Behöver era funderingar

zilla

Trådstartare
vad det kan vara :) Min häst har knappt blivit riden den sista månaden.i genomsnitt 2 dagar i veckan och då bara skritt och lite trav.
Jag gick igenom honom igår med att känna och klämma och kom fram till att han har återliggen ont på vissa ställen på kroppen.tex bog.länd och kors.
*Han går med täcke
*rids inte speciellt för dagen.
*är ute ca 12 timmar i stor hage.
*verkan allmänt grinig vid borstning och beröring .

Så vad kan det vara :confused: :confused:

Sv: Behöver era funderingar

Kanske är spänd av nån anledning? Eller har ont och kompenserar upp med att använda/överbelasta andra muskler? För jag fattar det så det sitter i muskulaturen?
Eguiterapeupt/massör för att mjuka upp och kolla vart det onda egentligen sitter eller vad det beror på? Vetrinär? Det kan ju vara massor av saker egentligen..
Även hästar som "inte används" kan ju ha ont av olika anledningar eller ömma osv och därmed spänna sig eller kanske bli sned av typ användning av andra muskler för att avlasta det onda.
Hoppas du kommer underfund med vad det är!
Uppenbarligen har han ju ont eller det är nåt som inte stämmer iaf. Hästar(djur) ljuger ju inte eller överdriver ju aldrig..

Sv: Behöver era funderingar

Omöjligt att svara på enbart på din beskrivning men jag kan spekulera lite... Efter en infektion kan de bli lite hudömma och känna sig ur slag. Om det är halt i hagen och hästarna rör sig väldigt lite ute kan de lätt stelna till. Om hästen är akut skadad i muskler så är muskeln varm och öm. Om den snarare är kall och hård och känns lite "djupfryst" är det gamla skador eller spänningar som du kan få hjälp att mjuka upp av en massör eller equiterapeut, eller som du kan rida och stretcha loss. En kombination av träning, massage och stretching ger ofta snabba resultat på stela hästar om det inte är något annat fel.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Buck
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat