behöver goda råd

E

exotic

hej jag har lite funderingar om en travare som nu går som ridhäst.
när hon blir kall kan hon bli lite stel och få muskel knutor.
hon rids ca 2-3 dagar i veckan å så har det varit ett tag nu men det är mest skogsturer mycket skritt och en del trav. får höra av andra att man inte ska rida alls utan bara promenera henne och en del säger ut i skogen och gå över stock och sten å klättra. jag blir helt snurrig så jag vill veta vad ni här inne tycker ska hon fortsätta att skrittas och små travas 2-3 dagar i veckan ca 1 timme per gång och ca 15 min trav. hon blir mjuk i musklerna när man gör så och muskel knutorna försvinner sedan får hon givetvis massage och blir stretchad efter varje gång. men ge mig mer råd på hur ni skulle göra. det är en varmblods travare det gäller.

Sv: behöver goda råd

Hej.

Jag har själv ett varmblodsto som är känslig för kyla och blir stel och spänd om hon blir kall.

Mitt råd är att hålla din häst täckad och varm.

Sen är ju rörelse rent generellt bra för att få ingång blodcirkulationen. Tror att så länge du tar det lungt så kan du fortsätta rida som du gör.
Lyssna på hästen!

Sv: behöver goda råd

kl

Exakt, hästen ska hållas varm. En bra idé är att longera hästen före man rider. Hästen får jobba i fri form och lugnt tempo och på så sätt värma upp musklerna innan man sitter upp.

Sen skulle jag gärna motionera hästen regelbundet, longera och löslongera för att hålla igång musklerna. Ridtäcke är också bra, och b.o.t. har ju en del bra produkter!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Träning Hej! Jag är medryttare på en fantastisk D-ponny som rider ca 2-3 dagar i veckan och tävlar lite då och då, rider även för tränare...
Svar
10
· Visningar
1 292
Senast: Rosett
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 821
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka