Behöver ett klokt råd..

Yttik

Trådstartare
Väljer lägga frågan här. Beredd att bli dumförklarad av alla kloka dressyrmänniskorna ;) Men jag måste fatta ett beslut innan hjärtat aldrig aldrig vill släppa min kille.

Jag fick i år ett föl jag inte planerat själv eller något för tog över mamman. En mamma jag hatat och hatat att älska för flera skäl detta år vi fick ihop. Speciellt sto som var dessutom långt ifrån välmående så hon har gett mig ångest för jag inte bultade henne när hon kom i januari dräktig typ (annan historia). I alla fall så födde hon ett hingstföl 23 juni. Hoppstam efter Cabachon. Jag får inte hoppa pga ryggskada mer än små skutt.

Och av alla fölen så föll jag SÅ HÅRT för honom :love: Han är den mest bedårande, charmiga och personliga föl jag fått. Dessutom vet jag att han blir stor nog för mig och inte så sportigt ädel (som jag inte gillar).

MEN är det helt galet behålla honom och tro man kan komma någonstans i dressyren med honom? Han har en rätt fin trav, försökt filma men så fort man börjar stannar han upp och ska pussas (mammagris). Jag vill våga tro att man kan forma dressyrkuse av honom..

Så.. ska jag behålla mitt hoppföl och drömma om nå i alla fall MSV? (har nog inte sikte högre då jag har familj, inte tid träna hur mycket som helst och fått dåliga tävlingsnerver) :P

Sv: Behöver ett klokt råd..

Alla halvblod som rör sig skapligt bör kunna gå medelsvår med en duktig ryttare. Sen blir ju %-en sämre än en likvärdig ritt med supergångarter, men självklart ska man kunna rida för godkänt och kanske även placering.

Är du fäst vid fölet, behåll det :)

Alla hästar kan gå msv, så rör sig hästen taktmässigt och i balans samt är någorlunda korrekt exteriört så tycker jag absolut du ska behålla.

De flesta ryttare fokuserar väldigt mycket på hästens kapacitet men desto mindre på den egna kapaciteten och grundridningen. Det är i 99/100 fall där det brister om ekipaget inte når msv (om intresset finns så klart),

Heh så sa inte min tränade. Där var mer "var nöjd om en hopphäst kan gå en LA med godkänt".

Han är min lillprins. Han kommer alltid när jag åker ut för hälsar på, ger mig en puss och myser in sig. Så kärleksfull och personlig. En häst som lyssnar och man kan prata av sig med :) Så trygg med för vi fick ta bort hans mamma rätt akut och var inga problem. Han ropade inte ens efter henne utan gick vidare med sin flock. Han är en sån där 1 på miljonen häst.

Tror MSV är siktet för mig. Vem vet om jag vill högre sen när man är igång och kommit dit.. men den dagen lär jag nog aldrig byta honom ändå om han blir kvar. Då viker jag hellre och stannar på MSV :) Med bästisen

Jo ni har nog rätt. Så svårt är det väl inte.

Är mer ångesten över att TÄNK OM han är en dunderfin talang inom hoppningen och ingen finns där som låter honom få visa vad han kan. :(

Behåll och se vad som händer:). Även om hästen skulle vara en hopptalang (vad var det för stam på modern?) kan du isf hittat en pilot som kan hoppa och du kan dressyra.

Håller också med om att alla hästar kan gå msv. Om en tränare säger att man ska vara "glad" om en hopphäst klarar en godkänd L:A så ifrågaställer jag den tränaren rätt ordentligt. En hopphäst SKA vara lika välriden som en dressyrhäst för sin klass. Är ett otyg när folk struntar i dressyren för att "det är en hopphäst".

Pilot :D *kollar vänskapskretsen* Bra ide!

Mamman är efter Landprinz I (dålig koll på honom) - Kadett.

Rättar till var då hon fått somna in.

Det är ju inte ofta man klickar så totalt med en häst. Jag tycker du skall behålla honom och se vad som händer! Tänk vilka fantastiska band ni bygger upp till varandra så här tidigt. :love: Det tror jag kan bli hur viktigt som helst för framtiden, inte minst på tävlingsbanan.

Jag håller med om att nästan alla hästar kan gå MSV och att det mer hänger på piloten än på djuret. Se bara på Minnas Isac, enligt stammen är han ju ganska mycket hopphäst. :D

Behåll!

en hopphäst har ofta bättre galopp vilket är mer gynnsamt ju högre man kommer.

Hur många hopphästar blir stjärnor även om de har kanonstam o talang som unga.

tror att du får en strålande stjärna som du kan glädjas med. Kärleken är viktigast:love:

Mjo tror det är också mycket individ. Kompisen köpte sig fin dressyrstammad talang. Han går 140 hoppning istället :o

Vi har klickat helt. Han sover i min famn och går med mig överallt. Det är min bebis :love:

Blir glad över svaren. Är inte helt galen som vill göra dressyrmulle av min hoppeskutt.

Minns när han någon vecka gammal hoppade muren mellan hagarna :eek: (iof bara kanske 50 cm och sen mellan trådarna över)..
får be honom lägga sånt åt sidan och öva passage i hagen istället :D

Men självklart kan en hopphäst gå Msv.

Det hänger ju mest på ryttaren så självklart ska du behålla om du känner så för din häst.

Tack :) Får jag snart flytta mig in i snacktrådarna då.. ska bara smälta att jag har en keeper hemma :love:

halge_50c79050ddf2b36aa4000993.jpg

My precious :love:

Liknande trådar

• Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar