Behöver hjälp med mat nu.

Är matfobi att inte smaka nya smaker då har vi nog det lite till mans :)
Jag har inte smakat ny mat sen jag blev stor nog att sätta mig till motvärn :o
Och eftersom att jag är kräsen så skulle det aldrig falla mig in att äta färdigfoder, :yuck:
Fast å andra sidan äter jag inte snabb/restaurang mat heller,tänk om det är äckligt eller ja,den mesta snabbmaten är äcklig,tex McDonalds
 
Jag tänker att det är lite viktigt att det är hela måltider, så om du kör på frysta soppor eller färdigsoppor(alltså inte dietpulvervarianter utan sådana som finns färska i bägare eller tetror), så kan du behöva komplettera med tex en äggsmörgås(om det funkar).

Smörgås funkar sådär. Men kan jag få till nått med proteinbrödet jag äter, så löser det sig nog.
 
Är matfobi att inte smaka nya smaker då har vi nog det lite till mans :)
Jag har inte smakat ny mat sen jag blev stor nog att sätta mig till motvärn :o
Och eftersom att jag är kräsen så skulle det aldrig falla mig in att äta färdigfoder, :yuck:
Fast å andra sidan äter jag inte snabb/restaurang mat heller,tänk om det är äckligt eller ja,den mesta snabbmaten är äcklig,tex McDonalds

Jag äter ofta ute, men samma sak varenda gång! Tror inte jag har testat nått annat än Vezuvio på pizzerior sen 25 år tillbaka :o McDonald's blev jag tvungen att ändra eftersom McFeast som jag alltid tagit där, blev för "stor" när magsäcken krympte och nu är det lilla menyn. Jämt. Löjlig man är va? :D
 
Och med tanke på färdigmat så är det 3 st jag lever på. Kalops, VV's Pasta Mexicana och Panerad fisk med stekt potatis och nått jag tror ska föreställa remouladsås. Häromdan kände jag mig modig och köpte pasta med köttfärsås faktiskt. Man tröttnar ju liksom efter ett tag :angel:
 
Och med tanke på färdigmat så är det 3 st jag lever på. Kalops, VV's Pasta Mexicana och Panerad fisk med stekt potatis och nått jag tror ska föreställa remouladsås. Häromdan kände jag mig modig och köpte pasta med köttfärsås faktiskt. Man tröttnar ju liksom efter ett tag :angel:
Minns du att vi för länge sedan talade om att det vore bra för dig att ha fyra-fem olika rätter du snabbt kan få ihop? Om tre av dem är färdigrätter, så kanske en kan vara en(matig!) sallad(kanske du kan ha kokt kall potatis i, skulle det funka?) och så småningom kanske du kan utöka din repertoar med en till hemlagad rätt. Men: återigen, allt som inte är chips är toppen(utom godis, dårå:D), så var nöjd så länge du äter mat.

Hellre nästan rätt än helt fel.
 
Minns du att vi för länge sedan talade om att det vore bra för dig att ha fyra-fem olika rätter du snabbt kan få ihop? Om tre av dem är färdigrätter, så kanske en kan vara en(matig!) sallad(kanske du kan ha kokt kall potatis i, skulle det funka?) och så småningom kanske du kan utöka din repertoar med en till hemlagad rätt. Men: återigen, allt som inte är chips är toppen(utom godis, dårå:D), så var nöjd så länge du äter mat.

Hellre nästan rätt än helt fel.

Nej :o Men det låter bra! Trodde jag skulle bli så himla duktig nu när jag ändrade arbetstiderna, men det uteblev. Och underligt nog är jag i större behov av bra mat nu när jag börjar tidigt än när jag jobbade sent :confused: Det där med att köpa frysta grönsaker är ju också en jättebra idé, enkelt att ta en näve här och där. Tyvärr har alla affärer där jag handlat slutat med salladsbarer, det var ett tag min enda kontakt med den gröna världen :D
 
Nej :o Men det låter bra! Trodde jag skulle bli så himla duktig nu när jag ändrade arbetstiderna, men det uteblev. Och underligt nog är jag i större behov av bra mat nu när jag börjar tidigt än när jag jobbade sent :confused: Det där med att köpa frysta grönsaker är ju också en jättebra idé, enkelt att ta en näve här och där. Tyvärr har alla affärer där jag handlat slutat med salladsbarer, det var ett tag min enda kontakt med den gröna världen :D

Ingen fara, det var ett bra tag sedan!:)
Att du märker att du är i större behov av riktig mat är ju jättebra!

Jag tycker frysta grönsaker kan vara ett bra alternativ. Vad kan du tänka dig att äta i grönsaksväg? Broccoli? Gröna ärtor? Blomkål? Purjolök? Jag vet, du skrev något om det, men jag hittar det inte!
 
Ärtor :angel: Morötter i alla färger, sockerärtor, vattenkastanjer... Paprika funkar ibland. Inte lök i nån form. Jo vitlök. Vad finna det mer?
 
Findus frysta ost och broccolisoppa. Jättegod, rätt så billig (runt 20kr på Ica) och tror bara 220kalorier per portion.

Dessutom skulle jag säga att den är helt ok nyttig.
 
Ärtor :angel: Morötter i alla färger, sockerärtor, vattenkastanjer... Paprika funkar ibland. Inte lök i nån form. Jo vitlök. Vad finna det mer?
Det var ju inte så illa:) Har du något av det hemma och har du någon tanke om hur du kan få in det i en hyfsat fullvärdig måltid?

Kanske kan du så småningom gå och rota lite i frysdiskarna och se om något fångar ditt intresse, men jag tänker att du inte måste lösa allt på en gång. Börja hellre med det du är trygg med och försök få rutinerna att funka med det(om du inte blir dödligt trött på det, förstås), så kan du utmana dig med nyheter sen.
 
Det förstår jag, men om du läser hela tråden ser du att det finns fler faktorer än så med i bilden. :)
Jag har läst hela tråden. Ser inte hur huvudfrågan skulle ha ändrats på något sätt.

Färdigrätter som inte är alltför onyttiga och som kan ätas när man vill gå ner i vikt. Tyvärr har Ts en problematik med att prova på nya saker. Soppor brukar vara lättätna. Denna soppa innehåller inte någon av de grönsaker som Ts inte äter.

Sen finns det ett sidospår där några ger exempel på vad man kan laga för enkel mat som inte kräver för mycket ansträngning pga annan problematik hos Ts.

Så det bästa är att Ts klarar av att fixa egen mat eftersom det bästa här i livet inte brukar vara att leva på färdigmat. Dock måste Ts klara av att leva under tiden hon jobbar på sin problematik. Tyvärr brukar det inte gå på en dag att komma över fobier och liknande. Så då kan det vara bra att ha något att ta till under tiden.
 
Jag håller med @Koltrast vad gäller soppan, det är inte många kalorier men på tok för lite näring och protein. Kompletterar man med ett ägg, lite lax eller något kallskuret som skinka samt lite grönsaker och en frukt blir det bättre (soppan är absolut inte onyttig i sig).

@MissFideli: Äter du matvete eller kan du tänka dig att prova det? Garant har kamutvete som kräver minimal tillagning (är som potatis, häll på vatten och koka tills de har lagom tuggmotstånd). Det är enkelt att koka mycket och frysa i portioner. Man kan äta dem som ris till varm mat och använda som bas till sallad. De är goda och mättande. Köp dock inte Frebaco, de är inte alls lika goda.

IMG1605148700.jpg


Jag äter det till allt (nästan). Det är speciellt gott till rätter med kyckling.
 
Egentligen är det nog för att jag ska få i mig nått över huvud taget. Med den ångestrelaterade problematiken är nog det mesta undanflykter för att jag inte lagar mat och då istället äter godis, ramlar in i hetsätande och dels inte får till psykiska måendet och dels går upp i vikt.

Har du en panini i närheten? De har ganska nyttig mat, helt färdig och bara att äta. Ett lite billigare alternativ är salladsbaren som en del coopar har, ICA också tror jag, där man själv kan plocka ihop en matig sallad från en buffé. Både ICA och Coop har också delidiskar där man kan köpa färdigmat, som är godare än den frysta. Go! har färdiga middagar som bara behöver micras, smakar helt ok, och finns i de flesta butiker.
 
Har du en panini i närheten? De har ganska nyttig mat, helt färdig och bara att äta. Ett lite billigare alternativ är salladsbaren som en del coopar har, ICA också tror jag, där man själv kan plocka ihop en matig sallad från en buffé. Både ICA och Coop har också delidiskar där man kan köpa färdigmat, som är godare än den frysta. Go! har färdiga middagar som bara behöver micras, smakar helt ok, och finns i de flesta butiker.

Panini tror jag inte finns? Får kolla det. Det finns vad jag vet bara en affär med salladsbar här i Täby, de andra har tagit bort dom eller inte haft nån. Typiskt! Ica på Täby C har mycket gott, men jag orkar aldrig åka dit. Har ett mer lättåtkomligt centrum på vägen hem från jobbet med Ica, Coop och Willys. Ingen! av dom har salladsbar :cry:
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 358
Senast: Lingon
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 646
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
3 142
Senast: Strict
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp