Behöver hjälp angående sadel!*långt*

M

mjauen

Min häst har haft lite ont i ryggen från och till, fyrtacktig i galoppen och varit lite spänd vid ridning, vi har provat och haft massvis med sadlar till honom och de är även utpassade efter just honom men han har fortfarande dessa problem, tillslut var jag så less eftersom det även känns som han markerar lite från och till så jag har nu ridit barbacka i ridhuset två dagar och allt släppte han började "galoppera" han som knappt har gått i en riktigt tretaktig galopp på två år, han vart arbetsvillig och avslappnad till max, har även musklat sin överlinje och rumpa på bara två dagar:)

Vet någon varför han gör så, vi var hos en veterinär för ett halvår sedan då vi kände samma problem, hon hittade ingen hälta bara att han var lite spänd över rygg och bäckene och att han var lite trång mellan tornutskotten men vi bedövad och det gav inga resultat, har även gått på butta en månad, ingen skillnad. Och han även testats att bara tömköras i 6 veckor men ingen stor skillnad bara ca första veckan när vi började rida då han hadde mer tretaktig galopp men inte samma resultat som när jag nu har ridit barbacka.

Vill även tilllägga att jag har både en hopp och dressyrsadel men det är ingen skillnad på honom med de olika sadlarna.

Några tips vad jag ska göra, tror ni att någon annan form av sadel skulle fungera, några åsikter varför just han blir så när jag rider barbacka? TACKSAM FÖR SVAR!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver hjälp angående sadel!*långt*

Regelbunden massage och barbackasadel en tid framöver?
 
Sv: Behöver hjälp angående sadel!*långt*

Vet inte varför han gör så men om du nu vill ha en sadel kan du alltid testa bomlöst :idea:

Finns massor av trådar om bomlösa sadlar här på buke
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp