Behöver ett snabbt svar!!! Travare!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare mjauen
  • Startdatum Startdatum
M

mjauen

Jag undrar om det går att hitta travare som inte är märkta, finnst det många eller måste dom vara märkta?

Tacksam för svar snarast! Tack!

Sv: Behöver ett snabbt svar!!! Travare!

Samtliga registrerade travare är frysmärkta.
Ingen frysmärkning ingen registrering.

Detta görs när de är åringar, så ska du hitta någon utan frysmärkning har den troligtvis haft en mindre seriös ägare av något slag.

För att få vara registrerad hos STC så måste den vara frysmärkt.
Om du hittar en travare som INTE är det så har ägarna förmodligen inte registrerat? Vet inte om det ens går att inte registrera, isf blir det väl som korsning (eller okänd?).

Jag skulle nog undra VARFÖR man inte har registrerat.

Om du köper en som är frystmärkt så vet du ju vad du får så att säga, och det känns ju något mer seriöst som uppfödning.

Jag har en svensk kallblodstravare som inte är frysmärkt men ändå registrerad i STC.
Hon blev aldrig registrerad som föl eftersom hon inte skulle användas inom travet utan bli ridhäst. När jag köpte henne var hon nio år och hästpassen var i antågande så jag började undersöka möjligheterna att få henne registrerad. Till att börja med var det omöjligt att få henne reggad i STC, men några år senare öppnade de en tredje stambok för hästar som av någon anledning inte blivit registrerade "i tid".
STC:s tredje stambok kom 2002 och mitt sto har stamboksnummer 1 (SKT 1).

Så visst finns det travare som inte är frysmärkta!

Immer

Köper du en häst som är imp. från t.ex Danmark Tyskland så är de ej frysmärkta utan chipade!! Tror faktiskt Sverige är ganska ensamma om att frysmärka. Travare från Amerika var tidigare tatuerade under överläppen vet inte om de oxå gått över till chip?:confused:

Mkt intressant att få lära sig att det numera finns ett "tredje register" för omärkta/oreggade travare:bow: Hade ingen aning om det, men det bör finnas en del sådana runt om i landet, det var ju en del som "förköpte" sig och sedan inte hade råd att lösa fölavgifterna på det goda 80 talet:devil:(SUCK)..

Ryska travare var också märkta i läppen förr, ingen aning om det är så numera...

Mitt sto har ingen frysmärkning utan chipmärkt hon är importerad från nederländerna.. många tror det e ett halvblod/fullblod även seminveterinären :eek:

Norska travare är inte märkta då det inte är lagligt att frysmärka hästar där. Dom är chippade.

eller så har ägaren haft egen hingst och betäckt stoet med, och sen inte registrerat, eller ville göra en ridäst.
Eller som sagt, inte hade råd att betala fölavgiften.

min fd travare har ingen frysmärkning, men han var frysmärkt;) märkningen tog inte, inte ens efter en omfrysmärkning. tre vita strån hade han.

Senast ändrad:

var inte de amerikanska travarna frysmärkta med? uppe vid nacken nästan?

edit:
Adrian-Chip.jpg

Adrian Chip, frysmärkt.

eller så har ägaren haft egen hingst och betäckt stoet med, och sen inte registrerat, eller ville göra en ridäst.
Eller som sagt, inte hade råd att betala fölavgiften.

min fd travare har ingen frysmärkning, men han var frysmärkt;) märkningen tog inte, inte ens efter en omfrysmärkning. tre vita strån hade han.

Oavsett vilken av anledningar du anger så är det väl inte speciellt seriöst eller?

mycket kan hända på ett år, man kan ha råd med fölavgiften i maj i år, man betäcker och allt är frid och fröjd. sen när fölet kommer har mna inte råd iallafall.

Hade jag ett sto och en egen hingst och ville ha en ridhäst utan krav på fin stam eller ridhästras skulle jag eventuellt fundera på att betcka dem.

Eller så kan det vara tjuvbetäckning, och så står man där med ett oplanerat föl.

alla travhästar är ju frysmärkta / chippade.

Är dte verkligen seriöst att ava och sedan upptäcka att -hoppsan, pengarna var visst slut?

Är det seriöst att betäcka med vad som helst. Samt att det går registrera avkomman ändå om så vore fallet.

Tjuvbetäckning är för mig hög grad av oseriös.
För det första så skall inte en betäckning kunna ske, man får se till att ha koll på sin märr, så inga hemliga möten kan ske. Skulle olyckan vara framme går det skölja bort.

mitt kallblod är inte frysmärkt han står som okänd i passet , jag vet dock vilka hans föräldrar är, dom som födde upp han va riktigt puckon å betalade inte in levandeföl avgiften å tog inte hand om sina pållar men de är en annan historia . nu ska dock aldrig min pålle starta så jag bryr mig inte så mycke .. på ridtävlingar får han ju ändå va me :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag vänder mig till Buke som brukar ha svar på det mesta. Min mamma som är pensionär bor i Kenya. Hon behöver en gång varje år lämna in...
Svar
3
· Visningar
456
Senast: MJLee
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar