Behöver era råd NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!

lillis1222

Trådstartare
Hejsan,

Gjorde igår "förskojsskull" en liten uträkning på vad jag lägger i pengar på mina 2 hästars kraftfoder i månaden.. och blev MÖRKRÄDD!.. Jag trodde jag hade ett ekonomiskt alternativ med INTE! Ger idag Lucern, Krossat korn och olja ...vilket i sin tur är relativt billiga alternativ.. men då jag inte uppnått önskad effekt och därigenom måste ge så stor mängd skenar kostnaderna iväg till för stora belopp!

Jag har alltså 2 tävlingshästar som rids hårt.. båda 2 står högt i blod och jag kämpar och kämpar för att få dem "runda och fina" , de är INTE magra på ngt sätt men jag vill ha dem rundare överallt! De behöver även mkt energi med tanke på att de går hårt, men samtidigt inget de blir för "hotta" i huvudet av!
Värt att tillägga är att de får SUPERgrovfoder som är analyserat till kanonvärden.

Jag är helt enkelt inne på att ge ett helfoder.. vilet faktiskt blir billigare än min nuvarande blandning, och förhoppningsvis även kan ge BÄTTRE EFFEKT!!

Så min fråga är:

* Vad rekommenderar ni?

* Dodson & Horell
* Krafft
* Hippo
* Havens
* Granngårdens egna
* Andra alternativ?????

Behöver lite tips och råd? Inga förmaningar och nedlåtande kommentarer:crazy:

Sv: Behöver era råd NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om du har ett grovfoder med bra värden och ger stora mängder lucern korn och olja, men ändå inte får den effekten du vill ha kan det vara så att du ger "fel" proportioner. Det kan till exempel vara så att hästarna egentligen bara behöver oljan för mer energi eftersom proteinet är tillräckligt i höt. Mer protein kan i det läget försämra möjligheterna för hästen att använda energin.

För att kunna få vettiga råd så behöver du nog lägga ut vad du har för värden på grovfodret och hur mycket hästarna äter av det samt samma sak för kraftfodret, alltså värden och vilken mängd hästen äter av varje.

Har blivit rekommenderad Hippo Pro Champ av ganska så många... Vad har ni för erfarenheter av detta??? Hur mkt ger ni till hästar i träning??:)

Billigast och bäst effekt ger exakt rätt tillskott.

Vad får dina hästar för grovfoder?

Edel från JohanHansson har ett bra pris.
Likaså Åsebro foder.

De får Hösilage på hösten/vintern och Hö på våren. Nu på sommaren går de och knaprar grönt gräs hela dagarna:)

Okej.
Grönt gräs innehåller oerhört mycket protein. **Men OBS bara grönt och kort gräs, långt gräs innehåller för litet protein.
Du behöver tillsätta energi.
Massor av det också.
Lusern blir då fel eftersom att det är så mycket protein i det.

Ett högenergi färdigfoder som du häller olja på skulle nog fungera.
Men hästar som är "högt i blod" kan i princip svälta ihjäl med gräs upp till knäna.
De behöver ett koncentrerat och näringstätt foder.

Jag är inne på samma spår som du:) Färdigfoder + behålla min olja!
Lucern har jag ju gett för att de ska hålla sig i hull (= tunnar ut utan)

Då är frågan; Vilket färdigfoder rekommenderas??/ inte kostar skjortan?

Har varit inne som sagt på Hippo pro Champ!

Eller har du andra alternativ?:)

Utan analysvärden är det alltid ett dyrt vågspel att fodra med kraftfoder.

Med analysvärden (och här kan jag tillägga att det många anser vara super och jättebra inte är särskilt bra till många svårfödda hästar - allt beror på vad man har för hästar) kan man vara ekonomisk och faktiskt också räkna en foderstat som är bättre för hästen. Kraftfoder är ju ett nödvändigt ont, som gärna ska undvikas om det går (med tanke på hästens mag-tarmfunktion).

Både plånboken och hästen mår bra av så lite kraftfoder som möjligt, med de problem du beskriver misstänker jag att ditt grovfoder inte alls håller den kvalité du behöver. Vore nog lämpligt att lägga ut värdena så du får bättre råd utifrån rätt fakta.

Min 1åring står ganska högt i blod och det har blivit en enorm skillnad med Dodson-foder! Hon har fått rumpa och rygg. Må vara dyrt men det är det värt. Hon får nu (på betet) Dodson+olja och även lucern om hon står inne pga dåligt väder.

Visst med ett eller annat "mirakel"-foder så löser man allt.
Medan sanningen nästan alltid är att man just då lyckats pricka rätt på vad hästen behöver.
Om man räknar i stället så kan man uppnå samma sak både bättre och billigare.

... och jag har precis motsatt erfarenhet av D&H. Dyrt, hästen ratade fodret efter ett tag. Dessförrinnan; ingen skillnad i hull.

Vi fodrar med Iformfoder och är jättenöjda Det är otroligt prisvärt och finns i rätt många sorter så det ska passa till diverse höanalyser. Våra tävlande fullblod är både kräsna och lite svåra att hålla i hull men blev fina på detta kraftfoder. Vi analyserar vårt hö och väljer den kraftfodersort som passar årets hö.

Om du ändå sitter och räknar för skojs skull, så kan du räkna på vad det skulle kosta att själv blanda en muslieblandning som har den värdena du önskar. Det blir betydligt mycket billigare än att köpa färdigblandat. Visst, spannmålet blir inte ångkokt men krossat..

Jag har provat färdiga muslieblandningar eller pelleterat vid ett par tillfällen och har faktiskt inte märkt skillnad jämfört med när jag blandat själv. Jag har inte lust att köpa ett färdigfoder som kostar 10 kr/kg när jag kan blanda eget för kanske 5 kr/kg. Kolla vad ditt favoritfoder innehåller och gör en förenklad kopia?

Jag har räknat ut mitt som jag tror att mina hästar behöver(högt i protein och MJ), har dem på bete och har ingen analys på det. Kommer att räkna om i höst när jag har analys på höet. Hästarna har svarat jättefint på detta bara på ett par veckor. Jag blandar 25 kg/gång och det betyder att det är riktigt färskblandat hela tiden (hämtar korn som krossas samma dag, har 3 hästar som äter vvars 2 kg/dag). I vanliga fall pytsar jag varje dag men jag är höggravid och räknar med att vara borta ett par dag i några veckor, men det är inte första gången jag blandar själv. Nu är jag inte någon foderexpert men nyfiken och läser vad jag hittar, vem säger att det fodret jag blandar själv skulle vara bättre anpassat till mina hästar än något som någon annan blandat med liknande värde? Kommer att fortsätta med detta i vinter, spar massor av tid, och mycket enklare om jag skulle behöva hjälp ett pass.

Av färdigfoder jag har provat i modern tid så var det något från Spillers (som låg högt i MJ och protein) min ena svarat bäst på. Provade DoH build up på en annan nu inför 3-års och märkte ingen skillnad alls. Alla mina 3 hästar har en glupande aptit och äter allt, skulle de peta i maten så är det något som är fel.

I övrigt så sällar jag mig till skaran som undrar hur värdena ser ut på ditt supergrovfoder och hur mycket de får.

Om du ändå sitter och räknar för skojs skull, så kan du räkna på vad det skulle kosta att själv blanda en muslieblandning som har den värdena du önskar. Det blir betydligt mycket billigare än att köpa färdigblandat.

Jag slutade med att blanda själv när den uträkningen gav resultatet att ett pelleterat foder var mycket billigare.
Dessutom så ger det mindre spill.
Mineraler och vitaminer är så pass dyra att ofta får man en massa "mat" med på köpet om man fodrar med ett ekonomiskt pellets.

Jag slutade med att blanda själv när den uträkningen gav resultatet att ett pelleterat foder var mycket billigare.
Dessutom så ger det mindre spill.
Mineraler och vitaminer är så pass dyra att ofta får man en massa "mat" med på köpet om man fodrar med ett ekonomiskt pellets.

Då har jag nog inte hittat de pellets du fodrar med ;). Jag tycker att de som ligger lågt i MJ och protein ofta ligger bra i pris men eftersom jag vill upp i dessa så hamnar jag åtminstånde på 210 kr för en 25 kgs säck(av de sorter jag kollat på).
Jag har senaste tiden använt Hippos mineraler eller Kvarnbyfoders där jag tycker att jag får mycket mineral för pengarna. Jag får inget spill alls, resten går ju åt kommande blandningar. Kopellets ligger ju bra i pris (drygt 150 kr/25 kgs säck) och kan konkurera med hemmablandat prismässigt (det är ju praktiskt att inte behöva blanda). Jag ska kolla på det igen, jag har fodrat med det en kortare period tidigare men så började jag kolla på komineraler och de ligger så högt i jod att jag inte ville ge det, och så kom jag på att jag inte kollat på jod i kopelletsarna. Nu har jag inga avelshästar här hemma och då är det inte lika känsligt med jod, men jag vill inte ens hamna i närheten av att det ska bli giftigt ändå.

Sedan beror det ju på vad man köper råvarorna för, flera färdiga blandningar innehåller 40% eller mer av korn och/eller havre. Köper man det i foderaffären kostar korn och havre betydligt mycket mer än om man köper av direkt av bonden, och ffa så är det inte krossat samma dag.

En lite nyfiken fråga, hur höga protein- och energivärden vill du ha på kraftfodret?

Sedan beror det ju på vad man köper råvarorna för, flera färdiga blandningar innehåller 40% eller mer av korn och/eller havre. Köper man det i foderaffären kostar korn och havre betydligt mycket mer än om man köper av direkt av bonden, och ffa så är det inte krossat samma dag.

Jag gillar inte riktigt spannmål och tycker därför bättre om när det är kokt innan det pressas till pellets.
Men visst, under en period så blandade jag lusernpellets, blandade krossade spannmål och olja, det blev både billigt och näringsrikt.
Det var ett år med dåligt hö och föl att vänja av.

Litet jod skall ju även hästarna ha.
Jag räknade på det och för mina hästar så blev det rätt.
De behövde så litet.
Men om man börjar att mixtra med andra mineraler så måste man ju räkna noga.
I vintras så betalade jag 6:-/kg inklusive moms för ett färdigfoder avsett för avelshästar.
Litet olja på det för att öka energin och du har en oerhört billig lösning.

Det som gör det energirika färdigfodret dyrt är vitaminerna särskilt B.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka