Behöver hjälp med konditionen på hästen! :S

T

Tartuffe

Jag har en D-ponny valack som är 19 år i år. Han har en tendens att snabbt äta upp sig igen så han blir tjock så fort man inte rider han. I sommras/höstas var jag mycket ute och tävlade och då red jag ungefär varenda dag så han var lagom slimmad och fin (har aldrig sett honom så slank nån gång faktiskt!) Men iaf, nu är det vinter och jag har inte ridit alls mycket så nu har han gått upp väldigt mycket igen, och jag skulle helst vilja att han var rätt så snygg igen tills tävlingarna börjar igen. Nån som har några bra tips om hur man får upp konditionen och bygga upp muskler på han igen? Och har ni några bra dressyrtips/hopptips? Tacksam om ni vill hjälpa mej! MvH en lat ägare till en lat häst! ;z

Sv: Behöver hjälp med konditionen på hästen! :S

Får väl svara ordentligt åxå, men en fråga först
Hur pass ur kondition är han?

ganska mycket, läste prec i en bok att hästar som är dåligt ridna har hängmage och det har Tuffe, så ja antar att han har ganska dålig kondis! Men ja vet inte riktigt.. vi sejjer så här, detta e min linje över hans kondis, där strecket är, är han.

_________|____________ ungefär där skulle jag tro, så han är ungefär hälften hälften :)

*lånar tråd*

Min 19-åriga D-ponny (fjording) har tidigare varit avställd men är nu igång sen ca ett år. Han har stor hängmage som vi kallar "gubbmage" som inte blivit ett dugg bättre under året. Han ser med andra ord jättetjock ut (som en ballong) men utan att vara det, man känner revbenen utan problem.
Finns det någonting man kan göra för att minska magen, i fodring eller motionsväg? Inser att han inte kan bli så snygg som han varit efter att han varit avställd hos förra ägaren, men kan det bli bättre?

Hjälp! Vill gärna att både jag och hästen blir av med lite mage till tävlingssäsongen! ;)

ut och trava och galoppera ute, gärna i snön (men inte för länge då, det tar mer än man tror att rida i snö)
och klättra i backar
eller rid intervaller i galopp när ni har kommit igång med galopperandet

vad får han för foder? kraftfoder?
om han är så tjock borde han klara sig i princip utan kraftfoder

om du och även ni andra vill ha bort hängmage...
galoppera!
bästa metoden är att göra rusher... spurta en bit för fullt....fullt ös medvetslös. då får magen arbete o så blir den slimmad o fin..
kondition/flås får ni av att trava långa sträcker eller galoppera länge men ganska långsamt..dock med energi..
om ni börjar från början så skritta långa pass oxå... lugnt o länge är bra o tänka.
sen snö som princefair skrev..
att kuta omkring i snö är som att springa i vatten,sand eller något annat djupt material..
sliter på senorna framförallt.
och kom ihåg.. vila! hästen måste vila för okunna bygga muskler ..så inga 7 dagar i veckan pass.

det är bara att börja rida! hur länge har ponnyn stått? hästar tappar inte alltid så mycket kondition som man tror, däremot har de mycket lättare att tappa muskelmassa så det lättare att tappa muskelmassa. Jag läste om ett test som gjort på en häst som stod i boxvila en hel månad. Före boxvilan så kollade man hästens kondition (tror att de var genom att kolla syreupptagningsförmågan) och efter att hästen vilat en månad så hade sreupptagningsförmågan inte försämras. Dessutom så om hästen är riden mycket innan så brukar där finnas en grundkondition. Vore jag du skulle jag ut och trava och gallopera i snön och träna lite cavalettiövningar och allmänt dressyrarbete! Man bör ju inte rida hästen jätte svettig förrän den fått upp flåset och orken igen och muskelerna börjar komma, men det tror jag nog du förstår ;) Lycka till!

Ja, d får han, pellets, havre, müsli och nån linfrö sak och vitaminer o nån sörja oxå betfor, d e va han får, men asså han får ganska lite av kraftfodret och snart ska vi byta ut den vanliga pelletsen mor engeripellets igen nu när tävlingarna börjar så då kommer han nog mest få engeripellets av all den mat ja rabblade upp.. Men nu när vi har så mycket snö så ska ja definitivt rida ut i den som du sa!! Smile

Nä asså han har nog inte tappat så mycket kondition men han e ju inte så pigg som innan i sommras, för då kunde man liksom rida ganska ordentligt innan han började bli trött, men nu blir han trött och flåsig ganska snabbt under dressyrträningen och så.. Men mest av allt så e d magen jag vill bli av med, han har likadan mage som Mumin sa att hennes häst hade, hängmage och den står ut från sidorna lite och så :D HeHe tack för tipsen, jag ska nog börja att rida ut några skrittpass och lite lättare dressyr arbete för han och lite med bommar innan jag börjar att galoppera i snön och sånt :) Tack så jätte mycket för att ni har sagt några bra saker att göra nu när d är snö :D

FT_ryttare skrev:
om du och även ni andra vill ha bort hängmage...
galoppera!
bästa metoden är att göra rusher... spurta en bit för fullt....fullt ös medvetslös. då får magen arbete o så blir den slimmad o fin..

Min lille kille är vääldigt förtjust i att springa fort, för fort, så nu har jag äntligen fått honom att kunna hålla kort galopp längre sträckor, för kondisens skull. Nu brukar jag göra så att jag värmer upp, sen galopperar jag lugnt en längre sträcka och de sista 100 meterna ungefär drar vi järnet, sen pustar vi lite o gör samma sak igen, men då kanske lite kortare sträcka i kort galopp och lite längre fullt ös.
Så gör vi ganska ofta när vi är ute, men naturligtvis varvat med skrittpass/kondispass också mellan träningarna.
Jag har inte märkt nån skillnad alls på magen på ett par månader.. Vad gör jag för fel? :confused: :crazy: Hur länge ska man räkna med att det tar innan man ser resultat? Förstår att det tar tid att få den fin (om den nånsin blir det), men innan man märker nåt? Just nu ser det ut som om han ska ha trillingar :crazy: trots att man känner revbenen..

Tartuffe skrev:
Ja, d får han, pellets, havre, müsli och nån linfrö sak och vitaminer o nån sörja oxå betfor, d e va han får, men asså han får ganska lite av kraftfodret och snart ska vi byta ut den vanliga pelletsen mor engeripellets igen nu när tävlingarna börjar så då kommer han nog mest få engeripellets av all den mat ja rabblade upp.. Men nu när vi har så mycket snö så ska ja definitivt rida ut i den som du sa!! Smile

om hästen är så fet som jag har uppfattat det låter det som att den får alldeles för mkt kraftfoder...

jag var på en foderföreläsning för ett tag sedan, och hon som föreläste (var väl inte precis mager som ett kvastskaft...) uttryckte det som så:

"Ska jag springa ett maratonlopp kan jag ju inte börja med att äta massor av spagetti (energi) utan jag måstre ju börja med att gå ner i vikt och träna innan jag kan ens fundera på maratonloppet..."

precis samma sak gäller för hästen. innan den kan prestera på topp (och således kanske behöver mera energi för att orka) måste man få bort alla onödiga kilon den bär på och få upp konditionen.

så om jag var du skulle jag minska på hästens kraftfodergiva och rida upp den i kondition, få den smal och tränad för att sen eventuellt öka kraftfodergivan om det behövs. har man en lättfödd häst som inte går några högre klasser behöver de egentligen inget kraftfoder alls om man har bra kvalitet på grovfodret.

Jaa, du har kanske rätt... :o Får se hur d blir men d blir nog minskning. D du sa var en rätt bra jämförelse! :)

Tycker att FT_Ryttare har rätt! Låter som den perfekta lösningen!

mumin skrev:
Min lille kille är vääldigt förtjust i att springa fort, för fort, så nu har jag äntligen fått honom att kunna hålla kort galopp längre sträckor, för kondisens skull. Nu brukar jag göra så att jag värmer upp, sen galopperar jag lugnt en längre sträcka och de sista 100 meterna ungefär drar vi järnet, sen pustar vi lite o gör samma sak igen, men då kanske lite kortare sträcka i kort galopp och lite längre fullt ös.
Så gör vi ganska ofta när vi är ute, men naturligtvis varvat med skrittpass/kondispass också mellan träningarna.
Jag har inte märkt nån skillnad alls på magen på ett par månader.. Vad gör jag för fel? :confused: :crazy: Hur länge ska man räkna med att det tar innan man ser resultat? Förstår att det tar tid att få den fin (om den nånsin blir det), men innan man märker nåt? Just nu ser det ut som om han ska ha trillingar :crazy: trots att man känner revbenen..

Ingen som vet? :confused:

Tartuffe: Håller m övriga om att du nog måste börja med att minska kraftfodergivan ganska rejält och sen istället öka efter hand som det behövs! :)

Jag undrar oxå hur lång tid d tar innan magen "förminskas"!? :crazy: Ja, ja får nog ta och göra d :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 968
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 439
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka