Behöver hjälp med shettisen!

M

Maja ^^

På ridskolan jag rider står en shettis som är väldigt busig och brallar när hon får chansen. Det är inte så många som kan rida henne eftersom många små barn inte vågar då hon brallar så mkt och när hon får stå blir det ju inte bättre... Jag som är liten har då fått henne på foder tre dagara i veckan, jag är 148 cm lång och väger 36 kg.

När jag galopperar henne i vänstervarv så galopperar hon jättesnett och skjuter in med rumpan... I traven i vänstervarv är det lite så också. Vad kan det bero på? :confused: Sedan när man har ridit och tagit av sadeln så är hon jätte "lurvig" där sadeln har legat... Passar den inte?

Tacksam för svar.!

/Maja. :rofl:

Sv: Behöver hjälp med shettisen!

hej att hon skjuter ut rumpan låter bara som dumheter..
håll i mot med skänklarna o peta med ett spö på rumpan.Så löser det sej nog :)
att hon blir lurvig där sadeln legat bero på att sadeln åker fram och tillbax, om du har spänt sadelgjorden ordentligt så ska sadeln ligga still. fråga dem på din ridskola om de har nån annan sadel som kan tänkas passa på ponnyn.
lycka till :)

Har provat att peta ett spö på rumpan, då springer hon bara fortare och kastar av mig. x'D
Men hon är helt konstig också, har man inget spö är hon jätteseeeg, kommer knappt fram i trav ens. :angel: Och då blir man ju arg och skänklar bstämt, då försöker hon bita en i benet... :crazy:
Tack för svaret.! :rofl:

haha XD viken envis liten ponny..:devil:
men det e juklart, hon e ju en shettis klart att man e envis då ;)
kan det inte va så att hon blir tjurig/bråkig när man ställer krav t.ex som att galoppera o trava??

Hon är ju shettis, dem är lite, lr ah kanske itne så lite bråkiga... Det med sadeln kan bero på att den inte är spänd, men om du spänner mer kan hästen få ont i magmusklerna och bli argsint nät man ska sadla. Tycker att du ska höra med någon på ridskolan om det finns andra sadelar du kan testa.:P

Att pälsen är uppruggad beror troligen på att sadeln inte passar som den ska (t ex för trång i framvalvet, vanligt på shettisar), men det kan också bero på att hästen går snett och puttar över ryttaren och sadeln på ena sidan av ryggen. När ryttaren då trampar sadeln rak med stigbyglarna så glider sadeln i sidled, och pälsen ruggas upp. När det börjar klännas som att sadeln åker snett så har den oftast inte gjort det, och då är det bättre att försöka sitta så rakt som möjligt så att man uppmuntrar hästen att gå rakt. Man kan tänka att man ska göra sig så lång som möjligt.

Jag tror att det allra bästa för den här ponnyn skulle vara om någon som är riktigt duktig på tömkörning kunde tömköra ett par gånger i veckan och gymnasticera den så att hon blir rakare i kroppen och klarar av att arbeta utan att skjuta bakdelen åt sidan. Det är lättare att träna utan vikten från en ryttare i början.

Om det inte går att orndna med tömkörning så tycker jag att du ska be om hjälp att lära dig och ponnyn skänkelvikning. Det är bra träning för att få kontroll över bakdelen så att man kan rida ponnyn rakare. En bra övning är att rida en serpentin och flytta ut bakdelen några steg i början på varje båge. En annan bra övning är att skänkelvika från medellinjen till nästa långsida (inte den långsida man kom från) och sedan rida en volt. Det är bäst att börja göra övningarna i skritt tills det funkar riktigt bra, sedan kan man prova att göra det i trav också.

Att pälsen är uppruggad beror troligen på att sadeln inte passar som den ska (t ex för trång i framvalvet, vanligt på shettisar), men det kan också bero på att hästen går snett och puttar över ryttaren och sadeln på ena sidan av ryggen. När ryttaren då trampar sadeln rak med stigbyglarna så glider sadeln i sidled, och pälsen ruggas upp. När det börjar klännas som att sadeln åker snett så har den oftast inte gjort det, och då är det bättre att försöka sitta så rakt som möjligt så att man uppmuntrar hästen att gå rakt. Man kan tänka att man ska göra sig så lång som möjligt.

Jag tror att det allra bästa för den här ponnyn skulle vara om någon som är riktigt duktig på tömkörning kunde tömköra ett par gånger i veckan och gymnasticera den så att hon blir rakare i kroppen och klarar av att arbeta utan att skjuta bakdelen åt sidan. Det är lättare att träna utan vikten från en ryttare i början.

Om det inte går att orndna med tömkörning så tycker jag att du ska be om hjälp att lära dig och ponnyn skänkelvikning. Det är bra träning för att få kontroll över bakdelen så att man kan rida ponnyn rakare. En bra övning är att rida en serpentin och flytta ut bakdelen några steg i början på varje båge. En annan bra övning är att skänkelvika från medellinjen till nästa långsida (inte den långsida man kom från) och sedan rida en volt. Det är bäst att börja göra övningarna i skritt tills det funkar riktigt bra, sedan kan man prova att göra det i trav också.

Tömköra går att ordna, jag brukar köra henne också så det är ganska lätt fixat. När jag provar at rida skänkelvikning med henne blir hon helt arg och typ vägrar... xD Spec undan höger skänkel. Tyvärr finns det ingen annan sadel för hon är den enda shettisen på stallet. Tack för svaret! :bump: :bump:

haha XD viken envis liten ponny..:devil:
men det e juklart, hon e ju en shettis klart att man e envis då ;)
kan det inte va så att hon blir tjurig/bråkig när man ställer krav t.ex som att galoppera o trava??

Tror inte det, för det är ju galoppen hon älskar mest, så hon kan bralla... :angel: Om det är något gångart som är tråkig är det nog skritten isf, det går ju så låångsamt... :crazy: :love:

På ridskolan jag rider står en shettis som är väldigt busig och brallar när hon får chansen. Det är inte så många som kan rida henne eftersom många små barn inte vågar då hon brallar så mkt och när hon får stå blir det ju inte bättre... Jag som är liten har då fått henne på foder tre dagara i veckan, jag är 148 cm lång och väger 36 kg.

När jag galopperar henne i vänstervarv så galopperar hon jättesnett och skjuter in med rumpan... I traven i vänstervarv är det lite så också. Vad kan det bero på? :confused: Sedan när man har ridit och tagit av sadeln så är hon jätte "lurvig" där sadeln har legat... Passar den inte?

Tacksam för svar.!

/Maja. :rofl:

Dethär med sadeln . Vrf inte skaffa en svanskappa ?
Sadeln kan inte klida fram och den kan inte åka på snedden .

Shettisar är väl bara för underbara.. :bump:

Det kan inte vara så at tdet är du som sitter snett??om dina sittben är olika kan det göra att ponnyn går in med rumpan...så gär min om jag hamnar fel i sadeln...

Det kan inte vara så at tdet är du som sitter snett??om dina sittben är olika kan det göra att ponnyn går in med rumpan...så gör min om jag hamnar fel i sadeln...

Tror inte det .. Har aldrig suttit fel annars, så jag tror inte att det bara ändras sådär.

Har provat att peta spöet lite lätt i rumpan på henne, så ramlar rumpan tillbaka på spåret i en sekund innan den åker tillbaka igen. Ska jag fortsätta m det, eller ska jag hitta på ngt annat? Hjälper det? Hon kanske blir spödöv. :angel:

Vissa hästar kan ju galoppera på snedden för att de är uppstelta och gärna vill galoppera snabbare . Vad händer om du trycker till henne med skänklarna så att hon får galoppera lite snabbare . Hon kan ju inte gärna galoppera på snedden hur fort som helst. Jag säger inte att du ska galoppera snabbare men tänk lite tempoökning .

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: Beeboppe
·
Träning Hej. Jag rider western. nu ska jag på ett läger och hoppa. jag har nästan aldrig ridit i annan sadel än westernsadel, så jag har jätte...
Svar
3
· Visningar
1 307
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 154
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar