Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

Comfort

Trådstartare
Jag är inte särskilt intresserad av växter egentligen, en del kan vara fina att se på och oftast får de vatten nån gång ibland:angel:

Men nu är första året vi bor i hus, och det finns inte några blommor, fruktträd eller nåt. En ful buske som blommade en vecka i höstas finns det.
Södersidan av gräsmattan är hyfsat stor, 200kvm ungefär. Där vill jag ha några fruktträd och vinbärsbuskar. och så ska jag ha en hel hög med solrosor till fröer till pipparna.

Tips på nån god äppel/päronsort som inte tar 20 år innan det bär frukt?
Tålamod ni vet :D

På norrsidan har vi ingång till huset med en fin trapp med tillhörande spjälräcke. Där ska jag ha nåt som täcker den fula grunden, gärna nån klängros utan törn ( om det finns) som alltså tål skugga stödde delen av dagen. Eller nåt annat som klänger.

Tips på klängros? som gärna luktar nice.
Eller nåt som faktiskt tål läget.

Rabarber finns en liten hubbe, men var inte många rabarber i den. Kan man plantera om/föröka dem på nåt vis?
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

hej, är oxå inne på snbbväxande äpple, jag frågade i trädgårdshandeln och fick lite tips, som jag såklart glömt mu vad de hette...
Men frukt träd måste ha kompisar nära för att polynera, och alla sorter passar inte ihop så kolla vad grannarna har först.

Humle klättrar bra och är mkt tålig

Rabarber klarar sig alltid, ge dem lite gödsel o tid bara

Min favvo blomma är pioner, jätte vackra, och enkla, behöver inte mkt skötsel.

Själv måste jag hela tiden tänka på att plantera sånt som rådjuren inte äter, ex gula blommor.
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

hej, är oxå inne på snbbväxande äpple, jag frågade i trädgårdshandeln och fick lite tips, som jag såklart glömt mu vad de hette...
Men frukt träd måste ha kompisar nära för att polynera, och alla sorter passar inte ihop så kolla vad grannarna har först.

Humle klättrar bra och är mkt tålig

Rabarber klarar sig alltid, ge dem lite gödsel o tid bara

Min favvo blomma är pioner, jätte vackra, och enkla, behöver inte mkt skötsel.

Själv måste jag hela tiden tänka på att plantera sånt som rådjuren inte äter, ex gula blommor.
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

i änden av gräsmattan finns ett sånt där -suräppetträd, små äpplen, det ska tas ner.

får väl fråga grannarna vad de har, om jag träffar dem. Hittills har vi träffat dem en gång sen augusti;)

Humle tycker jag är fula:o
vill gärna ha nåt med fina blommor på.

Hur menar du med rådjuren, äter de inte gula?
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

haha, jag visste inte hur jag skulle presentera humle, tycker oxå de är fula-fördelen med vår är att den täcker en ännu fulare skorsten och växer på sidan om huset så men ser den inte så mkt.

Köp allt om trädgårde, eller låna på biblioteket, köp eller låna trädgårds böcker, gå in på odla.nu, de har ofta bra ideer och bra erbjudanden.

Ang den klättrande växten är det viktigt att kolla att det är något som trivs i skuggan.
Ang gräsmattan så är jag proffs på det, haha, vi måste alltid klippa vår dubbelt så ofta som grannaen, o sambon undrar om jag ger den knark för den är så fin. behöver du tips?
Vi har både rådjur o kaniner i trädgården, underbara att titta på men synd för vextligheten. De äter inte pioner, kanske för att de har röd stamm?? Tydligen (enligt alla tidningar o böcker jag plöjer igenom) så äter inte rådjur gula blommor. Synd då det inte är min favvo färg- jag vill ha massa blommor i vitt blått o rosa.
Jag svammlar visst mest, har inte så jätte mkt råd i huvudet så jag kollar alltid i mina böcker/tidningar.
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

Mossrosor skulle kunna klara sig, kolla efter en Henri Martin.

Annars finns eldtorn som jag tycker är en underskattad växt, blommar fint på våren i vitt, är grön året om och får bär på hösten som uppskattas av fåglarna. Dock har den ju tornar, men jag störs inte av dem.

Ang äpplena kan du ju behålla vildäpplet för pollineringens skull och åk till din plantskola och se vad de har för träd och vad de rekommenderar. Generellt så är det ju så att ju äldre träd desto snabbare bär det frukt om det tar sig vid plantering. Och kan man inte bestämma sort finns det trevliga familjeträd med 3-4 olika ymper.
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

Gräsmattan?
Du menar mossmattan?
:D

haha men vi har köpt hem mossa gti som vi ska slänga på, men har du några andra bra knep så mottages dem gärna! Aska har vi slängt på snön.


Buskar som ger bär och törn går bort helt tyvärr, (om inte bären är helt ogiftiga) har en dotter som jag är rädd kommer käka upp bären annars.

Ja jag hittade en plantskola med rosor igår på nätet, och sen när jag kollade upp var den låg var det bara 4 mil härifrån! De har inte äppelträd dock, men sen sa pappa igår att det är bra att plantera äppelträd på hösten?
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

Snabbväxande äppelträd har jag inte så mkt koll på, det fanns ett äppelträd här när vi flyttade in (transparante Blanche- väldigt gott men vet inte hur snabbt det växer) men vi planterade ett päronträd som rätt snart gav frukt (tror det hette Pepi?!).

För barnen har vi planterat ett gäng bärbuskar just för att vi vill att de ska kunna äta bär, ex.vis röda och svarta vinbär och blåbärsbuskar. Krusbör införskaffas i år medan vi väntar med hallon då så många bekanta har mkt hallonbuskar.
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

Det där med att utesluta törnar och taggar för barnen är en stor fråga i trädgårdssvängen, men du bestämmer...

Rosor trivs oftast i söderläge, dvs full sol. Mossrosor klarar sig lite överallt, men de har taggar, om det inte har kommit någon ny sort. Sen finns det ju såklart murgröna och sånt som brukar klara skugga okej, men det vill du inte ha på din fasad.

Googla skuggtåliga växter och se vad som passar dig.
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

Det är alltså just vid trappan vd ingången jag inte vill ha törn, blir ju lätt att andra river sig med isf, kanske förklarade lite dåligt.

Det blir att forska i detta!

Men om vi går ifrån rosor då, nån klängväxt som gärna doftar, med färgglada blommor?
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

Men om vi går ifrån rosor då, nån klängväxt som gärna doftar, med färgglada blommor?

Kaprifol :idea: luktar gott, fina blommor, om den trivs växer den utan att du behöver lyfta ett finger för att ta hand om den.
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

Spara det gamla sur-äppleträdet så länge. Det brukar bli väldigt naket om man tar bort det enda träd som finns...

Vad gäller äppelträd så rekomederar jag ett familjeträd (flera sorter inympade på samma träd) där sorterna pollinerar varandra. Dock tar det TIIID innan det blir stort.

Ett sätt att snabbt få litet skugga någonstans på tomten är att plantera en bollpil. De växer fort och blir inte så våldsamt stora. Dock kan man låta den göra tjänst medans resten av trädgården tar form. Sedan såga ner den efter 10-15 år när de andra träden kommit sig.
Salix%20fragilis%20%27Bullata%27.JPG



Kaprifolen vill ha sol. Men kolla på klematis. Där finns det en uppsjö av olika sorter, färger och storlekar. De vill helst ha skugga vid rötterna och misstycker heller inte om de får klättra i en skuggig miljö.
clematis-star-of-india.jpg

klematis2-juli08.jpg

6x4clemwalkout.jpg

Som du ser ovan så finns det alla de sorter, växer som ogräs gör de med....

/Waern
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

tja alltså det finns ekar och lönnar, men fruktträd finns det bara det äppelträdet. Sen finns det mer trädgård åt alla vädersträck, men det är på söder jag vill ha träden och åt norr jag vill ha klängväxten.


ja klematis ska jag def koll aupp, de var jättefina!!! Tack!
 
Sv: Behöver hjälp och råd. Trädgårdsplaering.

ta hästskit, bland i en stor tunna med vatten, låt stå och rör om en vecka. gödsla sedan med detta, det gör susen!

Toppdressing är oxå bra att lägga på

inte låta för mkt gräsklipp ligga kvar så det täpper till jorden, gräsmattan måste kunna andas
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp