Behöver hjälp med skänkelvikningarna

A

Amorosa

Jag behöver tips för hur jag skall få min häst att tvära med bakdelen i skänkelvikningarna, min häst har nämligen lätt för att tvära med frambenen och sedan låta bakdelen "trippa efter". ...både pollen min o jag har lite svårt med kordinationen skulle jag tro och hon lyssnar inte riktigt när jag försöker parera med skänkeln och peta med spöet. Någon som har något bra tips eller ridövning ?

Sv: Behöver hjälp med skänkelvikningarna

Gör skänkelvikningarna från marken i lina. Stå bredvid hästen och håll i tygeln ganska nära bettet med handen närmast huvudet. Använd knoppen på ett spö med andra handen och knacka i skänkelläget precis när hästen lyfter närmsta bakbenet. Handen på tygeln ser till att hästen ställer åt rätt håll. Var i jämnhöjd med bogen hela tiden och hästen ska liksom gå i en cirkel runt dig. Smacka i den takt du vill att hästen ska gå i. Det är mkt lättare för hästen att kliva under sig ordentligt när man jobbar från marken eftersom ryttaren inte lika lätt kan störa jämvikten för hästen. Lycka till! :)

Du har troligen ditt fokus på bakdelen.
använd istället ytterskäkeln för att bromsa upp framdelens tvärning o vänta in o få med baken. Tänk mer framåt istället.
Börja med en lite tvärning som inte sker på bekostad av tempot/tänkandet framåt.

Vilket bra tips!!
Detta ska jag utöva på min pålle idag! (Han går ändå inte att ridas pga en tappsko)

Som axel tidigare sa- stoppa upp framdelen med hjälp av ytterskänkeln.
Resultatet bör bli att bakdelen kommer mer i "rätt läge" för att kunna följa med i tvärningen. Tänk bara på att aldrig tappa bjudningen framåt när du gör det här, det är lätt hänt....

Tack! :) Själv är jag helt kär i den övningen:love: Den har hjälpt "min" travhäst nåt så otroligt med takten och renheten i skritten! :D

Så man flyttar hästen runt sig i en cirkel då bara eller? nästan som en framdelsvändning eller vad man ska säga?

Den övningen är till för hästar som ej är starka/stela bak, medans sk. vikn. påverkar även bogpartiet- lösgörande.
Den tränar ej heller ryttarens eller hästens koordination.

Får jag flika in med ngt?

Jag har skitsvårt att känna hur mkt tvärning det blir!! Lättast är det på diagonalen, för då har jag ju ett riktmärke, men efter långsidan eller på volt är det stört omöjligt. Jag känner bara när det är för mkt egentligen, och då är det för sent! :mad:

tips?

Nej definitift inte som en framdelsvändning, mer åt öppna-hållet i såna fall. Cirkeln man själv går på blir rättså stor. Kanske fick jag på film idag när hästen och jag övade, kan lägga upp. Det blev inte jättebra, hon var Inte på humör:angel: Men man ser i alla fall litegranna.

Here we go: http://www.youtube.com/watch?v=tucmBNuym9A

Det ser ut som jag slår jättehårt på hästen hela tiden men faktum är att linan slackar hela tiden och så länge hästen svarar nuddar jag inte ens henne. Spöänden stannar liksom två centimeter från magen, hon fattar ändå. För några månader sedan gick inte detta att göra utan risk för sparkar, och för ett halvår sen gick det inte alls:banana: :bump: Nu demonstrerar ju då som sagt filmen långt ifrån en perfekt skänkelvikning, men den illustrerar övningen rätt bra om jag får säga det själv :D

Den övningen är till för hästar som ej är starka/stela bak, medans sk. vikn. påverkar även bogpartiet- lösgörande.
Den tränar ej heller ryttarens eller hästens koordination.

Det där lät spännande, utveckla gärna! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Whirlie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 915
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V