Behöver hjälp med en häst som bockar, sticker o är jätte pigg !

N

Natte

Jag har ett 4 årigt halvblod sto på foder. Jag har haft henne i ca 5 månader.
Hon är grundinriden o kan gå i form o kan alla gång arter.
Allt gick jätte bra i början ..

Sen började det krongla lite, hon ville bara ta bettet o sticka hela tiden,
då skaffade vi nosgrimma .. Det hjälpte .. Då gick det bra i en månad kanske ..

Sen började hon bocka jätte mycket.. Jätte mycket o jätte djupt..
I början var det bara glädje skutt för hon var inte riden så mycket innan
så när hon fick komma ut så blev hon jätte glad.. O i mellanåt så gick det jätte bra ..
Hon gick i from nästan hela tiden (men inte i galoppen).

O hon tål inte galoppfattningar.. Då bockar hon direkt jätte mycket..

Men sen bockade hon en gång o man riktigt kände hur hon bara ville ha av mig..
O det fick hon också..

Jag kollade henne o det verkade inte som om hon hade ont och en tandläkare
tittade på hennes tänder men hitta inget fel.. O med tanke på att hon är så
ung så tänkte jag att det va därför..

Men sen slutade hon inte med det.. Hon fortsatte och det blev bara värre o
värre bockningar..

O hon var jätte pigg hela tiden även om jag hade kört stenhård träning
dagen innan så var hon lika pigg dagen efter..

Just nu är det lite svårt att rida också för vi har ingen paddoc och närmaste
ridhus är en bra bit ifrån.. Så jag rider på åkrar..

O härom dagen så stack hon också, hon fullkomligt sket i allt jag gjorde !
O efter allt detta så har jag börjat bli lite rädd också..

Det kanske är helt normalt för en 4 åring o bete sig såhär men vad ska jag göra ? Bara vänta eller ?

Jag vet verkligen inte vad jag ska rida.. Det känns som om jag inte är alls så
bra som jag trodde o jag känner mig helt misslyckad o att jag har förstört hästen..
Snälla hjälp mig !!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver hjälp med en häst som bockar, sticker o är jätte pigg !

Hjäääääälp :(

Om jag vore dig så skulle jag ta dit en tränare/kunnig person som kan ge tips som passar för just er två. Kan ju också kännas tryggare med lite sällskap särskilt som du börjar bli rädd.

Jag säger som smulu, ta hjälp av en tränare. Så att det inte går för långt så hästen blir helt "knäpp".
Sen så tänkte jag också på det du hade sagt att hon inte var riden så mycket.......Hon kanske har fått för mycket ridning och reagerar på detta viset. Om du trappar ner träningen kanske hon blir bättre.
Lycka till.....

Jag håller med dom andra, ta dit en KUNNIG tränare kan titta när du rider och kanske även rida själv för att känna på hästen.
Har du kollat utrustningen så att den inte sitter fel eller skaver?
Träna upp respekt och förtroende med hjälp av NH övningar, det är A och O för en sådan häst och även alla hästar.
Det är så tråkigt när man inte vet vad som är felet, jag önskar att hästar kunde prata med rösten.

Min unghäst var likadan.. Har du provat med att longera henne en stund innan? Så att hon får "rusa av sig" en aning? Det fungerade på min pojke i vart fall. Han blev lugnare med tiden också..
Vad får hon för foder? Ofta kan boven ligga i att de får alltför mycket energi i fodret och helt enkelt inte vet hur de ska göra av med det!

Kolla upp rygg och sadel, ta hjälp av tränare..Har själv en häst som är lite benägen till detta du nämner..när hästen bockar eller krånglar måste man våga 'gå på' med skänkeln bestämt och driva framåt

Jag har kollat ryggen o den verkar bra.. Håller på o skaffa tränare som ska hjälpa mig.. Hon äter fullfoder o jag har dragit ner lite på det för det innehåller havre så hon får en liter morgon o en liter kväll.. Jag försöker vara på henne direkt när hon bockar men det e lite svårt o hålla sig kvar också.. Jag brukar longera henne ungefär en gång i veckan.. Ska börja tömköra henne också .. Hur ska jag få henne till att gå i form bättre ? Hon går med huvet hur högt som hellst o jag har typ noll kontroll.. Tack för alla svar o tips :)

inte roligt när dem sticker med en, testa med att alltid sysselsätta henne, ställ lite höger lite vänster, lägg lite volter,serpentiner och tänk på att även fast om hon vill *sticka så måste man rida dem framåt, min d-ponny hade jag jätteproblem med i början.han blev för het och stressad eftersom jag bromsade han och då försökte han springa ifrån de. Men nu är han helt underbar när jag tänker framåt:) Lycka till! Klart att du klarar de, tror på dig=)

Okej :) Tack så mycket :)

Jag skulle helt plocka bort kraftfodret och bara ge ca 1 dl så att hästen får ngt när de andra hästarna får. Öka istället hömängden.
Longera hästen en stund innan du rider så att den får röra sig i olika gångarter åt båda håll.
Angående hästens höga huvud kan det bero på mkt. Det kan vara dina händer, bettet, sadeln, att hästen gillar att gå så då den kommer undan från ryttarens påverkan. Du bör ta hjälp av ngn som kan stötta dig i ridningen. Om du vill kan du prova en chambon som verkar genom ett tryck på nacken när hästen höjer. Så fort hästen sänker sig släpper trycket.

Natte skrev:
Det kanske är helt normalt för en 4 åring o bete sig såhär men vad ska jag göra ? Bara vänta eller ?

Jag vet verkligen inte vad jag ska rida.. Det känns som om jag inte är alls så
bra som jag trodde o jag känner mig helt misslyckad o att jag har förstört hästen..
Snälla hjälp mig !!

Du har fått några bra råd redan. Men ta inte bort allt kraftfoder som någon föreslog. Longera eller tömkör en bra stund innan du rider, kanske att du i början tömkör en halvtimme och sen rider bara 20 min. Då är hästen avrastad när du sätter dig på den. Och sen att hålla den sysselsatt så att den inte hinner tänka ut så mycket bus.
Bockningar i galoppfattningar kan ha med svårighet att hålla balansen att göra i början. Rid mycket i trav med övningar som stärker upp hästen och galopp kan du den första tiden ta bara på tex en inramad skogsväg, där hästen får trava till den själv väljer att falla in i galopp., Då ska du bara understödja och hjälpa den balansera upp och sen mjukt sakta av efter en bit. Huvudarbetet på volt blir i trav i början.
Jag vet inte vad det betyder att den kan gå i form i alla gångarter, men utgå ifrån att du backar lite där hellre än höjer kraven. Dels kanske hästen upptäckte att den kunde protestera mot dej och det fungerade, dels kanske den blivit starkare och då kommer ofta en period då de sätter sig emot och går det då att busa så fortsätter det lätt.
Ofta är hästar mycket fogliga och snälla vid själva inridningen, de har fullt upp att ta in det nya och hålla balansen med en människa på ryggen. Protesterna kommer senare när de har lite muskler och klarar att bocka med en människa på utan att tappa balansen. De tär då det kan bli jobbigt. Din häst har nu sett att det går och då måste du gå tillbaka och ta kontorll igen.

Bockningar ska aldrig vara tillåtna på en sån häst eftersom den använt det för att få av dej. Det ska vara tillsägelse varje gång även om det är av livsglädje för att komma ut. Annars blir det inte konsekvent för hästen.

MEn det viktigaste är nog att du får tillbaka ditt självförtroende och ser till att få hjälp, och gärna någon som står på marken varje gång du rider ett tag framöver, någon klok person, du kan ju inte ha tränare varje dag. Sen någon lugn pålitlig häst att rida ut med ett tag framåt.
När du ska ut själv föreslår jag att du tar det efter tömkörning och en stund ridning in trav på volten med omväxlande arbete. I början kanske bara en liten sväng i skritt, sen längre och längre när du känner att du kan ha kontroll.

Det är jätteviktigt att bryta vanan den har kommit in i och lära den
ta ut energin i arbetet istället. De tä'r nu när den är ung och realtivt omusklad som det är lättast när den blir starkare kan det bli riktigt farligt annars.
Utsätt dej inte för risker. Men låt inte helelr hästen skrämma dej utan se till att ha kontorll i allt ni gör, och sätt dej inte på den innan den rastat av överenerig och spring i benen under en period framåt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska få dit en tränare idag o vi ska pröva graman.. Tror jag det hette.. För då kan jag släppa efter om hon är duktig ..
Tack så mycket för tipsen :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 079
Senast: Flixon
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 813
Senast: Tiffany
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar