestämmer. Det är (tyvärr?) så enkelt.

Jag tror det bästa är att diskutera fram en gemensam konvalcensplan för hästen, och sedan hålla sig till den. Om han får gå i hage med en kompis som jagar honom tycker jag att man under återhämtningstiden kan dela hästarna så den sjuka får vila sig ordentligt.

Promenader brukar ofta vara rekommenderat efter sprutbehandling, vi får skritta uppsuttet dagen efter sprutning (så länge hästen inte är väldigt halt). Däremot får vi inte ha hästen i mer än konvalcenshage.

Du kommer att få leva utan honom, hästar har kortare livslängd än människor.

Det har blivit så att han är mera min än As och jag har bestämt över honom i ca 3 år nu. Etersom att han mest är en börda för A. Hon tycker att det är jobbigt att ha honom. Men hon vill inte sälja honom.

Är du säker på att hon tycker hästen är en börda bara? Har du frågat? För annars om det är så så kanske ni kan skriva över hästen på dej? För jag förstår mej verkligen inte på folk som tycker det är tråkigt och jobbigt med att ha häst och då borde dom bli tacksamma om någon som dom litar på tar över hästen.

För just nu är det ju tyvärr så att du inte kan bestämma hur hästen ska sättas igång, det är inte din häst även om det känns så.

Det är en ganska komplicers relation jag och A har. Kan tyvärr inte berätta allt om det, men det är så att hon kan inte så mycket. Det är alltid jag som får besämma allt och så. Vilket hon tycker är bra.

Det känns ju inte som om det är så bra att han går ut och går. Eftersom när jag kände och lyfte på benet så kunde jag lyfta det ca 5 cm från marken och det var rakt bakåt han lyfte det. Han har aldrig varit så förut. Eller är det så att det bara kan var så nu i början? Han var väldigt halt efter han blev sprutad och vi trodde inte att det skulle bli så att han kunde få sin andra spruta men efter en vecka så blev det bättre. Dock så är han fortförande halt och det syns att han har ont.

Självklart lever dom inte för alltid. Men det känns onödigt att han ska behöva gå ut och gå och ha ont eller att det kanske bli sämre bara för att hon inte vet bättre typ.

Jag är helt säker då det. Det är ingen ide att skriva över honom på mig. Det kommer hon inte vilja för det första och sedan så vill hon hålla på med honom och så. Men inte hela tiden heller. Det är komplicerat, vet inte hur jag ska förklara det.

Det fattar jag också att jag inte kan bestämma precis hur igångsättningen ska se ut. Men om det är så att det kan vara skadligt eller få konsekvenser senare så tänker jag inte låta henne göra det. Det är trots allt jag som tar hand om honom. Det är jag som har gjort att han var som han var innan sprutningen. Det är jag som har ängnat mitt liv åt honom.

Tyvärr ger det dig inte rätt att bestämma över andras egendom. Du har själv valt att lägga ti?d på hästen.

Kan ni inte diskutera konvalcensensen?

Är det just hennes promenerande med hästen som stör dig? Att promenera en behandlad häst i skritt är knappast skadligt, tvärtom.

Sen är det tyvärr så att du måste inse att det inte är din häst. Om du inte kan diskutera med henne som någon annan tipsade om, så får du nog glatt finna dig.

Men om det är så att det kan vara skadligt eller få konsekvenser senare så tänker jag inte låta henne göra det. Det är trots allt jag som tar hand om honom. Det är jag som har gjort att han var som han var innan sprutningen. Det är jag som har ängnat mitt liv åt honom.

Det spelar nog inte så stor roll alls faktiskt, det är därför det är svårt att engagera sej i andras hästar, i slutändan har man inte rätt till någon åsikt endå.

Men vad har vet. sagt? Det borde ju avgöra lite vad som ska göras med hästen och inte. Har svårt att tro att skritten gör hästen sämre..sålänge det inte är i kuperad terräng då kanske..men på plant fastare underlag kan jag inte tänka mej att det skulle skada.

Det stör mig inte. Jag hade ju planerat att börja gå med honom. Men inte så snabbt efter. Det jag vill veta är om det kan bli värre av att han är ute och går ca 1 timme 4-5 gånger i veckan?

Jag vet att det är hennes häst och att det är hon som bestämmer. Men hon lyssnar på mig och vi kommer överäns om saker. Oftast är det jag som får bestämma eftersom jag har mest erfarenhet. Jag vill inte ha en massa komentarer om att det är hennes häst och att det är hon som bestämmer. Det vet jag. Utan det jag ville ha svar på var om det kan vara skadligt för honom. För om det är så så vill jag veta för att jag vill inte att det ska bli konsekvenser av det. För om han försvinner är det inte en så jätte stor sak för A. Men för mig så betyder han så mycket att jag vill göra allt för honom nu. Och om det nu är hans sista tid vill jag inte att hans ska ha mera ont egnom att hon ska göra det hon tycker känns rätt.

Veterinären har inte sagt någont om det. Jag var inte med när han vär där utan B var där då. Hon hade inte lyssnat så jätte noga heller, Eftersom hon helst inte vill ha kvar honom

Ok, vad bra. Då vet jag det. Tack för svart

Veterinären har inte sagt någont om det. Jag var inte med när han vär där utan B var där då. Hon hade inte lyssnat så jätte noga heller, Eftersom hon helst inte vill ha kvar honom

Ursäkta mej men jag tycker det är så konstigt, hon vill inte ha häst, tycker det är jobbigt och hästen är enbart en börda som hon vill bli av med men vill inte sälja. Hon går ut och går en timma om dagen med en häst hon inte vill ha. Jag tycker endå det låter som om hon faktiskt gillar och vill ha hästen.

Om det är så att du bestämmer över hästen, hon lyssnar på dej och allt. Sa du inte till henne hur du ville att allt skulle göras när du var borta?

Annars så ring vet. och fråga och berätta om vad som gjorts med hästen, då får du ju endå det rätta svaret. Antar annars att vet. inte får berätta om andras hästars behandlingar men man kan ju fråga vad som brukar rekomenderas i den situationen.

Hon går inte ut och går med den en timma om dagen utan det är jag som gör det. Hon gillar hästen men hon tycker att det är jobbigt att ha honom då han inte ger henne något nöje.

Jag trode inte att det var så att hon skulle börja gå med honom så tidigt efter. Dörför tänkte jag inte mera på det.

Problemet är att jag kan inte rina honom själv så han pratar norska och jag fattar ingeting av vad han säger.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
910
Senast: Ray
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama