Behöver hjälp med häst pass!!

amandacarlsson

Trådstartare
Var inte säker på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här så hoppas jag någon ser och kanske kan hjälpa :)
Jag har fått hem en foder häst, jag visste redan innan att jag skulle få göra tilläggsregistreringen som kom förra året, men såg dock att han har ett FEI pass, och det står det bara va giltigt till juni 2015. Dock vet jag tjejen som hade honom innan tävlat på honom 2016.
Så min fråga är, går de passet att använda? Måste han ha ett nytt för att det här har gått ut? Hur går man tillväga för att göra ett nytt? heeeelt förvirrad.
Han finns i Blå basen men inte blup. Importerad från polen.

Tacksam om någon har tankar att dela :)
 
Var inte säker på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här så hoppas jag någon ser och kanske kan hjälpa :)
Jag har fått hem en foder häst, jag visste redan innan att jag skulle få göra tilläggsregistreringen som kom förra året, men såg dock att han har ett FEI pass, och det står det bara va giltigt till juni 2015. Dock vet jag tjejen som hade honom innan tävlat på honom 2016.
Så min fråga är, går de passet att använda? Måste han ha ett nytt för att det här har gått ut? Hur går man tillväga för att göra ett nytt? heeeelt förvirrad.
Han finns i Blå basen men inte blup. Importerad från polen.

Tacksam om någon har tankar att dela :)
FEI pass är ett rent tävlingspass som enbart har något värde på Internationella tävlingar. Knackar länsstyrelsen på så är det inte giltigt som pass.
Men är det ett Fei PASS, eller FEI Recognition card? Det är två olika saker, är det ett recognitioncard så finns det ett nationellt pass också.
 
Ja, hästen måste ha ett giltigt pass så säg till ägaren att fixa det.

Men när jag läser om fei pass så står det att hästen samtidigt måste ha ett nationellt pass, stämmer det? och då borde han ju rent tekniskt ha ett till ?
Och varför har ingen noterat att detta har gått ut varken på tävling eller vid vaccination?
 
FEI pass är ett rent tävlingspass som enbart har något värde på Internationella tävlingar. Knackar länsstyrelsen på så är det inte giltigt som pass.
Men är det ett Fei PASS, eller FEI Recognition card? Det är två olika saker, är det ett recognitioncard så finns det ett nationellt pass också.

det är ett Fei Pass :)
 
Kan man ta kontakt med svenska hästavelsförbundet eftersom han finns i blå basen ?

På Svenska hästavelsförbundet finns nedan info:


Nytt hästpass
För att vi ska kunna utfärda ett nytt hästpass ska hästägaren sända in följande originalhandlingar:

  • ifylld och underskriven ansökningsblankett Länk.
  • signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant.
  • kopia på köpekvitto eller ett alternativt ägarintyg där två personer intygar med namn och kontaktuppgifter vem som äger hästen.
 
Står det inte i blå basen vad han har för typ av id handling?

  • Den här hästen har inga uppgifter om pass registrerade i Blå basen. (Hästen kan ha ett utländskt pass, svenskt pass utfärdat före 2009, eller svenskt pass utfärdat av organisation som inte använder Blå basen.)
så står det.
 
  • Den här hästen har inga uppgifter om pass registrerade i Blå basen. (Hästen kan ha ett utländskt pass, svenskt pass utfärdat före 2009, eller svenskt pass utfärdat av organisation som inte använder Blå basen.)
så står det.

Fast hästen kan ha ett pass utfärdat ändå, fast det står sådär.
Står sådär om man går in på min hästs Blå Basen profil också, hans pass är utfärdat 2006 av SH, och han är född 2002 i Sverige.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 304
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 654
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 433
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 684
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp