Behöver hjälp: hane eller tik??

Sv: Behöver hjälp: hane eller tik??

Hur man skulle beskriva Focus. Hmm.

Alltid klättrandes i rang, alltid säga emot, alltid testa gränserna. Envis, bitsk och jobbig.

Hmm, det lät väl som Focus sist vi var hemma hos er? :D

*klappa händerna*

Är alla hanar sådana? Många som klagat på ledarskapet hos mig samt att man måste ta i med hårdhanskarna och jag vet inte allt vad jag hört. Visst säger jag. Den sista person som sa så kastade jag Focus på. Personen som kläckte detta sa inget mer om det efter den händelsen.

Focus har faktiskt skärpt sig. Inte bråkat med honom på evigheter. Kan ha honom lös överallt nu. Förut stack han iväg på egna äventyr ochs ket fullkomligt i vart jag gick :crazy:

ha ha, det lät som min hane du just beskrev :devil:

Nej, jag ska väl inte uttala mig så värst ännu om tikar, min är ju bara 9 månader ännu och har löpt en gång :D

Men hon är enklare att träna tycker jag hitills, vill vara till lags
och gör gärna rätt, får hon utdelning ( beröm) så gör hon om det..
Men sådana hanar finns det såklart oxå. Min hane är extremjobbig :eek:

Haha MIN hane måste varit sveriges hemskaste genom tiderna. Tack och lov att han ryckt upp sig.

Vad hade du för ras?

Jag skulle ha tagit en hane i stället för en tik. Alla i familjen har hanhundar.

*lånar knapp*

Jag hade en gång en teori om att de bästa hundarna (om man nu "bara" ska ha sällskaps/pysselhundar och inte hårdträna/avla/tävla med dem borde vara kastrerade av båda könen.
Inget löp, inga tuffa hannar.

Men jag fick väldigt mycket mothugg då, att så kunde man inte göra för det var inte bra rent medicinskt och hundarna skulle bli neutrum som var helt onaturliga. Men om man "nöjer sig" med en lite lugnare hund då? Eller mår de inte bra psykiskt av sådana ingrepp? Inga operationer är ju utan risk (speciellt inte att kastrera en tik, då krävs ju buköppning och allt) så jag vet inte...

Upplys mig!

Jag har haft både ock, men de har förutom könen också varit av skilda raser.

Jag tycker det är svårt att generalisera, men jag tycker inte alls att de hanhundar jag har haft levt upp till sitt rykte. Som fd tikägare upplevde jag att alla sade att tikar är mjuka, hanar är hårdare etc.

Jag tycker inte det stämr då min tik var riktigt dominant och hade "du skall inte bestämma över mig"-attityd. De hanar jag nu har är relativt mjuka, den ena är envis som synden, men i grund och botten snäll. Den andra är ännu ung, men verkar inte ha några som helst attitydproblem.

Jag skulle råda dig att ta en hane om det är en valp från denna kull du vill ha. Hellre "fel" kön från rätt kombination än en tik/hane bara för att det är det "vi alltid har haft".

Nu känner jag inte till den ras du skriver om alls. Vissa raser har ex. hanhundsaggresivitet och då är det bra att ta sig en extra funderare.

Mina hanar nosar och kissar, men jag står inte och väntar på dem. de får göra det i farten. Hade jag väntat vid varje intressant fläck hade vi adrig kommit någonstans.

/Priffe som hellre väljer rätt hund än kön (fast om hunden är rätt vet man inte förrän efteråt i alla fall :crazy: )

Ja, din och Aliides verkar vara extremtjobbiga.

Den värsta hanen jag haft var enligt alla andra sjuk i huvudet. Han bet, hårt och ofta. Alla utom mig :angel: Folk förstod inte hur man skulle möta honom, och då gick det åt helvete. Men han var nog bög, för han var inte alls intresserad av löptikar. Överhuvudtaget :crazy:

Den nästkommande klättrade aldrig i rang, testade knappt gränser ens som unghund, ville alltid göra allt man bad honom om MEN var lite väl kåt ibland. Det vart bättre när han mognade lite och lärde sig mer.

Jag kanske bara har haft drömhanar? :angel:

Skillnaden mellan hane och tik är i regel mindre än mellan individer vad det gäller temprament. Däremot finns det klara fördelar med att ha hane om man vill ha en hund för tävling. En hane får du tävla med jämt och du riskerar inte att få problem med skendräktighet. Skulle du få problem med översexuallitet finns alltid kastration att tillgå.

Som någon sa tidigare: kombinationen är viktigare än könet. Dessutom tycker jag att det är viktigt att man hittar en uppfödare som man känner sig trygg med. På så vis har du de bästa förutsättningarna för att hundägandet ska bli lyckat.

Mvh,
Duvan

Ja, han har varit bedrövlig..

Men nu börjar han äntligen landa, sedan vi fick lillan har han mognat,
han kan vara bland andra hanar och håller käft, han kan slappna av
han fungerar super i lydnaden, frågasätter inte lika ofta, vi har tagit
bort all kamp som belöning ( han låser sig och släpper ej, säger man åt han blir han FÖRBANNAD, han vill ha en kamp och bråk)
osv. Så nu är han rolig att träna, för han har en j-dra motor och är jur kul som helst när han är bra! Han ska bara tävlas i BSL är tanken,
för skyddet är ingen idé...kanske när han blir mer stabil att vi testar igen..( ska göra BH och UHP-prov nu i höst)

Tiken har även hon en massa motor, men hon har en av & på knapp
och hon är mera förig, och vill göra rätt, hon har hett temprament
men det vill jag ha! :d

Jag föredrar tikar så jag hade valt att vänta tills det jag kan köpa en tik ur en kombination som jag vill ha. Om man däremot känner att det går på ett ut vilket könhunden har så kan man lika gärna ta en hane om tikarna inte räcker till.

Jag finner hanhundar generellt rätt bängliga och korkade. Dominans och liknande stör mig sällan, men måste de vara så barnsliga och tomma i bollen?

Det stämmer väl med det manliga släktet oavsett art och ras? :angel:

Nej, men jag tycker inte att särskilt många av dom är barnsligare än tikarna. Däremot kan jag se fler tikar som är "övermogna" och blir gamla och griniga vid 3 års ålder, vilket inte heller är särskilt kul.

Men i slutändan är det hela en smakfråga, dom olika könen (Och individerna) passar oss människor helt olika.

Min är inte tom i bollen, snarare tvärt om..men barnslig ja, verkligen
liltiken är mer mogen än han :D

Jag har ju en av varje. Nu är det ju totalt olika raser också men det är verkligen stor skillnad på dom och deras sätt. Hanen fjantar mest runt och "fattar ingenting". Visst han är lättlärd och villig att lära men också väldigt barnslig och ofokuserad.
Tiken är ungefär tvärtom fast kanske inte överdrivet fokuserad alltjämt men när hon väl kommer igång (hon är lite trögstartad) så är hon väldigt arbetsvillig.

Vad roligt med så många olika åsikter :) Och som många påpekat är det nog så att individuella skillnader påverkar en hunds mentalitet mera än könet, särskilt när det (som hos schapedoes) inte förekommer någon hanhundsagressivitet el.dyl.

Nu har det ändå blivit så att jag får en tik :D En av de som hade bokat tik före mig har tackat nej av någon orsak, och då blev det ju min tur :) Jag kunde inte vara gladare och kan knappt vänta tills åtta veckor gått och jag får hem min lilla bebis :love:

Aliide skrev:
Lockande att kastrera min hane. Han är krypto och har hemsk matlust. Men är så jädrans rädd att han ska bli slapp och seg med tanke på att jag jobbar mycket med honom och statsar på tävling i höst.

Jag kan bara svara för hur min hanne blev (kastrerad vid tre års ålder och är nu sex år). Har inte märkt någon som helst skillnad vad gäller träning tvärtom har han haft lättare för att fokusera sig och blivit lugnare över lag, lättare att slå sig till ro etc. Men från att ha varit en hund som man nästan har fått tvångsmata så slinker vad som helst ner nu...mycket mat och ofta är hans motto och där ser väl jag den enda nackdelen. Han har däremot inte gått upp i vikt något vilket ju brukar vara det första man blir varnad för.

Men jag tror absolut inte att du behöver vara orolig för att han ska bli seg och slapp vad gäller träning och tävling!

Emmi skrev:
Vad roligt med så många olika åsikter :) Och som många påpekat är det nog så att individuella skillnader påverkar en hunds mentalitet mera än könet, särskilt när det (som hos schapedoes) inte förekommer någon hanhundsagressivitet el.dyl.

Nu har det ändå blivit så att jag får en tik :D En av de som hade bokat tik före mig har tackat nej av någon orsak, och då blev det ju min tur :) Jag kunde inte vara gladare och kan knappt vänta tills åtta veckor gått och jag får hem min lilla bebis :love:

Vad roligt!!!!

JÄTTEGRATTIS!!!! :love: :love: :love:

Även om det kanske inte är så stor skillnad mellan hane och tik, så är det så klart allra roligast om man får den hund man önskat sig mest.

Nu vill vi snart se bilder!! :bump:

Jag vet knappt vad det är för ras. kan du inte berätta lite om den? varför valde du just den rasen och hur kom du i kontakt med den?

Om jag får lov att fråga och vara nyfiken, alltså... :o

Själv har jag dvärgschnauzer! :love:

Jo, jag fick lite fnatt när jag fattade att jag blir med flickvalp ändå :banana: :banana: :banana: Jag som hade fantiserat om en liten flickvapls mage, en sån där hårlös, mjuk o varm sak och plötsligt måste jag börja fundera på om det skulle finnas en snopp mitt i min valpmage :crazy: Inte för att det är något fel på snoppar... men det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig!

Såklart du får lov att vara nyfiken :) Om man inget frågar får man inget veta...

Hur jag kom fram till att jag ville ha en schapendoes... Jaaaa, jag hade en del krav på hurudan rasen skulle vara:
- så stor/liten att jag orkar lyfta och bära den själv (utan att behöva spendera många timmar på gymmet ;) )
- ingen eller liten jaktinstinkt
- lätt att skola och arbetsvillig
- ej reserverad mot främlingar
- en frisk ras utan knäppa skönhetsideal och många ärftliga sjukdomar

Ja, det var väl ungefär vad jag hade i tanken när jag bläddrade i rasböckerna. Och nog finns det en del raser som passar in på mina krav men inte alltför många... Jag hade nästan bestämt mig för en "paimensukuinen" finsk lapphund (arbetslinje av den finska lapphunden, som är lite lättare i typen) och börjat leta uppfödare så smått. Men så hade de en presentation av schapendoes i Koiramme (finska kennelklubbens tidning) och så blev jag förälskad :love: Den var precis vad jag ville ha hos en ras! Förutom pälsen som är ganska så lång ~10 cm och hänger framför ögonen, men man kan inte få allt!

Schapendoes är en hollänsk vallhund, 40-50 cm i manken och runt 15 kg tung, ganska lätt i typen och passar bra för lydnad, agility och olika bruksgrenar, och passar in på alla mina krav :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 713
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 080
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Jag går nu i valpköpartankar då jag kommer att studera på distans och alltså vara hemma i 3 år framöver, känner att inget tillfälle är...
2
Svar
34
· Visningar
3 986
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 870
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar