Behöver hjälp ang. sadel

B

blondi3958

Jag funderar på att köpa en westernsadel.
Men kan inte så mycket om dom :crazy:
Kan ni hjälpa mig lite?
Jag funderar på en som H**ks säljer:

Big horn läder/ Cordura 15
Är en sadel med 13" front i klassisk modell med morderna material.
Kombinationen läder och corduraväv gör sadeln lätt men ändå robust. Ralide syntetbom. Vikt 8kg.

Detta säger mig ingen ting*suck*
Vad menas med läder/cordura 15 (15 vad är det?)
Vad menas med 13 front?

Jag har 17-17,5" på min alroundsadel(engelsk) och 95 grader på bomen= normal mot vid-vid.

Tror ni sadeln passar mitt varmblod????

Sv: Behöver hjälp ang. sadel

Denna sadel har jag på prov åt min arab:) Fast en äldre modell.
UUURSKÖN. oerhört fin!
Cordura är en slags tyg. Men en väldigt stark sådan.
15 " är storleken på sitsen, lagom stor åt mig. 14 år. Om du inte är jättestor så passar den nog.

Hoppas det blev lite hjälp.
:)

Det är viktigt att sitsen inte är för stor, jag har 16" (34/36 i byxor) och det är min max strl..
Om dom blir för stor så åker man omkring och det är visst inte bra, fast det gör man väl i en förstor engelsk också i.o.f.s.

Annars vet jag inget mer än littL flower...

För att veta om den passar ett vbl eller vilken annan ras som helst bör du nog ta ut en sadelmakare som provar ut den, någon som kan westernsadlar då med.. Alla ryggar är inte likadant även om det är samma ras...

Jag har äntligen köpt en Big Horn westernsadel, dock ingen av de H**ks har. Den är av cordura, har mockasits och är lätt samt passar pållen perfekt. (Utprovad av sadelmakare)

Liknande trådar

Utrustning Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej. Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier...
Svar
12
· Visningar
2 313
Senast: MonteRose
·
Western Funderar på att köpa en westernsadel till min unghäst men har en del krav och inte lika mycket koll... :confused: Den ska helst inte...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Onnie
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: Lazy Lady
·
Utrustning Idag tog jag bort skygglapparna och insåg att min hästs rygg är dåligt musklad. Det beror troligen på klassikern dåligt passande sadlar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 992
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar