Behöver hingsttips!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CiccisMysan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 027
C

CiccisMysan

Funderar skarpt på att betäcka mitt halvblodssto. Kollar hingstar på nätet men hittar inget som är perfekt, har kanske lite speciella krav:smirk:
Stoet är en fux e. Stanford ue.Swift och hon är 175 cm hög och lite lång i ryggen, annars välbenad och välbyggd. Hennes mamma var gravt intåad båda fram, så jag vill helst ha en helt korrekt hingst så oddsen för bra ben blir som bäst.
Hon är ganska "hård" i psyket (lite dominant) men snäll och trevlig att rida. Vill ha gärna välja en hingst som är lite "mjukare" i huvudet.
Avkomman får gärna bli aningen mindre och lättare i typen, med bra rörlighet och gärna en aning "fullblods-gnista", och det är dressyrstam som jag främst tänker på, men det gör ju inget om den blir bra på att hoppa också:angel:

Jag är svag för fuxar, så det får gärna vara en fux:)

Blir tacksam om ni vill ge mig olika tips, jag är helt ute och seglar när det gäller hingstval.

Sv: Behöver hingsttips!

Jag tycker Belamour är en het kandidat. Fux, inte gigantisk stor, 9:a på benen och fick hela tiden beröm för sitt stabila psyke under bruksprovet...
Susanne Gielen: Jag föll som en sten, vilken härlig häst! Han är taktmässig och rörlig med lugnt temperament och ändå med den rätta gnistan. Jag ser fram mot att rida och utveckla den här hästen.

citat från Flyinges hemsida.
Lycka till!

Cyrano de Bergerac då.

Han är ju en super fin hingst.
Och vad jag har sett så ger han mycket fux.(även om han är brun).
Han har ett bra temperament. Pigg när det krävs av honom men lugn att sköta och hålla på med.
Jag kommer att ta honom till mitt sto e:Swift.

Tack båda två för tipsen. Belamour är väl den jag faller mest för av de ni tipsat om. Det enda som talar emot honom är att han ser ganska grov och tung ut på nåt vis, tänker ju tanken att det blir en avkomma i Mysans storlek fast ännu kraftigare och grövre...

Så här se stoet ut (ignorera "det" som sitter på:angel:)
ridmars2.jpg

Inga fler tips???
Hade hoppats på massor av goda råd och idéer.

Har du kollat på fullblodshingsten Roven? Finns på Flyinges hemsida. Fast det är ju en hopphingst...

fast Roven blev väl godkänd som gångartsförädlare??? Kan ha fel.

Annars mina förslag:

Daytona - ädel och vacker!!
Hohenstauffen II (Stavas??) - rör sig bra, verkar cool, snygg.

Fick nu hjärnstillestånd.....:D

Daytona:d
Jösses vilken snygging. Fast det står att han inte är korrekt i benställningen, är så rädd att det finns i Mysans gener efter mamman, vet inte hur stor risk det är att det ärvs på det viset, så man får ett föl med värsta benställningen, det vore ju trist.

Min vet säger att frambensställ är den exteriöra del som har lägst arvbarhet... Hon är även mkt duktig uppfödare.

Att de är felställda kan ju bero på fler saker än det exteriöra tex fel verkning, fel foder, sjkdom mm

Jag har själv ett sto med helt sjukt inkorrekt frambenställ som hon fått genom sjukdom. Hon har dock gått 1.30 hoppning och är nu dräktig.

När jag valde hingst så tittade jag bara (när det gällde benen alltså)på att den hade "normala" (fram)ben (7) och inte hade samma fel som hon dvs inåttåad, utan var nöjaktigt korrekt.

Visst är Daytona fin:love:

Tack för dina rader om arvet. Jag vet inte om Mysans mamma föddes sån, jag köpte henne (med hjärtat och inte med hjärnan:o) när hon var två år. Hon såg förfärlig ut, men å andra sidan så var hon inte halt i sina framben öht på sina 18 år, dog förövrigt av tarmvred:cry:
Mysan har ju korrekta ben, men är i stället den mest olyckbenägna häst jag vet. Massor av skador pga vurpor i hagen etc, så jag vet inte om jag vågar betäcka henne. Livrädd för att det skall gå åt skogen så jag förlorar henne, men samtidigt känns det som det är läge att chansa. Älskar ju hästen och vill så gärna ha en avkomma från henne.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 113
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 733
Senast: EmmaBovary
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 436
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka