Behöver hjälp att förklara pedagogiskt...

Vilya

Trådstartare
Står i ett inackorderingsstall där vi köper hösilage av stallet. I stallet står en c-ponny som väger ca 300 kg och ägarna tycker att h*n ska gå ner i vikt och bli lite lugnare när de rider. Tidigare fick h*n 6 kg hösilage 1 kg ponny krafft och 1 kg havre om dagen.

Jag sa till dem att ta bort havren helt och pröva hur ponnyn fungerade utan havre, men eftersom ponnyn "alltid" hade fått havre ville de inte ta bort den *suck* Istället har de minskat hösilaget till 4 kg och låtit henne stå kvar på samma kraftfodergiva och för någon vecka sedan fick vi nytt hösilage med betydligt lägre ts (ca 60% mot tidigare 75%) och jag försöker förklara för dem att de då måste ge ponnyn mer hösilage eftersom den får alldeles för lite ts i fodret och att de sedan får reglera kraftfodergivan efter hur mycket hö de ger, men de lyssnar inte utan tror att 4 kg räcker eftersom någon sa till dem att ge henne det när vi hade det torra hösilaget...

Hur ska jag förklara att de måste ge sin ponny mer hösilage och mindre kraftfoder? Kanske inte är min sak att lägga mig i men ingen blir ju glad av att ponnyn mår dåligt eller blir sjuk...

Sv: Behöver hjälp att förklara pedagogiskt...

Är nästan dömt att misslyckas. Sånt folk lyssnar inte.

Men du kan alltid ge dem en kopia på foderstat tabel. Eller varför inte visa dem kraft säcken. Det står lite på säcken vad och hur man bör ge för hästen/ponnyns bästa.

Du kan försöka iaf.

Förklara för dem att en häst behöver MINST 1 kg ts per 100 kg häst, gärna 1,5-2 kg, för hästens välbefinnande dvs att tarmarna skall fungera som de ska och att hästens tuggbehov blir någorlunda tillfredsställt. Denna ponnyn behöver alltså absolut minst 5 kg silage för att fylla detta behov.

Säg också till dem att det är energi som gör hästen fet och att kraftfoder innehåller mer energi per kilo foder så att det därför är bättre att ge mer silage och mindre kraftfoder.

ta papper på analysvärden på allt foder.
en tabell på vad en häst/ponny har för behov.
och förklara,
"såhär mycket mj, smbrp osv behöver en ponny som eran."
"men nu ger ni foder så att det blir såhär istället, då kan hästen bli sjuk. och det är DYRT"
och då säjer omd antagligen ; "jamen den har alltid ätit havre"
då kan du svara ;
"ja, det kan hända, men nu är värdena på höet såhär, och då bör den äta såhär istället, och den kommer inte gå ner i vikt på rätt sätt om den får den mat som den får nu"

ta gärna med papper på vad fång är och så vidare.. och förklara varför dom bör ändra foderstaten, inte bara säja "för att det är så och den kan bli sjuk"..
dra paralleller till vad som händer med oss människor om vi inte får i oss allt vi behöver.. vitaminbrist-mineralbrist =bristsjukdommar..

och så kan du ju säja att det är HAVREN som gör ponnyn pigg, inte höet.. be dom prova äta bara godis och ingen mat, det mättar, dom blir tjock, men dom lär få sveriges värsta sockerspeed! :devil:

sen så, föräldrar brukar vara väldigt mån om sina barns välbefinnande, tala om för dom med lite överdrift att med den foderstat dom ger nu kommer ponnyn bli galen, och slänga av barnen. :devil:

och ha med dej PAPPER på allt, så att dom kan se och ta på det du säjer. det gör mycket i sånahär sammanhang.

Senast ändrad:

Håller med om det, dödsdömt, men försöka går ju alltid så man kan lätta på sitt eget samvete.

Har själv varit med om att försöka påverka andras syn på vad deras hästar ska ha för mat och kapitulerade efter ett tag. Bla ville jag ordna höanalys "-Vad ska det vara bra för??" Berättade då alla fördelar med analys "- nej inte intresserade" blev svaret. Föreslog att de skulle byta ut det dammiga höet till hostponnyn mot ensilage (jag var med på att köpa ensilage oxå) Nej det dammar väl inte?? Jag "- Jo det gör det", De -"-Nej vi ser inget" .. :o I samma veva föreslog jag att de skulle byta ut spånet mot något annat till samma ponny, nejdå det går så bra, "-du vet inget bra hostpreparat blev svaret" *suck* och så vidare.

Eftersom ponnyn ändå fick veterinärvård och inte såg ut att lida allt för mycket la jag ner det. Det enda man kan göra är nog tyvärr att berätta ungefär vad man tycker och sen vänta ut och låta dem inse själva att det kanske är bra. Det går inte att tvångsomvända folk.

Tala gärna om att hästen producerar magsaft dygnet runt. Så den behöver mycket att tugga på och ofta. Gärna små mängder men ofta. Får den inte mat då så blir det magsår direkt.
1,2 kg hö per 100 kg häst är minimum enl SLU.

Ja det blir nog inte lätt. Men förklara (förutom vad andra sagt) att näringen sitter i torrsubstansen, INTE i vattnet. Vattnet (alltså en hel del vikt) är inte mat.

Tack för era svar... Ska göra ett försök till...

Du kan inte få hjälp av någon "stark" person i stallet el veterinär t ex. Kan bara önska dej lycka till. Det är beklämmande när brist på kunskap drabbar hästarna idag.

Varit i samma diskussion i vårat stall, angående höanalysen :smirk: . Resonemanget där går mera åt att man måste öppna och ta analys på alla ensilagebalar för att man ska få rätt resultat osv, och då förstörs alla balar bl a bla. Men ensilageskörden är från samma äng vid samma tidpunkt, så förra året tog jag prover från två balar och fick en hint om var värdena låg. (Vi har både hösilage och vanligt hö)

Vill någon mer ha reda på resultatet får de vara med och dela kostnaden :devil: . (hemska mig)

Men jag är rätt glad över att jag tog prover... Förra året låg hö-kvoten på 2,1... men efter lite foderstatsberäkning blev min häst varken mager eller bukig :p .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 961
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar