Behöver gå ner några kg, hur?

MM

Trådstartare
Har en häst som är lite sommarfet som behöver gå ner några kg. Det handlar om en lite rund mage och alltså ingen drastisk bantning men för hans skull så behöver han gå ner lite. Känner inte några revben alls och det är inte ok tycker jag trots hans ålder.

Han motioneras inget eftersom han är 2 1/2 år och kan alltså inte hjälpa till att få ner honom några kg.

Ska man ge exakta basbehovet av grovfoder eller ska man dra ner något kg?

Sv: Behöver gå ner några kg, hur?

Hur menar du med basbehovet av grovfoder?
Vet du värdena på höet och ungefär vad hästen behöver? Det skulle jag ha dragit ner det till. Inte lägre eftersom det är en så ung häst. Är ingen expert men det blir ju konstigt om man ska dra ner till minimum TS per dag t ex om man inte vet vad den egentligen får i sig.

Analys kommer vilken dag som helst.

Hästen går fortfarande ute dygnet runt på gräs.

Jag menar ifall jag ska ge det som hästen minst behöver eller om man gör som när vi människor går ner i vikt, drar av lite kalorier dvs, mindre mat.

Det handlar som sagt inte om hårdbantning och det får ta tid om det är så men vill ha honom i bättre hull till våren när det är dags för inridning.

Har aldrig haft en häst med extra hull på sig. Alla mina fd hästar har fått fri tillgång till mat och sett fina ut, det kan definitivt inte min nuvarande ponny.
Så jag vet inte hur man bantar en häst samtidigt som den ska få i sig allt den behöver.

Du räknar ut vad han behöver och ger honom bara det. Börja med tabellbehov. Tappar han inte i vikt så drar du ner kanske 5MJ i taget.

Mina ponnyer är lite runda nu men det löser sig troligen när betet tar slut.

Precis ett sånt svar jag var ute efter, tack :)
Hoppas också på att det ger lite resultat nu när betet börjar ta slut. Hästarna stallas in nästa helg troligtvis.

En unghäst hade jag inte bantat om den inte är tjock och klart överviktig. Den lilla extra magen kommer troligtvis försvinna nu när gräset inte innehåller lika mycket & när han börjar ridas in :)
Gör en analys & räkna ut ett foderstat till honom.

En unghäst hade jag inte bantat om den inte är tjock och klart överviktig. Den lilla extra magen kommer troligtvis försvinna nu när gräset inte innehåller lika mycket & när han börjar ridas in :)
Gör en analys & räkna ut ett foderstat till honom.

Håller med , en unghäst ska inte banta , dom lägger på sig på sommaren för att sedan återgå till normalhull , förhoppningsvis.Beror ju lite på hur mycket dom rörs sig.En unghäst på två år skall ha jämnåriga att busa o springa med-

vad har buset med fodret att göra?

Ingenting. Han klarar av att busa med hästar i andra åldrar med.

För övrigt så behöver han gå ner i vikt! Helst innan han börjar rulla fram. Han är av en ras som erkänt brukar vara överviktiga och det hade jag tänkt undvika. Sen får ni tycka vad ni vill så klart.
Tänker följa råden jag fått här i tråden. Som jag skrev innan så ska han inte hårdbanta. Så korkad är jag inte.

Edit; Såg att detta kan uppfattas som att jag har en aggressiv ton men det har jag inte och ville bara klargöra det :)

Senast ändrad:

Kan du inte gå promenader med den? Det är motion det också och betydligt bättre än ingenting, dessutom kan det vara bra träning för den att vara ute i naturen.

Vi brukar vara ute på promenader, dock inte blivit några på sista tiden med det kommer bli mer nu när han ska stallas in.
Kommer även bli lite löshoppning framöver ( i lagom mängd så klart) så han håller igång det lilla han kan. Leker väldigt mycket i hagen också. Gillar att racea runt med eller utan kompisarna. Så rör på sig gör han.

Är dock lite orolig över hagfördelningen. Han ska gå med 2 som kommer ha stora givor lunch i hagen och delar dom andra med sig så kommer han inte gå ner i vikt eller ännu värre gå upp. Får se vilka mängder det handlar om när analysen kommer. Är inte glad i att ge honom mini på kvällen bara pga det. Men det löser sig väl hoppas jag. Dom andra går i princip på fri tillgång.

Han kan ju få halm på kvällen, det är kanske inte lika gott.
Jag tycker kanske inte heller att en unghäst ska bantas men förstår din oro. När min ponny var ung fick hon för mkt mat en vinter. Det var innan jag läste på om utfodring av hästar. Efter det så var det mycket svårt att banta henne och av den erfarenheten så vill jag nog påstå att man bör se upp lite även med unga ponnyer. Men den behöver naturligtvis proteiner och mineraler och det är speciellt viktigt eftersom den växer.

Han står på spån.

Det är inte så att jag är orolig utan det är bara fakta att han måste ner lite. Jag känner inte revbenen ens om jag trycker in fingrarna i magen på honom.
Det får lösa sig med hagindelningen. I värsta fall får han gå själv. Det finns tyvärr ingen annan han kan gå med och som sagt, dom 3 han ska gå i hagen med kommer få stora mängder hö till lunch och jag tror inte det kommer gå att ha dom i samma hage pga det. Dom är stora hästar alla tre och min är en liten C-ponny.

Det kommer att lösa sig automatiskt vid uppstallning med en vettig foderstat. Man får aldrig banta en unghäst! Och börjar inte motionera mkt mer än vad den är van vid. Den har också ett stort behov av att stärka leder, senor och muskler så ta det försiktigt!

Du skall dock inte dra ner på protein alls.
Så hästen behöver en högre kvot.
Och så måste den ha tillräckligt med fibrer.

En fet häst på bete har ofta blivit fet p.g.a. proteinfattig mat.
Den behöver äta mera för att få tillräckligt med proteiner och då så blir den fet.
Du kan prova med att ge hästen ett proteintillskott på betet och se om det reder upp sig.
Oftast så gör det ju det.

Du räknar ut vad han behöver och ger honom bara det. Börja med tabellbehov. Tappar han inte i vikt så drar du ner kanske 5MJ i taget.

Mina ponnyer är lite runda nu men det löser sig troligen när betet tar slut.

Min 6 åring är lite sommartjock han också och när jag räknat foderstat till honom har jag utgått från den vikt han SKA ha så får jag se om det funkar annars drar jag ner lite som du beskriver.

Vad ger mest protein på minsta mängd?

Min häst äter inte kraftfoder. Inte heller hästgodis, morötter m.m
Kräsen. Så blir nog inte lätt att få i honom.
Lusern går inte.

Som jag skrivit ett ex antal ggr så är det ingen hårdbantning och nej, han ska inte springa 100 varv i paddocken varje dag.
Jag skrev också att det får ta tid bara han är i bättre hull till han ska ridas in. Så han har i princip 8 månader på sig att tappa dessa kilon.

Vad bör en C-ponny väga i normalt hull?

Mina varmblod vägde 400 kg och halvblodet 550 kg. Ska han ligga runt 320-350 kanske?
Han är ca 135 hög. Äger inget viktband då jag bara hört att dom är opålitliga. Men ska köra iväg och väga honom en dag när jag kan få sällskap med mig till hjälp.

vad har buset med fodret att göra?

Ingenting. Han klarar av att busa med hästar i andra åldrar med.

För övrigt så behöver han gå ner i vikt! Helst innan han börjar rulla fram. Han är av en ras som erkänt brukar vara överviktiga och det hade jag tänkt undvika. Sen får ni tycka vad ni vill så klart.
Tänker följa råden jag fått här i tråden. Som jag skrev innan så ska han inte hårdbanta. Så korkad är jag inte.

Edit; Såg att detta kan uppfattas som att jag har en aggressiv ton men det har jag inte och ville bara klargöra det :)
Bus är lika med motion , det var bara så jag tänkte :)

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar